צעד למנוע בחירות? נתניהו וגנץ הסכימו להצעה לדחיית התקציב

הצעת החוק מאפשרת את דחיית הגשת התקציב בעוד שלושה חודשים לאחר המועד הקבוע בחוק: הדבר אומר כי ניתן יהיה להגיש תקציב עד חודש נובמבר • חה"כ הנדל והאוזר: "הצעת החוק תעלה ביום רביעי לקריאה טרומית במליאה, וזו התקדמות מבורכת"

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press
בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press

המשבר הפוליטי בגין התקציב ידחה כנראה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים להצעת סיעת "דרך ארץ" של חברי הכנסת צבי האוזר ויועז הנדל לקידום החוק לדחיית תקציב המדינה, עד קריאה שנייה ושלישית. צעד זה יאפשר לליכוד ולכחול לבן לנצל את הזמן, במקביל לקידום החוק, להגיע לפתרון כולל של כל המחלוקות ביניהם כדי להבטיח תפקוד שוטף של הממשלה ולמנוע בחירות.

שעה לאחר הודעת התמיכה של הליכוד הצטרפה גם כחול לבן: "כחול לבן מברכת את הליכוד על היענותו לשמירה על יציבותה הפוליטית והציבורית בישראל. כחול לבן תעשה כל שביכולתה כדי למנוע בחירות איומות מאזרחי ישראל בעיצומו של אחד המשברים החמורים בתולדות המדינה. נתמוך בתיקון החוק הקיים, בדרך שתאפשר תקציב לשיקום כלכלת ישראל. לאזרחי מדינת ישראל מגיע את הודאות והיציבות הטובה ביותר בעת הזו ולכך נמשיך לפעול."

הצעת החוק מאפשרת את דחיית הגשת התקציב בעוד שלושה חודשים לאחר המועד הקבוע בחוק, מאה ימים מכינון הממשלה, מועד הסיום האמור להסתיים בעוד כשבועיים. קרי ניתן יהיה להגיש תקציב עד חודש נובמבר.

יו"ר שס, אריה דרעי, הודיע כי סיעתו תתמוך בקריאה הטרומית ובקריאה ראשונה, בהצעת החוק של סיעת ׳דרך ארץ׳ , אם כי הוא לא התחייב לאישור סופי של ההצעה.

המשמעות, ההצעה תקבל פטור מחובת הנחה, קיצור הליכים שיאפשר את העלאתה כבר השבוע לאישור הכנסת בקריאה טרומית, ואישור מלא במהלך השבוע הבא. המהלך קונה זמן עבור כל הצדדים, ויאפשר משא ומתן רגוע יותר ביניהם בניסיון למצוא פשרה בוויכוח על תקציב דו או חד שנתי, ככל שהוא ויכוח אמיתי - ולא מגוייס למטרות פוליטיות.

ההודעה של דרעי מעידה כי הכוונה היא להגיע לפשרה במהירה, עוד בטרם הצבעה סופית. המשמעות הנוספת היא כי אם ההצעה תעבור והתקציב יוגש רק באוקטובר או נובמבר - לא יהיה טעם בפועל בתקציב חד שנתי לחודש או חודשיים בלבד.

גורם בכיר בליכוד אומר כי "כפי שהבטיח, ראש הממשלה נתניהו עושה הכל כדי להימנע מבחירות ולהגיע לפתרון שיאפשר את המשך עבודת הממשלה ולקבל את ההחלטות הדרושות למאבק בקורונה ובראשן העברת תקציב של מיליארדים כסיוע לאזרחי ישראל. הליכוד מאמין בתקציב חד שנתי מיידי כדי לסייע לאזרחים ולעסקים לצאת מהמשבר.

"הסכמנו להיעתר לבקשת סיעת "דרך ארץ" כדי לתת צ׳אנס אחרון לפשרה. זה לא הזמן לפוליטיקה, זה הזמן לאחדות ולהילחם בקורונה וזה מה שראש הממשלה עושה". הגורם קרא לכחול לבן ל"התמקד בעיקר - מלחמה בקורונה והעברת הכספים והמענקים לאזרחי ישראל - ולהימנע מגרירת מדינת ישראל לבחירות מיותרות".

עוד נמסר מהליכוד כי "ראש הממשלה נתניהו ימשיך לפעול בכל החזיתות ומצפה מכל סיעות הבית להתגייס למאבק בקורונה ולא לזרוק הערות מהיציע. זה המאבק של כולנו וזה מה שאזרחי ישראל מצפים מאיתנו לעשות בעת הזאת".

חה"כ הנדל והאוזר שיגרו ברכות: "הצעת החוק תעלה ביום רביעי לקריאה טרומית במליאה, וזו התקדמות מבורכת. בחירות בעת הזו הן פגיעה אנושה באינטרס הלאומי ובציבור הישראלי. נעשה כל מאמץ כדי למנוע את טירוף הדעת שבהליכה לבחירות רביעיות בעיצומו של משבר כלכלי ובריאותי חסר תקדים".