ברן ממשיכה להתאושש: הסכם לביצוע פרויקט של 200 מיליון אירו באפריקה

מדובר בפרויקט שעליו דיווחה לראשונה ברן לפני יותר משנתיים, לתכנון, אספקה וביצוע "מאות בארות מים, מערכות מי שתייה למאות יישובים ותכולות נוספות", כנראה בחוף השנהב

חברת הפרויקטים וההנדסה ברן עדכנה על הסכם מפורט שחתמה, באמצעות חברה בת, לביצוע פרויקט ענק, בהיקף של 200 מיליון אירו (כ-800 מיליון שקל), במדינה במערב אפריקה. על פי ההערכות מדובר בחוף השנהב. משך ההסכם נקבע לארבע שנים, והוא מותנה "בהשלמת מספר תנאים ובכלל זה סגירת הסכם המימון הסופי".

מדובר בפרויקט שעליו דיווחה לראשונה ברן לפני יותר משנתיים, בחודש יוני 2018, אז נחתם מזכר הבנות, שהותנה בכמה תנאים, לתכנון, אספקה וביצוע "מאות בארות מים, מערכות מי שתייה למאות יישובים ותכולות נוספות". מאז הוארך תוקפו של ההסכם כמה פעמים, והיקפו גדל.

עוד ציינו בחברה שבשליטת היו"ר מאיר דור ואלכסנדר נסיס, כי לפני תחילת ביצוע העבודות תשולם מקדמה של 120 מיליון שקל, וכי היא פועלת לגיבוש חבילת מימון לפרויקט "באמצעות בנק אירופי גדול ומבטחים ממשלתיים אירופיים".

מניית ברן הגיבה לעדכון בעליות דו-ספרתיות במחזור מסחר ער (יחסית למנייתה, כמה מיליוני שקלים), שהשלימה לה קפיצה של כ-100% מתחילת השנה, וזינוק של כ-340% מרמת השפל שקבעה בחודש מרץ, כך שכעת היא משקפת לחברה שווי של כ-150 מיליון שקל. כל זאת בתמיכת כמה סימנים חיוביים שהראתה החברה אחרי תקופה מאתגרת ממושכת.

בפרספקטיבה נרחבת יותר, מניית ברן נחלשה בכ-30% בחמש השנים האחרונות, ורחוקה כ-90% מרמת השיא שקבעה בשנת 2007, אז שיקפה לחברה שווי שעבר רף של 800 מיליון שקל.

עיקר פעילותה של ברן  מתרכז במתן שירותי הנדסה, ובניהול פרויקטים ותשתיות לתקשורת בישראל ובחו"ל. פעילותה של ברן באפריקה היא משמעותית לחברה, וברבעון הראשון של השנה ייצרה לה אתגרים, אחרי שגם בשנה שעברה לא בוצעה כמתוכנן.

בסיכום רבעוני הציגה ברן אינטרנשיונל, המרכזת את פעילות החברה בחו"ל, ירידה של כ-37% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-41 מיליון שקל, לצד צניחה של 80% ברווח התפעולי, שהסתכם ב-1.5 מיליון שקל. בחברה ציינו כי הפעילות הרבעונית של ברן אינטרנשיונל נחלשה בכמה מוקדים, וכי "הירידה הבולטת הינה בפרויקט הולכת המים באפריקה". פרויקט זה, "התקדם באיטיות רבה הן בשל שלבי ההתקדמות בפרויקט שמתקרב לסופו, והן בשל מגבלות וירוס הקורונה".

מנגד, דיווחה ברן על תוספת של 5.5 מיליון שקל בהכנסות הרבעון, שנרשמה "בשתי מדינות פעילות חדשות באפריקה".

ב-2019 דיווחה ברן על שני לקוחות עיקריים במסגרת פעילותה הבינלאומית, אחד מהם באפריקה, שההכנסות ממנו אשתקד הגיעו לכ-42 מיליון שקל - כ-20% מהכנסות מגזר הפעילות הבינלאומית של אותה שנה (שהסתכמו ב-211 מיליון שקל), וכ-11% מסך הכנסותיה השנתיות, שעמדו על 376 מיליון שקל.

סך הכנסותיה השנתיות של ברן מהפעילות באפריקה ב-2019 עמדו על 55 מיליון שקל - כ-15% מסך הכנסותיה השנתיות. ההכנסות של ברן מהפעילות באפריקה בשנה שעברה כללו בעיקר תכנון והקמת פרויקט להולכת מים באתיופיה, מתקנים לתפיסת מים, מערכות שאיבה, מאגרי מים ומערכות חשמל ובקרה.

ברן עדכנה בדוחות 2019 כי הביצוע בפועל בסיכום שנתי "היה נמוך מהמתוכנן ולא תאם את הצבר החזוי, בשל התמשכות הפרויקט באתיופיה בלו"ז שמעבר למתוכנן, וכפועל יוצא מכך - העברת חלק מהיקף הביצוע ומהצבר שתוכנן ל-2019, לשנים 2020-2021".

גם צבר ההזמנות שהציגה ברן בשנה שעברה מעיד על מרכזיותה של אפריקה, שם היא פועלת ככל הידוע באתיופיה, בקניה ובאנגולה, עם חוזי ביצוע בהיקף של כ-160 מיליון שקל, מצבר הזמנות כולל של כ-300 מיליון שקל שהציגה בסיומה של 2019.

כאמור, ברקע להתקדמות הנאה שמציגה מניית ברן עומדים כמה עדכונים מהתקופה האחרונה. מוקדם יותר החודש עדכנה החברה, המנוהלת על-ידי שרון זייד, על הסכם לשת"פ אסטרטגי "בתחום ניהול, ייזום, תכנון, הקמה ותפעול של אתרים לתקשורת אלחוטית המושכרים לחברות הסלולר".

במסגרת זו היא חתמה על הסכם להעמדת שירותים לחברה תיבר, שבשליטה בה (85%) מחזיקה קרן התשתיות אלומה שמוביל אורי יוגב, לשעבר הממונה על התקציבים באוצר ומנהל רשות החברות הממשלתיות.

לאחרונה רכשה אלומה את מניותיה בתיבר תמורת כ-50 מיליון שקל, ובמסגרת העסקה שנחתמה מול ברן, חברת ההנדסה והפרויקטים תשקיע בתיבר 5 מיליון שקל ותקבל 9% ממניותיה.

עוד עדכנה ברן באחרונה על קבלת כ-8 מיליון שקל (2.3 מיליון דולר) "כדיבידנד פירוק ביניים ראשון מחברת בטר פלייס", שבו היא צפויה להכיר כהכנסה וכרווח בדוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה, ולאחר שבשנים קודמות ספגה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים מפרויקט שביצעה למיזם הרכב החשמלי, טרם קריסתו.

כן דיווחה ברן באחרונה על הסכם לשת"פ אסטרטגי "בתכנון וביצוע פרויקטים בתחום המים", עם חברת המים מקורות, "בכל טריטוריה מחוץ לישראל".