משרד העבודה: נשיק תוכנית הכשרות מקצועיות בהיקף של מיליארד שקל

משרד העבודה נערך להשיק תוכנית הכשרות מקצועיות חדשה בהיקף של מיליארד שקל כדי להתמודד עם משבר הקורונה • במשרד מקווים להשיק את התוכנית בעוד כחודש אך מודים שהדבר תלוי בתיאום עם הממשלה

איציק שמולי / צילום: תמר מצפי
איציק שמולי / צילום: תמר מצפי

משרד העבודה והרווחה נערך להשיק תוכנית הכשרות מקצועיות בהיקף של מיליארד שקל, שיתקן את הכשלים במערך ההכשרות הנוכחי. התוכנית נועדה להחזיר 100 אלף איש מבין המובטלים לשוק העבודה. לטענת המשרד, התוכנית תחסוך כשני מיליארד שקל לקופת המדינה. הסכום מבוסס על חיסכון בדמי אבטלה של ארבעה חודשים עבור 100 אלף מובטלים.

עוגני התוכנית שמוצעת הם ארבעה: תמריצים, שיתוף פעולה הדוק עם המעסיקים, הענקת ליווי אישי עד למציאת עבודה ומסלול הכשרה המותאמים לשוק העבודה.

ההכשרות ייעשו בהתאם לצורכי המשק. שיתוף הפעולה עם המעסיקים יכלול בניית ההכשרות בהתאם לצורכי המעסיקים ושיתופם בתהליך, כולל התחייבות שלהם לקלוט את העובד. הדגש, לדברי המשרד יהיה לא על תעודות, אלא על השמות. המדינה תיצור מסלולים "ירוקים" למעסיקים: תוספת של 20% בדמי האבטלה למי שישתתף בהכשרה ועוד דמי קיום. כמו כן המדינה תציע הכשרות מקוונות בחינם לכל האוכלוסייה בכישורים דיגיטליים.

במשרד העבודה מקווים לצאת עם התוכנית לדרך בעוד כחודש, אך מודים שהדבר תלוי בתיאום עם הממשלה.

שר העבודה והרווחה איציק שמולי אמר כי "התוכנית הלאומית להכשרות מקצועיות היא מהלך אסטרטגי מרכזי ביכולתנו להניע מחדש את המשק ולתת לאלפי ישראלים שאיבדו את מקור פרנסתם הזדמנות מחודשת לשילוב במקצועות אטרקטיבים ובשכר גבוה.

"מול אתגרי האבטלה הגואה ובעיית הפריון הנמוך שמלווה אותנו כבר שנים - התשובה היא התוכנית הזו, שתוכל לחלץ רבים ממצבם ולשפר גם את ביצועי המשק. בכוונתי להוביל, בשותפות מלאה עם משרדי הממשלה וארגוני המעסיקים, להקמת מערך הכשרות מודרני, אטרקטיבי ואפקטיבי, שיוכל להחזיר ישראלים רבים לשוק העבודה באמצעות הכשרות, ליווי אישי למובטלים ומתן תמריצים למעסיקים ולעובדים. אני מודה לצוות המקצועי בזרוע העבודה בראשות מוטי אלישע על המקצועיות והיסודיות ולכלל הגורמים במשק שסייעו בגיבוש התוכנית על שיתוף הפעולה החשוב בדרך להחזרת המשק למסלולו".

הממונה על זרוע העבודה, מר מרדכי אלישע אמר כי "מדובר בתוכנית שתתן מענה לאוכלוסיות שנפגעו הכי קשה מבחינה תעסוקתית במשבר הקורונה. תפקידנו להציע לפרט הכשרות איכותיות, שמותאמות לצורכי המשק, והתוכנית עליה עמלנו מתמקדת במקצועות מבוקשים ובאוכלוסיות הספציפיות. המטרה היא לספק תעסוקה, אך כזאת שתהיה איכותית והולמת, ותשלב אוכלוסיות מגוונות, ותעניק להן את המיומנויות והכישורים הדרושים לשוק העבודה המשתנה. אני סמוך ובטוח כי מדובר במהלך שיתן תעסוקה ותקווה לכל המובטלים ולמשק הישראלי".