מהומות בבלארוס: רבבות יצאו לרחובות אחרי הכרזת הניצחון של לוקשנקו

עשרות אלפי בני אדם יצאו אמש לרחובות בבלארוס, במחאה על התוצאות החזויות של הבחירות במדינה, לפיהם הנשיא המכהן אלכסנדר לוקאשנקו נבחר מחדש לתפקיד ברוב גדול של 80% • כוחות הביטחון השתמשו בזרנוקי מים, רימוני הלם וגם ירי בכדורי גומי כדי לנסות ולהשתלט על המחאה

מפגין מול כוחות המשטרה במינסק, בלארוס / צילום: Sergei Grits, AP
מפגין מול כוחות המשטרה במינסק, בלארוס / צילום: Sergei Grits, AP

עשרות אלפי בני אדם יצאו אמש (א') לרחובות מינסק וערים אחרות בבלארוס, במחאה על התוצאות החזויות של הבחירות במדינה, לפיהם הנשיא המכהן אלכסנדר לוקאשנקו נבחר מחדש לתפקיד ברוב גדול של 80%. גורמים בינלאומיים ביקרו בחריפות את הליך הבחירות במדינה, שבה מוביל ב-26 השנים האחרונות לוקאשנקו שלטון אוֹטוֹרִיטָרִי המדכא התנגדות פוליטית בדרכים שונות. כוחות הביטחון השתמשו בזרנוקי מים, רימוני הלם וגם ירי בכדורי גומי כדי לנסות ולהשתלט על המחאה, שמובלת על ידי האופוזיציה במדינה.

מנהיגת האופוזיציה הנוכחית, סבטלנה טיכנובסקאייה, בת 37, אמרה כי אינה מאמינה להדלפות לגבי תוצאות הבחירות שהתפרסמו אמש, שהעניקו ניצחון כה גורף ללוקאשנקו והוציאו את ההמונים לרחובות. "אני רואה שבמציאות חלק גדול מהציבור הוא לצדנו", אמרה. "לא נהיה מוכנים להכיר בתוצאה כזו", הוסיפה.

כפי שדיווח ה"וול סטריט ג'ורנל": "שליטתו של לוקאשנקו בזרועות הביטחון, במדיה הממלכתית ובבירוקרטיה של המדינה מאפשרת לו 'להחניק' מתנגדים, ובמידת הצורך לזייף את התוצאות בקלפיות לטובתו... בעוד תומכיו זוקפים לזכותו את השמירה על יציבות המדינה אחרי קריסת ברית המועצות ב-1991". גם במהלך קמפיין הבחירות האחרון האשימה האופוזיציה, לצד גורמים בינלאומיים, את הממשלה במעצרי שווא, כליאת מתנגדים, הטלת אימה על פעילים ובאופן כללי ניסיון למנוע את פעילותה.

הניצחון בבחירות היה צפוי, אך כעת מתמודדים לוקאשנקו וכוחות הביטחון עם אחד מגלי המחאה המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות, והשאלה היא כיצד יתפתח המצב אחרי הפרסום הרשמי של התוצאות, שצפוי היום. כבר אמש הבהירו הרשויות במינסק כי הן מתכוונות לנקוט מדיניות "יד קשה", ותיעוד מהבירה הראה עימותים אלימים בין כוחות הביטחון למפגינים.

פעילי האופוזיציה הקימו מתרסים אתמול בעזרת פחי אשפה, וצעדו כשהם נושאים דגלים ברחבי הבירה. ברשתות החברתיות הופצו קטעי וידיאו רבים שבהם נראים עימותים אלימים בין כוחות הביטחון למפגינים, שגם הם תקפו שוטרים בכמה מקרים כדי למנוע מעצרים. לפי דיווחי ארגוני זכויות אדם הפועלים במדינה, כ-120 מפגינים נעצרו. משרד הפנים, מנגד, הודיע, כי "המצב נמצא תחת שליטה".

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", אחד המקורות הגדולים בהתמרמרות האוכלוסייה הוא המצב הכלכלי בבלארוס. "לוקאשנקו תומך זמן רב בכלכלה ריכוזית, שבה הממשלה מספקת הלוואות וסובסידיות לחברות ציבוריות. ההכנסה החודשית הממוצעת בבלארוס היא 458 דולר. בשנים האחרונות, מוסקבה צמצמה את סבסוד משלוחי האנרגיה בגלל סירובה של בלארוס לתמוך בהשתלבות מדינית הדוקה יותר עם רוסיה, ועלויות המחייה התייקרו.

"תגובתו הכאוטית של לוקאשנקו למגפת הקורונה שינתה גם היא את דעת הקהל. הוא עצמו נדבק בנגיף ביולי, אחרי שהוא ביטל את הנגיף כפסיכוזה והציע לטפל בו עם וודקה וסאונות. בלארוס שמרה על גבולות פתוחים ולא פרסמה הוראות סגר או ריחוק חברתי. יותר מ-68,000 מקרי קורונה נרשמו במדינה, ולפחות 674 מקרי מוות. לוקאשנקו עצמו התאושש מהמחלה".