עתירה לבג"ץ: להורות לשר הפנים דרעי לפתוח מיידית את מעבר טאבה לסיני

בין החותמים על העתירה: ישראלים המתגוררים בסיני, מורי דרך ומדריכי טיולים, סגירת הגבול פוגעת בזכות החוקתית לצאת מישראל ובחופש העיסוק • העותרים: "תנועה של ישראלים ממצרים ולהפך מתאפשרת ממילא דרך טיסות"

חופי סיני / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
חופי סיני / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

120 ישראלים הגישו עתירה לבג"ץ: יש להורות לשר הפנים אריה דרעי לפתוח מיידית את מעבר טאבה לסיני. בין החתומים על העתירה ישראלים המתגוררים בסיני, מורי דרך ומדריכי טיולים בסיני וחברי קבוצת הפייסבוק "אוהבי סיני".

ב-18 במרץ קיבל שר הפנים החלטה לסגור את מעבר הגבול היבשתי בטאבה יחד עם מעברי הגבול היבשתיים בין ישראל לירדן בערבה ונהר הירדן ליציאת ישראלים וזאת "לאור המצב", ו"כחלק מהצעדים הננקטים למניעת התפשטות נגיף הקורונה". סגירת הגבולות נקבעה ללא מועד לפקיעתה כלומר "עד להודעה חדשה".

לטענת העותרים שמיוצגים ע"י עו"ד אלון ספיר ועו"ד הייא אבו-ורדה, סגירת הגבול פוגעת בזכות החוקתית לצאת מישראל ובחופש העיסוק של אזרחים ישראלים שפרנסתם תלויה במעבר לדרום סיני. העותרים דורשים את פתיחת הגבול בשעה שהגבולות הימיים והאוויריים (כלומר נתב"ג) כבר פתוחים בכפוף להנחיות הקובעות חובת בידוד של 14 ימים לנכנסים והאוסרות כיום כניסת אזרחים זרים לישראל.

"תחלואה נמוכה ביותר בחודשים האחרונים"

את הכניסה לגבולותיה סגרה בשעתו גם מצרים שבה, טוענים העותרים, מוקד ההתפרצות העיקרי היה בערים הגדולות, כלומר באיזור קהיר, הדלתא ועמק הנילוס בשעה שבסיני התחלואה הייתה נמוכה ביותר לאורך החודשים האחרונים.

זאת ועוד, ב-1 ביולי פתחה מצרים את גבולותיה לאזרחים זרים. ישראלים שלא רצו לוותר על חופשה בחצי האי הדרומי אף סיפרו על מסע חתחתים שעברו כדי לנסוע לסיני בטיסות מתל אביב לאיסטנבול ומשם בטיסת המשך לשארם א-שייח. את הכניסה חזרה לישראל והיישר לבידוד, כבר יכלו לעשות בגבול בטאבה שפתוח לנכנסים הישראלים בלבד.

עניין זה מוזכר גם בעתירה: "תנועה של ישראלים ממצרים ולהפך מתאפשרת ממילא דרך טיסות, ואין כל מניעה ממי שהגיע לסיני באמצעות טיסה לחזור לישראל דרך הגבול היבשתי", עוד מזכירים את העובדה כי הכניסה והיציאה לארה"ב על שיעורי התחלואה הגבוהים שבה, אפשרית לישראלים. "בלתי אפשרי להסביר ולגשר על הפער העצום בין היחס ליציאת ישראלים בדרך האוויר למדינת מוכת קורונה כגון ארה"ב, לבין האיסור על יציאת ישראלים דרך הגבול היבשתי לסיני". נדגיש בעניין זה כי ארה"ב מתירה כניסת ישראלים ללא בידוד (למעט בניו יורק שדורשת כעת בידוד מהנכנסים) וכי גם מצרים מתירה כניסת ישראלים למדינה וכי המדובר באיזור סיני "המאופיין בריבוי שטחים פתוחים של חופי ים ריקים ומדבר רחב ידיים".

"ככל הידוע סגירת מעבר הגבול ליציאת ישראלים לא נבחנה מחדש לאורך החודשים שחלפו מאז שניתנה ההחלטה", טוענים העותרים שדורשים לפתוח את הגבול ולהסתפק בחובת הבידוד לנכנסים שהוא "די והותר לבירור האם האדם חולה בנגיף, ובדרך זו פסעה ישראל לצד מדינות רבות בעולם".

"חופשת הקיץ כבר לקראת סיומה"

עו"ד גיא שילה יוזם העתירה ומנהל קהילת "אוהבי סיני" בפייסבוק, הגדיר את העתירה כדחופה משום ש"חופשת הקיץ כבר לקראת סיומה, וחגי תשרי הם העונה הבוערת לביקור בסיני. בתקופה המקבילה אשתקד נפשו בסיני למעלה מ-130 אלף ישראלים. העתירה איננה על כמה חבר'ה שרוצים לרדת לסיני, אלא על הפרה מהותית של זכויות אזרח שעוגנו בחוקי היסוד, ונרמסות ברגל גסה, ללא הצדקה ושלא כדין - לא בחקיקה הולמת וגם לא באמצעות תקש"ח. לצערנו, ללא עתירה ואמירה חד משמעית של בית המשפט, תמשיך הממשלה להתעסק במריבות הפנימיות של חבריה, בזמן שהעם ממשיך להיאנק תחת מגבלות שרירותיות וחסרות הגיון, כמו הסגירה המתמשכת של מעברי הגבול היבשתיים ליציאת ישראלים בלבד".

מרשות ההגירה והאוכלוסין נמסר בתגובה: "מאז פרוץ הקורונה לעולם, מרבית המדינות, אם לא כולן, סגרו את שעריהן לכניסת זרים וכך גם מדינת ישראל, וזאת במטרה למנוע או לצמצם את כניסת הנגיף לישראל. במסגרת זו, הורה שר הפנים - בהמלצת משרד הבריאות - על סגירת מעברי הגבול היבשתיים ליציאת ישראלים: בגין (טאבה), נהר הירדן (שייח חוסיין), רבין (ערבה). אזרחי מדינת ישראל רשאים להיכנס בכל רגע נתון ואילו זרים לא. עד להמלצה אחרת, גבולות אלה סגורים, כאמור. עם זאת, הדברים נבחנים כל העת בהתאם למצב במדינה".

דיון בעתירה נקבע ל23.8.2020 כאשר ייתכן שהדיון יועבר לבית המשפט המחוזי לבקשת שופט העליון ניל הנדל.