קווים לדמותה של קמלה האריס - המועמדת הדמוקרטית לסגנית נשיא ארה"ב

על פי גורם בקמפיין של ביידן, הוא הציע לה את התפקיד בשיחת זום, 90 דקות לפני ההכרזה הרשמית על מועמדותה • טראמפ תיאר אותה אמש כ"מגעילה במיוחד"

 

 

קמלה האריס / צילום: Tom Williams, Associated Press
קמלה האריס / צילום: Tom Williams, Associated Press

ג'ו ביידן מינה אתמול (ג') את הסנטורית קאמלה האריס מקליפורניה לסגניתו במירוץ לנשיאות. האריס, יריבתו לשעבר בבחירות המוקדמות במפלגה הדמוקרטית, היא האישה השחורה-אסיאנית הראשונה שמועמדת לסגנות נשיאות ארה"ב מטעם מפלגה גדולה.

ביידן, המועמד הדמוקרטי הצפוי, תיאר את האריס כ"אחת ממשרתי הציבור הטובים ביותר במדינה", בציוץ שהודיע על מינויה אתמול.

"כשקמאלה הייתה תובעת כללית, היא עבדה קרוב לבו", כתב סגן הנשיא לשעבר, בהתייחסו לבנו המנוח, בו ביידן, שהיה התובע הכללי של דלאוור כשהאריס הייתה התובעת בקליפורניה. "התבוננתי בהם מתמודדים עם הבנקים הגדולים, מקדמים את האנשים העובדים, ומגינים על נשים וילדים מפני ניצול לרעה. הייתי גאה אז, ואני גאה היום לבחור בה כשותפה בקמפיין הזה".

הקמפיין של ביידן הודיע ששניהם יופיעו יחד בוילמינגטון, דלאוור, היום (ד') כדי "לדבר על עבודה ביחד כדי להחזיר לאומה את הנשמה שלה, ולהילחם עבור המשפחות העובדות שמניעות את המדינה קדימה".

ביידן בחר בהאריס, שהייתה תקופה ארוכה מתמודדת מובילה לסגנות שלו, על פני קבוצה שכללה את סוזאן רייס, היועצת לביטחון לאומי לשעבר של אובאמה, חברת בית הנבחרים מקליפורניה קארן באס, מושלת מישיגן גרטכן וויטמר, והסנטוריות אליזבת וורן ממסצ'וסטס וטמי דקוורת מאילינוי.

בחירתה של האריס עשויה למלא תפקיד מרכזי בהנהגת המפלגה הדמוקרטית במשך שנים. היא בעמדה טובה לרשת את ביידן בן ה־77 כמנהיגת המפלגה. אם שניהם יזכו בבחירות ב־3 בנובמבר, היא תהיה סגנית הנשיא הראשונה בתולדות ארה"ב.

הודעת הבחירה בשיחת זום

ביידן הציע להאריס לרוץ איתו בשיחת זום אתמול אחר הצהריים מביתו בווילמינגטון כ-90 דקות לפני ההודעה, לפי עובד בקמפיין שלו.

האריס, בת 55, בתם של מהגרים מהודו וג'מאיקה, הייתה כוכב עולה במפלגה הדמוקרטית מאז שהיא נבחרה לסנט ב-2016. מאחר שהתמודדה גם על הנשיאות בפריימריז, היא ידועה יותר מרוב הנשים האחרות שנשקלו. מלבד רשימת תורמים קטנים ארוכה, יש לה קשרים לתורמים עשירים ממגזרים כמו פיננסים, מדיה ומשפטים.

היא צייצה בטוויטר שהיא חשה כבוד להצטרף אל ביידן בכרטיס המפלגתי. "ג'ו ביידן יכול לאחד את העם האמריקני מפני שהוא הקדיש את חייו למאבק עבורנו", היא צייצה. "כנשיא הוא יבנה אמריקה שתעמוד באידאלים שלה".

היא קיבלה תשומת לב כשהציגה שאלות קשות למינויים של טראמפ בוועדת המשפטים של הסנאט. ה"טיגון" שהיא עשתה לשופט בית המשפט העליון הנוכחי ברט קבאנו בשימוע אישור מינויו בסנאט הפך לווירלי במדיה החברתית, וקצר שבחים מהדמוקרטים. הרפובליקנים ביטלו אותו כהצגה תיאטרלית, והשופט קבאנו אושר לבסוף, ברוב דחוק של 50-48.

הקמפיין התקשה לנסח מסר

האריס השיקה את הקמפיין שלה לנשיאות בעצרת של 20 אלף איש ב-2019, והזכירה תכופות את חברת בית הנבחרים המנוחה שירלי צ'יזהולם מניו יורק, שהפכה ב-1972 למועמדת השחורה הראשונה שהתמודדה על מינוי מפלגתי לנשיאות. חילופי דברים לוהטים שהיו לה עם ביידן בעימות בקמפיין הבחירות המוקדמות בשנה שעברה, עזרו לה לזכות בהכרה נוספת.

אך הקמפיין שלה התקשה להחליט על אסטרטגיה של היכן להתמודד ואיך לנסח את המסר. היא פרשה מהמירוץ בתחילת דצמבר, בערך חודשיים לפני שההצבעות החלו.

טראמפ תיאר את האריס בפני כתבים אתמול כ"מגעילה במיוחד" בדיוני האישור של מועמדות קבאנו לבית משפט העליון, ואמר שהיא "הנבזית והנוראה ביותר" מבין כל הסנטורים. "הופתעתי מעט מהבחירה שלה", אמר הנשיא, שלפני שבועיים אמר שהאריס תהיה "בחירה טובה" של ביידן.

טראמפ ובתו איבונקה תרמו סך של 8,000 דולר לקמפיין של האריס לכהונת התובע הכללי בשנים 2011-2014, לפי רשומות של מדינת קליפורניה. המטה שלו לא הגיב לשאלות על התרומות הללו.

דמוקרטים רבים התייצבו במהירות מאחורי בחירתה של האריס, כולל כמה פרוגרסיבים שתמכו בווראן ובסנטור ברני סנדרס מוורמונט, יריבו העיקרי של ביידן בפריימריז.

"כאמריקני הודי ובן של מהגרים אני גאה מאוד שאנחנו רואים מישהי כמוה הופכת למועמדת לסגנית הנשיא של מפלגתנו", אמר חבר בית הנבחרים רו חאנה מקליפורניה, שהיה בעבר מראשי קמפיין סנדרס לנשיאות.

אך כמה ליברלים נשארו ספקנים בנושא הרקורד של האריס כתובעת כללית. בכהונתה זו , הארס לא העמידה לדין לעיתים תכופות שוטרים ולא תמכה בחקיקה שחייבה שוטרים לשאת על גופם מצלמות. היא גם לא פעלה ללגליזציה של מריחואנה כדי להפחית את הכליאה. האריס התנגדה אישית לעונש מוות, אך הגנה בבתי משפט על עונש המוות בקליפורניה.

ביידן, שהחל את חיפוש המועמד שלו לסגנות בהבטחה לבחור באשה ושקל כתריסר מועמדות, היה תחת לחץ של כמה מבעלי בריתו לבחור מועמדת לא לבנה. מצביעים שחורים בדרום קרוליינה ב"יום שלישי הגדול" פנו למחנה של ביידן בפריימריז, וסללו עבורו את הדרך למינוי הדמוקרטי.

מצביעים שחורים היו גם המפתח לקואליציה שעזרה לבחירת ברק אובאמה ב-2008 וב-2012, אך שיעור ההצבעה בקרב בוחרים לא לבנים ירד גם במבט ארצי וגם במדינות המתנדנדות ב-2016, לפי נתונים של לשכת האוכלוסין. קליפורניה אומנם אינה מדינה מתנדנדת בבחירות של 2020, אך בחירת האריס עשויה להביא התלהבות לבוחרים שחורים במדינות כמו מישיגן, פנסילבניה ו-וויסקונסין, שבהן סבלה הילארי קלינטון משיעור הצבעה נמוך בערים.

"זה נותן לכל האפרו-אמריקנים, וצריך לתת לכל האמריקנים, את התנופה שנחוצה כדי שהאיש הזה ייבחר", אמר מצליף הדמוקרטים בבית הנבחרים, ג'יימס קליברן מדרום קרוליינה, לכתבים.

גלינדה קאר, נשיאת Higher Heights, ארגון שמסייע לנשים שחורות בבחירות בארה"ב, ואחת הנשים שקראו לביידן לבחור באשה שחורה, אמרה שהיא רואה בהחלטת ביידין סימן לכך שההשקעה של נשים שחורו בפוליטיקה מניבה פרי. "אני חושבת שזה משנה את המשחק בדמוקרטיה האמריקנית ובהנהגת הנשים, בייחוד נשים שחורות", היא אמרה.

הקמפיין של האריס בפרימריז הדמוקרטיים ניסה לפנות בו זמנית למתונים ולפרוגרסיבים, ובלבל את הבוחרים. היא לא ניסחה עמדה ברורה בנושא שירותי הבריאות, שהיה נושא מועדף מאד בפריימריז, במשך כמה שבועות.

אחרי שהצטרפה ליוזמת "רפואה לכולם" של ברני סנדרס, היא חזרה בה. בסופו של דבר היא פרסמה הצעה משלה שניסתה לפשר בין אלו שרוצים מערכת בריאות במימון ממשלתי מלא ואלו שלא מוכנים לבטל את ביטוחי הבריאות הפרטיים.

היא גם לא הצליחה להלהיב את הבוחרים השחורים, שנמשכו יותר לביידן, והתקשתה בשאלה איך למכור את רקע שלה כתובעת לשעבר. האריס טענה שהיא הייתה תובעת פרוגרסיבית שניסתה לשנות את מערכת המשפט מבפנים, אך מבקריה טענו שהיא לא עשתה די למען מיעוטים.

בחודשים האחרונים, האריס השתמשה בניסיונה באכיפת חוק וברקע של משפחתה במאבק לזכויות אזרח כדי למצב את עצמה כקול דמוקרטי מוביל בנושאי גזע וטיפול שורש במערכת הצדק הפלילי בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד במעצר משטרתי במינאפוליס במאי.

ביידן קורא לטיפול שורש במערכת המשפטית, אך הוא מתסכל כמה פעילים בכך שהוא מרחיק את עצמו ממסע של כמה ליברלים לשלילת מימון ממחלקות משטרה.

בפריימריז הדמוקרטים, האריס אימצה עמדות ליברליות יותר בנושאי שירותי בריאות ולגליזציה של מריחואנה, אך ביידן אמר אחרי פרישתה מהבחירות מקדימות שהוא ישקול אותה כשותפה שלו אם הוא יזכה במינוי המפלגה כמועמד לנשיאות.

האריס מתחה ביקורת קשה על עמדתו ההססנית של ביידן בסוגיית הסעות פדרליות לבתי ספר כאמצעי לשילוב תלמידים מרקע שונה. תומכי ביידן, ביניהם אשתו ג'יל, נדהמו בשעתו מהתקפות אלו.

האריס תנכה במועמדות ביידן אחרי "יום שלישי הגדול", והצטרפה אליו בקמפיין בדטרויט, שבו הוא אמר שיהיה "גשר" לדור חדש של מנהיגים דמוקרטים.