הגלולה נגד השמנה של אפיטומי הישראלית תשווק על ידי נסטלה

על פי הערכות, מדובר בהסכם עם פוטנציאל של מעל 100 מיליון דולר • אפיטומי תקים בישראל מפעל ליצור הגלולה, שיעסיק כ-40 איש בישראל

ד"ר שמעון אקהויז / צילום: איל יצהר
ד"ר שמעון אקהויז / צילום: איל יצהר

חברת Epitomee Medical (אפיטומי) המפתחת גלולה מתנפחת בקיבה להפחתת משקל, הודיעה על חתימת הסכם שיווק בלעדי למוצר המוביל שלה, מול חטיבת המזון הרפואי של חברת נסטלה. החברות לא מסרו מהו היקף ההסכם ביניהן, אולם על פי ההערכות אפיטומי תוכל לקבל עד 100 מיליון דולר בתשלומי מקדמה ואבני דרך, ובנוסף תקבל תמלוגים משיווק המוצר.

אפיטומי הוקמה ב-2005 על ידי דורון מרקו. ד"ר שמעון אקהויז, לשעבר מייסד ומנכ"ל החברות סינרון ולומניס, משמש כשותף מייסד ומשקיע. מנכ"ל החברה הוא ד"ר דן השמשוני, שניהל בעבר את חברת האבחון דיון מדיקל, שנמצאת בשלב המכירות בארה"ב. החברה גייסה עד היום 17 מיליון דולר.

הגלולה שפיתחה אפיטומי, שנקראה בעבר טוליפ מדיקל, נועדה להיפתח בתוך הקיבה, וללחוץ על דפנות הקיבה כדי להעניק תחושת שובע, וכך למנוע אכילת יתר. לאחר כמה שעות המוצר מתכלה ומסולק מן הגוף. המוצר הוגש לאישור ה-FDA, והחברות מעריכות כי האישור יתקבל בקרוב. לאפיטומי מוצרים נוספים, לטיפול בסוכרת, קדם סוכרת והתוויות נוספות, אשר משתמשים באותה פלטפורמה של התנפחות הגלולה בקיבה והתכלותה בהדרגה, כדי לשחרר תרופות בשחרור מושהה ספציפית בתוך הקיבה. מוצרים אלה אינם חלק מן ההסכם עם נסטלה, ואין לה כרגע זכות לרכשם אלא רק זכות הסתכלות ראשונה.

בכוונת החברות להשיק את המוצר עם קבלת אישור השיווק, כאשר באירופה ניתן יהיה לרכוש אותו מיידית ובארה"ב ייפרש תהליך החדירה לשוק על פני השנתיים הבאות. הסכום שמשלמת נסטלה ישמש את אפיטומי, בין היתר, להקים מפעל בישראל, שיעסיק כ-40 איש ויוכל ליצר מיליוני יחידות גלולה בכל חודש. אפיטומי תהיה היצרן הבלעדי של המוצר עבור נסטלה.

הגלולה לטיפול בהשמנה של אפיטומי מוגדרת כמכשיר רפואי וינתן במרשם רופא, אך ללא שיפוי ביטוחי אלא המטופלים הם אלה שישלמו עבור המוצר, בין 100-200 דולר בחודש, שיכסו מספר גלולות ביום.

אפיטומי גייסה עד היום 17 מיליון דולר. בתחילת דרכה, עוד בשם טוליפ מדיקל, נתקלה בקשיים טכניים ונדרשה לפתח מחדש את המוצר. בסבב הגיוס של אפיטומי החדשה, השתתפו בין היתר הקרנון 7HealthVentures בראשות דליה מגידו, אגייט של דני נווה (השקעה של מישל חביב, היום בקרן Alive של אסותא), קרן Consensus Business Group של וינסנט צ'ינגוויז ו-XT Hightech של האחים עופר.