ההשקעות שמנצחות את הקורונה: גם מניות הציוד הרפואי מספקות את הסחורה

כולם מדברים על הביצועים הפנומנליים של חברות הטכנולוגיה והנאסד"ק, שעלו ב-60% מאז שהתחיל התיקון בשווקים בסוף מרץ • אבל, האם שמתם לב לכך שמניות חברות הציוד הרפואי עלו בדיוק באותם שיעורים?

בדיקות קורונה של אבוט לבורטוריס / צילום: David J. Phillip, Associated Press
בדיקות קורונה של אבוט לבורטוריס / צילום: David J. Phillip, Associated Press

המירוץ לפיתוח חיסון לקורונה הקפיץ את מניותיהן של חברות התרופות הפועלות במרץ בתחום זה - והזניק אל על את המניות של חברות הביוטכנולוגיה שמשתתפות במאמץ. בעוד שמניותיהן של יצרניות תרופות ענקיות כמו פייזר, אסטרה-זנקה ומרק עלו בשיעורים נאים מהשפל - אך חלקן עדיין בתשואה שלילית מתחילת 2020 - המניות של חברות הביוטק הקטנות יותר העובדות על החיסון, בהן מודרנה, נובה-וקס, אדפטיב ביוטכנולוג'יס, היי ביולוג'יקס ואחרות זינקו במאות אחוזים ולעתים גם באלפי אחוזים.

הסיכון שנוטלים על עצמם המשקיעים במניות אלה עצום. מצד אחד, מדובר בהימור על הצלחה גדולה או כישלון מהדהד, שכן במקרה הטוב, רק אחת מהחברות האלה תצליח לפתח חיסון (גם לא בטוח). מצד שני, חלון ההזדמנויות כאן צר במיוחד - מי שלא תגיע ראשונה לקו הגמר עשויה לרדת את כל הדרך חזרה למטה, ולהסב למשקיעיה הפסדים צורמים.

אולם, ההשקעה בחברות שמרוויחות וינצחו את הקורונה לא חייבת להיות בעלת פרופיל סיכון גבוה כל כך. הדוגמה הבולטת והמרכזית הן חברות הציוד הרפואי. לא רק שהעסקים שלהן יציבים יותר - הן חוות גידול עצום בביקושים, שמשפיע כמובן גם על הרווחיות שלהן ועל הביצועים של המניות שלהן. ובניגוד לחברות הביוטק, במקרה של הציוד הרפואי, הביקוש לא צפוי להיעלם ביום שבו יימצא החיסון, וגם לא בשנה הקרובה.

המכשור-הרפואי-מרקיע-שחקים
 המכשור-הרפואי-מרקיע-שחקים

ציוד רפואי: 60% בארבעה חודשים

נראה כי לא מעט משקיעים מבינים את הפוטנציאל הגלום בהשקעה במדדי מניות של ציוד רפואי. הביצועים החזקים של מניות הטכנולוגיה זוכים אמנם לכל הכותרות ולתשומת הלב התקשורתית בתקופה האחרונה, אך הביצועים של מניות הציוד הרפואי עשויים להפיל אתכם מהרגלים. מאז החל התיקון בשווקים ב-23 במרץ, זינק מדד מניות הטכנולוגיה נאסד"ק 100 בכ-60% - בדיוק כמו העלייה של מניות הציוד הרפואי (ראו תרשים).

איך זה ייתכן, אתם ודאי שואלים. הרי החברות שמתמחות בייצור ציוד רפואי הן לרוב חברות ענק, ותיקות ורווחיות, אז איך ביצועי המניות שלהן חזקים כל כך?

התשובה לכך טמונה במחסור שיצרה הקורונה בציוד הרפואי. לא רק הביקוש של צרכנים למוצרים שמייצרות החברות בסקטור, כמו מסכות, כפפות חד-פעמיות ואלכוג'ל זינק, אלא גם הביקוש המוסדי; בתי חולים בכל העולם מתמודדים עם זרם גובר של חולים, ודרישות המיגון והטיפול באות לידי ביטוי לא רק בתרופות, אלא בעיקר בציוד רפואי בסיסי לצד מכשור מתקדם. נוסף על כל אלה, הסקטור כולו מושפע כמובן מהמרוץ לחיסון או לתרופה ייעודיים נגד הקורונה, וכן מפיתוח בדיקות מהירות לזיהוי הנגיף.

קחו לדוגמה את אבוט לבורטוריס, אחת החברות הגדולות בעולם בתחום הציוד הרפואי. כ-50% מפעילות אבוט כיום הם ממוצרי ציוד רפואי כמו צנתרים, מזרקים, ציוד למעבדות ובנקי דם. לחברה הכנסות שנתיות של מעל 31 מיליארד דולר ורווח שנתי של מעל 3.5 מיליארד דולר.

בחודשים האחרונים קיבלה אבוט אישור FDA לשיווק של בדיקה לזיהוי קורונה. במחצית הראשונה של 2020 מכרה החברה 40 מיליון בדיקות, ורובן רק ברבעון השני מאז שניתן האישור. הדבר עשוי ללמד על פוטנציאל מכירות של 150 מיליון יחידות בשנה הקרובה.

במלים אחרות, ייתכן כי המכירות של ערכת הבדיקה של אבוט יניבו לחברה תוספת הכנסות של 2 מיליארד דולר בשנה הקרובה רק מפעילות זו. אומנם ייתכן כי במחצית הראשונה של 2021 יפותח חיסון למגפה, אך נראה כי בדיקת הקורונה תהיה מצרך מבוקש גם אז.

אבוט אינה יוצאת דופן. תרמו פישר סיינטיפיק (Thermo Fisher Scientific), חברה גדולה אחרת בסקטור הציוד הרפואי, המתמחה במכשור רפואי, בריאגנטים, במוצרים מתכלים ובתוכנה ושירותים בתחום הבריאות, הכתה את התחזיות לרבעון השני, בעיקר בזכות מוצרים הקשורים לקורונה ולבדיקות לנגיף. היא אחת החברות הבודדות שצמחו בהשוואה לרבעון המקביל, ועוד בקצב של כ-10%. הכנסות החברה ברבעון היו כמעט 7 מיליארד דולר, 20% מהן הכנסות ממוצרים ושירותים הקשורים לקורונה.

הדוגמאות בסקטור הזה רבות בכל קנה מידה. מניתוח המגמות של הדוחות הכספים לרבעון השני בארה"ב בקרב כל חברות S&P 500, ראינו שסקטור הבריאות היה אחד החזקים. ההכנסות של החברות בסקטור הבריאות עלו בממוצע בכ-5%, והרווח למניה ב9%, לעומת ממוצע ירידה של 11% בהכנסות כל החברות ב-S&P 500 וירידה של 9% ברווח. מי שבלטו במיוחד בסקטור הבריאות הן כמובן חברות הציוד הרפואי, עם צמיחה בהכנסות של כ-8%, ועלייה של 31% ברווחים - תוצאות שמסבירות חלק משמעותי מהעוצמה של מניות הסקטור בחודשים האחרונים.

למה עדיין לא מאוחר מדי

היתרון הגדול של החשיפה לסקטור הציוד הרפואי טמון בכך שהקורונה אומנם תורמת לביקושים ולמכירות, אך גם ביום שאחריה החברות צפויות להמשיך להפגין עוצמה. זו לא רק ההבנה של מדינות וממשלות בצורך במערכות בריאות חזקות יותר, בהגדלת תקציבים ובהקמת בתי חולים ומפעלים בשטחן לצורך ייצור עצמי; לסקטור הציוד הרפואי יש מנועי צמיחה אדירים אחרים שבאים לידי ביטוי במגמות הדמוגרפיות והמאקרו-כלכליות של השנים האחרונות.

חברות הציוד הרפואי מרוויחות מהמגמה העולמית המרכזית של העשורים האחרונים - התארכות תוחלת החיים והרצון לנצל אותה טוב יותר. גורם זה מתורגם בין היתר לביקוש הולך וגובר להליכים רפואיים לא חיוניים, פרוצדורות אסתטיות (כולל הסרת שיער, טיפולי בוטוקס וכו'), טיפולים לגיל השלישי וטיפולי מניעה שונים בהתאם למגמות של חיים בריאים יותר ושיפור באיכות החיים.

בזכות המגמות האלה, בלטו מניות הציוד הרפואי בביצועים מרשימים עוד לפני הקורונה. בחמש השנים שקדמו להתפרצות הנגיף, בין 2015 לתחילת 2020, עלתה תעודת הסל (ETF) של IHI, העוקבת אחר מדד הציוד הרפואי בכ-140%, לעומת עלייה של 115%, למשל, במדד נאסד"ק 100.

בהתחשב בעובדה שהסקטור כולל חברות גדולות, שלרוב קצב הצמיחה שלהן לא מהיר כל כך, מיד מתעוררת השאלה האם לא מאוחר מדי לסקטור, והאם התמחור שלו לא גבוה מדי. מניתוח רמות המכפילים הממוצעים של מניות הציוד הרפואי עולה כי מכפיל הרווח ל-12 החודשים הקרובים הוא 30, נתון גבוה לכאורה, אך בהתחשב בעובדה שהמכפיל הממוצע בחמש השנים האחרונות היה 39 נראה כי יש עדיין מקום לעליות.

אגב, המכפילים של החברות הגדולות נמוכים יותר - של אבוט הוא 28 (הממוצע בחמש השנים האחרונות היה 39.8), של תרמו פישר 26 (ממוצע 38.9) ובמדטרוניק - המתמחה בעיקר במכשור לטיפול בהפרעות קצב (צנתרים, קוצבי לב דיפיברילטורים) - מכפיל הרווח ל-12 החודשים הקרובים הוא 26, לעומת מכפיל ממוצע של 34 בחמש השנים האחרונות.

בהסתכלות הרחבה הזו, נראה כי על רקע השילוב בין חברות רווחיות עם לקוחות חוזרים בתחום שהביקוש אליו נמצא במגמת עלייה מתמדת גם מחוץ לתקופת הקורונה, יחד עם תוחלת חיים ארוכה יותר ורצון לנצל אותה טוב יותר - חברות הציוד הרפואי הן אפיק השקעה שעשוי להמשיך לבלוט בשנים הקרובות. 

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. הכותב או חברות בקבוצת הראל או בעלי עניין בהן או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק או לסחור, בעבור עצמם או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים בטור, או לנהל מכשירי השקעה בתחום הנזכר בו, שהשקעותיהם יכללו ני"ע ונכסים פיננסיים המצוינים בו. אין לראות בכתוב משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל משקיע.