הצעת החוק לדחיית הגשת תקציב המדינה אושרה בקריאה טרומית

הצעת החוק תעבור לוועדת כספים להכנה לקריאה ראשונה • סיעת יהדות התורה החליטה לתת חופש הצבעה לחבריה

בני גנץ ובנימין נתניהו בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בני גנץ ובנימין נתניהו בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

המשבר הפוליטי-כלכלי הגיע לשלב חשוב - הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר לדחיית מועד הגשת התקציב במסגרת חוק היסוד - ממאה ימים למאתיים, קרי עד סוף נובמבר, אושרה בקריאה טרומית: 56 בעד; 41 נגד; נמנע אחד. ההצעה עוברת לוועדת כספים להכנה לקריאה ראשונה.

המהלך של האוזר נועד לתת אוויר וזמן לפתרון המשבר בין הליכוד לכחול לבן - שני הצדדים מתחפרים בעמדותיהם. הליכוד, בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ מבקשים להגיש תקציב חדש שנתי ל-2020 בלבד. בליכוד מסבירים כי התקציב אינו לשלושה חודשים אלא לשנה שלמה - משמע, בחודשים שנותרו ל-2020 ניתן יהיה להוציא את התקציב שיאושר כולו - ובפועל להמשיך ולהוציאו גם בתחילת השנה הבאה, עד שיאושר תקציב 2021.

כחול לבן דורשים כי נתניהו יעמוד בהסכם הקואליציוני ויביא לאישור תקציב דו שנתי. הנימוק הכלכלי ברור - לתת יציבות, הנימוק הפוליטי חזק יותר - לא לאפשר לנתניהו לפרק את הממשלה בטרם יגיע מועד החלפתו על ידי בני גנץ בעוד שנה ורבע.

הצעת החוק לא עוברת בהליך מזורז של 24 שעות כפי שדרש גנץ שלשום (א') - דרישה שנתניהו כמעט ולא התייחס אליה והיא ירדה מסדר היום.

סיעת יהדות התורה החליטה לתת חופש הצבעה לחבריה בהצבעה על דחיית הגשת התקציב. במפלגות החרדיות זועמים על העיכוב בהעברת חלק מתקציב הישיבות, תוספת שהייתה אמורה להיכנס במסגרת הסכמים קואליציוניים, ולכן תלויה בהעברת תקציב המדינה. צפוי כי מחצית חברי הסיעה יתנגדו ואחרים יעדרו או ימנעו.