הבחירות אולי יידחו (בינתיים) אבל הכאוס התקציבי נשאר כשהיה

הצעה של סיעת דרך ארץ, לפיה מועד אישור התקציב יידחה ב־100 ימים, זוכה לתמיכתו של ראש הממשלה נתניהו • אך כפי שהוכיחה היום המחלוקת בין נתניהו לגנץ, גם אם החוק יעבור, הצדדים יתקשו להגיע להסכמה על התקציב

ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו, בני גנץ / צילום: עדינה ולמן-דוברות הכנסת, AP, אוליביה פיטוסי-הארץ
ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו, בני גנץ / צילום: עדינה ולמן-דוברות הכנסת, AP, אוליביה פיטוסי-הארץ

הסכמת הליכוד להצעת החוק של סיעת דרך ארץ של שר התקשורת יועז הנדל וח"כ צבי האוזר, אינה פותרת את הפלונטר התקציבי, אך דוחה את ההליכה לבחירות. כך מעריכים בירושלים.

ואכן - המחלוקת היום בין בני גנץ ובנימין נתניהו הוכיחה כי הפלונטר התקציבי רחוק מסיום. היום דרש גנץ מנתניהו להעביר את החוק בתוך 24 שעות - כבר מחר בשלוש קריאות. המהלך אפשרי טכנית, וגנץ מבקש בכך להסיר לחלוטין ומיד את סכנת הבחירות ולא לגרור את הסכסוך על פני השבועיים הקרובים. בתגובה, אמר לו נתניהו: "אנחנו לא צריכים 24 שעות אלא 24 דקות להעביר את התקציב החד שנתי שהכין האוצר. יש לנו תקציב מותאם לקורונה וזה מה שצריך להעביר". 

לדחות את ההחלטה ב-100 ימים

סיעת דרך ארץ מציעה לתקן את חוק יסוד משק המדינה, הקובע כי הכנסת תתפזר אם תקציב המדינה לא יאושר בתוך 100 יום מהשבעת הממשלה. ממשלת נתניהו-גנץ הושבעה ב-17 למאי, כך שהמועד לפיזור הכנסת עומד על 25 באוגוסט. לאור השיתוק הפוליטי סביב השאלה האם לאשר תקציב ל-2020 או גם ל-2021, לא אישרה עד היום הממשלה את תקציב המדינה ולכן אין סיכוי לעמוד בדד-ליין הקבוע בחוק.

על-רקע זה הציעה דרך ארץ תיקון לחוק היסוד, שיקבע כי המועד האחרון לאישור תקציב המדינה בכנסת יידחה ב-100 יום. השבוע הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על תמיכתו בהצעת החוק, שתוגש כעת לקריאה ראשונה בשם הממשלה.

כאמור הצעת החוק, אם תתקבל, דוחה את הספירה לאחור לקראת בחירות ופיזור הכנסת ב-100 יום, אך אינה מקדמת את הפיתרון למחלוקת הבסיסית שעיכבה את אישור התקציב עד עכשיו. השאלה המרכזית - האם לאשר כעת תקציב ל-2020 (כעמדת הליכוד) או גם ל-2021 (כעמדת כחול לבן) - טרם הוכרעה. כל עוד אין הכרעה בנושא, באוצר לא יכולים להגיש תקציב מדינה לאישור הממשלה, בין היתר משום שההחלטה על סדר היום לישיבת הממשלה מחייבת את הסכמת מנהיג כחול לבן בני גנץ. 

במשרד האוצר, בראשותו של השר ישראל כ"ץ, אומרים כי ניתן להגיש את הצעת תקציב המדינה ל-2020 כבר ביום א' הקרוב לממשלה, אם ההכרעה תתקבל השבוע. לאחר אישור הממשלה האוצר יזדקק לחודש נוסף על-מנת לפרק את התקציב לסעיפים ותתי סעיפים. במקרה כזה התקציב יונח על שולחן הכנסת ערב ראש השנה.

ההנחה היא כי הכנסת תזדקק ל-45 יום לכל הפחות על-מנת לסיים את הדיונים בתקציב ולהכין אותו לקריאה שנייה ושלישית, אולם סביר להניח כי הכנסת תזדקק ל-60 יום או יותר. באוצר מעריכים, כי אם יוחלט על פיצול התקציבים ניתן יהיה לאשר את תקציב המדינה 2020 עד סוף נובמבר.

לאישור כזה תהיה משמעות מעבר לעובדה, שהמדינה תתנהל במשך חודש שלם על בסיס תקציב מדינה מאושר. ראשית, אישור התקציב יחסוך קיצוצים רבים כבר בחודשים הקרובים, משום שהוא יאפשר לחשב הכללי לסגור את הפער שבין ההוצאה המותרת לפי תקציב מדינה המשכי, לבין הצרכים השוטפים של משרדי הממשלה. שנית, אישור התקציב יאפשר לחוקק את חוק ההסדרים של אגף התקציבים, המכיל כ-40 רפורמות בתחומים שונים ובהם קידום התחרות והדיגטיציה של שירותי הממשלה.

האם תקציב 2021 יאושר עד מרץ?

במקרה שיוחלט על פיצול בין תקציבי 2020 ו-2021, הליכי אישור תקציב המדינה ל-2021 יתחילו בדצמבר 2020 (באוצר לא יודעים לעבוד ולקדם במקביל שני תקציבים שונים). בחוות הדעת לשר האוצר בסוף יוני, הממונה על התקציבים שאול מרידור העריך כי ניתן יהיה לסיים את הליכי אישור תקציב המדינה 2021 בחודש ינואר. זאת, אם התקציב עצמו יאושר בממשלה לא יאוחר מ-24 בספטמבר. על בסיס חישוב זה, אם התקציב יאושר בדצמבר, לא ניתן יהיה לסיים את הליכי אישורו עד למרץ 2021.

המשמעות היא כי המדינה תשוב להתנהל על-בסיס תקציב מדינה המשכי בין החודשים ינואר-מרץ.

האפשרות השניה שעדיין עומדת על הפרק היא של אישור תקציב אחד לשנים 2020-2021. מאחר שהעבודה על תקציב 2021 הופסקה זמן קצר לאחר השבעת הממשלה בהוראת שר האוצר ישראל כ"ץ, יש צורך להשלים אותה לפני הגשת תקציב 2021 לאישור הממשלה. האוצר יזדקק לפי הערכות פנימיות לפרק זמן של שבועיים לפחות על-מנת להשלים את הכנת תקציב 2021, אם כי מרבית העבודה כבר נעשתה ולא יהיה צורך, למשל, בחוק הסדרים.

משום כך ניתן להעריך כי החלטה על אישור תקציב 2020-2021 כעת תגרור עיכוב של לא יותר משבועיים שלושה בלוחות הזמנים לעומת אישור תקציב 2020.