בדיקת קורונה פרטית: האיסורים, המעקפים וכמה תעלה בקרוב בדיקה בנתב"ג?

משרד הבריאות בוחן קידום בדיקות מעבדה לאיתור נגיף הקורונה במסגרת מעבדות רפואיות פרטיות • גורם במשרד: "בשוק נגבים מחירים אסטרונומיים. לא סביר שבעלי ההון יוכלו לקבל קדימות לבדיקות" • וכמה תשלמו על בדיקה מהירה בנתב"ג?

בדיקות קורונה במעבדה בבית חולים בילינסון  / צילום: דוברות בית החולים רבין
בדיקות קורונה במעבדה בבית חולים בילינסון / צילום: דוברות בית החולים רבין

באמצע חודש יולי הוציא משרד הבריאות הנחיה חדשה, האוסרת לבצע בדיקות קורונה פרטיות במתקנים ציבוריים. הנימוק: הבדיקות הן משאב לאומי מוגבל. כך, בתי חולים שביצעו את הבדיקה באופן פרטי כבר לא מציעים את השירות לאזרחים והשירותים הפרטיים בתחום זה הצטמצמו, אבל כנראה לא לזמן רב.

באיכילוב, לדוגמה, שהציע לפני ההנחיה בדיקה פרטית במחיר של כ-500 שקל, מציעים עכשיו לבצע סקר "מרגישים בטוח", הכולל בדיקות כלליות ואם הרופא מחליט לבצע בדיקות קורונה (PCR) הן מבוצעות ללא עלות נוספת. המחיר של בדיקה זו הוא 730 שקל. גם במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) הפסיקו לבצע בדיקת קורונה פרטית, "בהתאם להוראות משרד", כדבריהם. הבדיקה הסרולוגית המוצעת לארגונים, שירות של טרגט מרקט ושיבא, מותרת מבחינת משרד הבריאות, מאחר שהיא אינה "בדיקת קורונה".  

שוק הבדיקות הפרטיות בישראל
 שוק הבדיקות הפרטיות בישראל

שוק התיירות הוא אחד המגזרים שמניעים באופן בולט את שוק הבדיקות הפרטיות. בשבועיים הקרובים אמורים שרי הבריאות, התחבורה, שר החוץ והמל״ל להביא לאישור הקבינט מתווה לפתיחת השמים. עדיין לא ברור אם הוא יחייב ביצוע בדיקות קורונה לפני הטיסה ועם הנחיתה בישראל, אבל מה שכן ברור כבר היום הוא שישראלים המבקשים לבקר במדינות שמתירות כניסה, נדרשים להציג ממצאי בדיקת קורונה שנעשתה בטווח של 72 שעות לפני הטיסה. כך למשל בכניסה לבולגריה או למונטנגרו.

בעקבות הנחיית משרד הבריאות, הבדיקות הפרטיות לנוסעים לחו"ל מתמקדות כיום בהדסה מדיקל. שם מדגישים כי הבדיקות מבוצעות על ידי מעבדה פרטית. בדיקות ה-PCR מוצעות לצורכי תיירות והן מתומחרות כנגזרת של הלחץ לקבלת התשובה: בדיקה שהתשובה עליה תינתן תוך 78 שעות תעלה 603 שקל, לתוצאה של עד 54 שעות המחיר לבדיקה עולה ל-720 שקל ולבדיקה שתוצאותיה יתקבלו תוך 30 שעות המחיר יהיה 954 שקל. היקף הנבדקים מדי יום במעבדה זו הוא כ-500 איש.

לפי גורם במשרד הבריאות, "מחיר בדיקה לפי תמחור משרד הבריאות הוא כ-150 שקל. בשוק נגבים מחירים אסטרונומיים. לא סביר שבעלי ההון יוכלו לקבל קדימות לבדיקות ולכן נאשר יותר מעבדות פרטיות".

ואכן במשרד הבריאות אומרים שהם בוחנים בימים אלה את האפשרות לקדם בדיקות מעבדה לאיתור נגיף הקורונה במסגרת מעבדות רפואיות פרטיות הרשומות במשרד, ומוסיפים שבמקביל, מקדמת רש"ת (רשות שדות התעופה) הקמת מעבדה ייעודית בשדה התעופה. "גם מעבדה זה תידרש לקום בתיאום עם משרד הבריאות", אומרים שם.

המעבדה שמקדמת רש"ת תוקם בנתב"ג לטובת ביצוע של בדיקות מהירות לנוסעים. בדיקות אלה, לפי ההערכות, יעלו כ-100 דולר לנוסע בשלב ראשון. הקמת המעבדה תוקם על ידי זכיין בהתאם למכרז שיצא לאחרונה. בענף התיירות מקווים שביצוע של שתי בדיקות לפחות לנוסע (לפני ההמראה מכל כיוון) ייתרו את חובת הבידוד לנכנסים לישראל, אלא שהכיוון המסתמן יכלול הבחנה בין הנכנסים ממדינות ירוקות שלא יהיו מחויבים בבידוד לבין הנכנסים ממדינות אדומות שיחויבו בבידוד.

ההערכות הן שבשוק הפרטי, מחיר הבדיקות עוד יירד. בדיקות שייערכו בנתב"ג  צפויות לרדת בהמשך לכ-20-30 דולר, כשהמחיר משקף את פונקציית הכמות. מה שכבר בטוח הוא שמחיר הנסיעה צפוי להתייקר, עם בדיקת הקורונה שהופכת להיות חלק מהדיל ועם פוליסת הביטוח שמותאמת לימי קורונה, גם במחיר.