ח"כ מרגי: עד שהחברות לא יחדשו טיסות, הציבור לא יראה שקל מהכסף שמגיע לו חזרה

דיון נוסף בוועדת הכלכלה על כספי הצרכנים שכלואים אצל חברות התעופה על טיסות שבוטלו • יו"ר הוועדה, חה"כ יעקב מרגי נעל את הדיון עוד לפני שהתקבלה החלטה, היות שלא נכחו שרים או לפחות מנכ"לי 3 המשרדים הרלוונטים לענף התעופה הגווע: משרדי התחבורה, הבריאות והאוצר

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

דיון נוסף בוועדת הכלכלה על כספי הצרכנים שכלואים אצל חברות התעופה על טיסות שבוטלו. על הפרק: בקשה לדחייה מטעמה של רשות תעופה אזרחית (רת"א) של המועד להחזר התשלומים, מ-14 לאוגוסט המועד שהחוק המעודכן קבע ל-1 באוקטובר. הנימוק: הקושי הכספי שבו חברות התעופה מצויות בו עד כה. מה הסיכוי שב-1 באוקטובר הכספים יושבו לצרכנים? קלוש. אל על לבדה חייבת יותר ממיליארד שקל לנוסעים. יו"ר הוועדה, חה"כ יעקב מרגי, שהגיע עצבני לדיון, נעל אותו עוד לפני שהתקבלה החלטה היות שלא נכחו שרים או לפחות מנכ"לי שלושת המשרדים הרלוונטים לענף התעופה הגווע: משרדי התחבורה, הבריאות והאוצר. בכוונת היו"ר מרגי לקבוע את הדיון למחר (ד'). 

בינתיים מי שימשיך לשלם את המחיר הם הצרכנים, שהפכו להיות גוף המימון הגדול ביותר של חברות התעופה, בשעה שכספם כלוא אצל החברות. על הנייר אגב, החוק קובע כי החזרים כספיים צריכים להינתן עוד השבוע. בפועל, כבר ידאגו להזיז את המועד לאוקטובר ברגע האחרון.

חוק התעופה חל על חברות ישראליות ועל חברות זרות, כולל אלה שאין להן נציגות בישראל. החוק, אחרי ששונה בתקופת הקורונה, קובע החזר על טיסה שבוטלה תוך 90 ימים (במקום 21 ימים בנוסח החוק הרגיל). החוק קובע כי החברות יוכלו להציע לצרכנים שוברים למימוש עתידי במקום החזר, מה שנתון לבחירת הצרכן. החוק, במסגרת הוראות השעה, מבטל את שורת הפיצוי שקבועה בחוק המקורי. גם בלי פיצוי, כאמור, רבים מהצרכנים עד כה לא קיבלו כל החזר גם על טיסות שבוטלו מאז חודשי מרץ.

רת"א שביקשו לדחות את המועד ביקשה גם להכניס בחוק סעיף שיחייב את חברות התעופה להצהיר על ירידה בהכנסות בשיעור של 70% לפחות. מרגי פסל הצעה זו: "זה מסלול בירוקרטי שיעלה כסף לצרכנים ולא אתן לזה. זה לתפור חליפה מותאמת לחברות ישראליות ולהשאיר את הזרות בחוץ, זה לא מייצר רושם טוב כלפינו".

מרגי גם אמר את מה שהצרכנים כבר חוששים מפניו - "עד שהחברות לא יחזרו לטוס הנוסעים לא יראו שקל חזרה. כל עוד החברות מקורקעות אך אחד לא יחזיר שקל לאזרחים. כל השחקנים במגרש היו ראויים לכך שלא אקדם את החוק, הייתי צריך להגיד לחברות, לכו תתמודדו בבתי משפט שיאמרו לכן בדיוק מהם הם חושבים עליכם. אם לא יהיה מתווה ואני לא רואה מוטיבציה מצד חברות התעופה להתרומם באוויר ולו חלקית, זו אחיזת עיניים. אם מישהו חושב שחברת תעופה מסוגלת להשיב את הכספים עם התכנית של האוצר בלי שהיא מרימה מטוסים לאוויר שיתייצב פה ויאמר את זה בביטחון מלא".

מרגי מתח ביקורת על התנהלות אגף התקציבים באוצר ש"לא יוצאים מגדרכם לסייע לחברות. הייתם צריכים כבר לתת מאסה של מענקים". פנה לנציג האגף, חיים בורבוסקי, ואמר: "שכנע אותי שבזה שאני מאריך את התוקף להחזר הכספים אתה יכול להבטיח לי ולחברי הכנסת שהחברות יעמדו על הרגליים. אתם בונים על זה שלקוחות יתחילו להזמין טיסות? אבל למה שיזמינו כל עוד השמים סגורים".

חה"כ עידן רול אמר את מה שעלה בדיון הסוער בוועדת הקורונה. לדבריו, "נושא פתיחת השמים הוא ספין תקשורתי של הממשלה, כולם יודעים שהשמים לא יפתחו. כל אחד מבין שהצרכנים לא יקבלו את הכסף שלהם בינתיים וכי שרשרת קבלת ההחלטות נשענת על בלוף". עוד אמר חה"כ רול: "המצב מורכב עבור כולם והגורם הכי מוחלש זה הצרכן".

כמה חייבות חברות התעופה?

נציגי שלוש החברות הישראליות עלו לדיון. מנכ"ל ארקיע, ירון אמזלג, אמר כי ארקיע חייבת לצרכנים 5 מיליון דולר, מתוכם הוחזרו 2 מיליון דולר. אמזלג סיפר על הליך שבו החברה מצויה לקבלת הלוואה: "אין לנו חמצן להחזיר כספים ב-14 באוגוסט. אם נחזיר את כל הכסף מחר בבוקר זה יהיה בבחינת להיות או לחדול. ב-1 באוקטובר נוכל לעמוד בהחזרים. הפגיעה שלנו בהכנסות היא 100% כי אנחנו לא טסים". לדברים אלה נזעק מרגי והגדיר את החברה כחסרת מוטיבציה לטוס.

היועץ המשפטי של אל על, עו"ד דן פוגלמן, התייחס למצב שבו אל על מצאת בקידום הליך הנפקה של 150 מיליון דולר לפני קבלת הלוואה מהמדינה. גם מולו הביע מרגי את התרשמותו כי לחברה נוח להישאר על הקרקע ולא להפעיל טיסות. אל על חייבת כמיליארד שקל לצרכנים כשהיא בונה על כך שחלק מהסכום יישאר אצלה והצרכנים יסכימו לקבל שוברים במקום החזר.

מנכ"ל ישראייר ,אורי סירקיס, הגדיר את הפעילות של החברה, היחידה שטסה מבין הישראליות כיום כציד: "כל בוקר אנחנו קמים לצוד. טסים להודו ולסין". את הירידה במחזור של החברה הוא המחיש במספרים: "ב-2019 המחזור שלנו בחודש בממוצע היה 25 מיליון דולר, כעת הוא 3 מיליון דולר בחודש", היקף החובות ללקוחות עומד על 10 מיליון דולר ועד היום הושבו יותר מ-2 מיליון דולר, "אנחנו עתידים להחזיר ב-1 באוקטובר 4 מיליון דולר נוספים". ישראייר היא גם היחידה שהשלימה את תהליך ההלוואה בערבות מדינה בהיקף של 30 מיליון דולר. סירקיס ביטא את חוסר האמון של הציבור במתרחש בענף - "הציבור לא מאמין שהחברות יחדשו טיסות. אנחנו פותחים טיסות ליעדי נופש ואנשים לא נרשמים בגלל 14 ימי הבידוד. אנחנו צריכים להטיס 10 אלפים נוסעים כדי שתזרים המזומנים יהיה מאוזן. ברגע שיפתחו השמים הישראלים יפקידו את כספם שוב בידי החברות". השאלה שאין עליה תשובה היא מתי זה באמת יקרה.