לפיד תוקף: "אם היית מקשיב לאבי לא היית עם שלושה כתבי אישום"

חילופי דברים קשים בין יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, לראש הממשלה בנימין נתניהו לפני ההצבעה על הצעת החוק של יש עתיד, לפיה נשיא המדינה לא יטיל את התפקיד להרכבת הממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום • הצעת החוק של לפיד נפלה בהצבעה שמית

ח"כ יאיר לפיד במליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ח"כ יאיר לפיד במליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

נפלה בהצבעה שמית הצעת חוק בקריאה טרומית לתיקון חוק יסוד הממשלה, של סיעת יש עתיד ובראשה ח"כ יאיר לפיד, ולפיה החל מהכנסת ה-24, נשיא המדינה לא יטיל את התפקיד להרכבת הממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה חמורה אשר בנסיבותיה יש עמה משום קלון, בעבירת מרמה והפרת אמונים או בעבירה מסוג פשע. 

מההצבעה נעדרו חברי הכנסת של כחול לבן, דרך ארץ ושני שרי העבודה, בעוד חברת הכנסת מירב מיכאלי מהעבודה המתפקדת באופוזיציה, תמכה בהצעת לפיד. באופוזיציה חברי הכנסת של ימינה שהיו במליאה התנגדו להצעת לפיד ואילו חברי הכנסת של ישראל ביתנו של ליברמן תמכו.

כך אמר היום יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, לפני ההצבעה על הצעת החוק שלו: "‏לדחות את התקציב בזמן משבר לאומי חמור זה לא רק טירוף מערכות, זה גם חוסר אחריות לאומי גמור וסמל לכישלון מהדהד של הממשלה. בקיצור, כל מה שאתה מצפה מהממשלה הזו. אי אפשר לנהל את המשבר בצורה גרועה יותר - הוא חי בעולם וירטואלי שבו מכל העולם מתקשרים אליו ומעריצים אותו, לא יאמן. לפי כל המדדים בהשוואה בינלאומית נתניהו עושה עבודה גרועה ביותר. נתניהו נכשל - הוא לא מרוכז, הראש שלו בדברים אחרים".

מיקי זוהר ויאיר לפיד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 מיקי זוהר ויאיר לפיד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר יש עתיד סיים את דבריו בעקיצה - "במקום שהקורונה תהיה האויב של נתניהו, מערכת המשפט, הפרקליטות וגם אנחנו האויבים שלו".

ראש הממשלה נתניהו עלה לדבר במליאה כדי להשיב לח"כ לפיד והחל את דבריו באיחולי החלמה מהירה לח"כ גנץ, "אני מאחל לבני גנץ בריאות איתנה". רה"מ המשיך בהתייחסות לביקורו הבוקר במפעל בבית שמש שמייצא לחמישים מדינות. נתניהו ציטט את מנכ"ל המפעל שאמר: "קיבלנו מהמדינה סיוע בלתי רגיל, ואני בזכות זה מגייס עוד עובדים".

נתניהו המשיך ואמר כי "שר האוצר ואני עובדים יום ולילה למען הבריאות והכלכלה. בדבבד דואגים לביטחון ומי שיפגע בנו נפגע בו", קריאות ביניים נשמעו במליאה. "אבל דווקא כאן בכנסת, במה שאמור להיות היכל הדמוקרטיה הישראלית, אנו עדים לעוד פרק מאוס במסכת בלתי נגמרת מצד מי שרוממות הדמוקרטיה בגרונם וחרב לעריפתה בידם", הוסיף ראש הממשלה בהתייחסות להצעת החוק של לפיד.

"איפה מעבירים חוקים כאלה? רק בדיקטטורות החשוכות ביותר"

רה"מ השווה את הצעת החוק של יש עתיד למשטרים חשוכים, "אני עומד פה בתוקף בחירת העם למענו ובשליחותו. ציבור חסר תקדים בגודלו נתן בי את אמונו בבחירות האחרונות, יותר מכל מפלגה אחרת בתולדות ישראל. הנה באים לפיד ועודה ורוצים לפגוע בי כפי שקורה במשטרים רודניים. איפה מעבירים חוקים כאלה? רק בדיקטטורות החשוכות ביותר, באיראן יכולה מועצת שומרי החוקה לפסול כל מועמד והם עושים זאת בכל פעם שיש מועמד המסכן את שלטון האייטולות. זו הדמוקרטיה האיראנית".

נתניהו המשיך את דבריו ברמיזה לניסיון הפיכה נגדו, "כשגרמניה קמה מחדש אחרי מלחמת העולם השנייה, היא הגנה על הזכות הבסיסית של הדמוקרטיה. אי אפשר אפילו לחקור חבר פרלמנט. מדוע? מפני שמבינים שם שבעלי עניין, כולל בעלי תפקידים, עלולים לנסות לחולל הפיכה שלטונית באמצעים פסולים, בהדחת עדים בהאשמות תפורות".

"אצלנו רוצים לעבור מתפירת תיקים לתפירת חוקים. תתביישו לכם: יאיר לפיד אתה ועודה מנסים להפיל את הדמוקרטיה. אתם ביד אחת מעודדים את ההפגנות וביד השנייה חוק איראני שמנסה להפיל ממשלה נבחרת", כך דבריו ראש הממשלה. בהמשך הוא ציטט מעיתון ב-2004 והתייחס לאביו המנוח של לפיד: "שר המשפטים אז, יוסף טומי לפיד, אומר - הצעת החוק הזו אנטי דמוקרטית ומסכנת את שלטון החוק בישראל - אנטי דמוקרטי מהסוג המסוכן ביותר. דווקא אתה הבן שלו מקדם את החוק הרודני הזה?".

נתניהו המשיך בנאום דיי תוקפני כלפי לפיד: "ועוד לא דיברתי על חזקת החפות, אתה וחבריך בתקשורת שדורסים את זה, ומתנשאים על מצביעי הימין. אתה כל הזמן מתחזה. אתה מתחזה בלי תעודת בגרות ותואר ראשון ניסית להשיג פייק דוקטורט - אתה מתחזה להיות דמוקרט אבל אתה דיקטטור - עם מינוי כראש מפלגה שבוחר לבדו את חברי הכנסת עד קץ הדורות. דוקטור לפיד ומיסטר דיקטטורה. ח"כ עדי קול שניסתה להגיד את האמת, סולקה מהמפלגה. דוקטור לפיד, תפסיק לפעול נגד הדמוקטיה בניגוד לדעתו של אביך, אתה פייק דמוקרט ואני אמשיך בדרכו של אביך".

"אתה מזיע כי אתה יודע שאתה בדרך אל הכלא"

ח"כ לפיד חזר לדוכן הנואמים כדי להשיב לנתניהו. "אדוני ראש הממשלה רואים את הזיעה עד פה. ראוי להגיד זכרו לברכה על מי שנפטר כשאתה מדבר על אבא של. אתה מדבר על חוק אחר, לא זה שאליו אבא שלי התייחס. אתה עצמך הצבעת עבור החוק שאני מעלה עכשיו, ב-2008".

בהתייחסות לאביו הוסיף לפיד כי "בדקתי אגב את מה שאמרת על אבא שלי בנאום הקודם - הוא גם ייעץ לך 'אל תיגע בכסף' ואם היית מקשיב לו לא היית עם שלושה כתבי אישום. אני אצטט אותך בדברים על מה שאמרת על אהוד אולמרט, 'קיים חשש אמיתי שיכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי ולא הלאומי' - ממש חזית את הנולד. כל אחד מהנהגים בשיירה שלך לא יכול להיות נהג אם היו נגדו כתבי אישום. אתה מזיע כי אתה יודע שאתה בדרך אל הכלא".

נתניהו ביקש להגיב לנאומו של לפיד אך יו"ר הכנסת יריב לוין ציין בפניו שאין אפשרות.

חילופי הדברים החריפים המשיכו גם בתום ההצבעה

בתום ההצבעה השמית על הצעת החוק של יש עתיד ולפיד, שכאמור נפלה, עלה רה"מ שוב לדוכן הנואמים במליאה במסר אישי: "אמר אז טומי לפיד - 'התפטרות ראש ממשלה עקב הגשת כתב אישום, אתה לא רוצה לתת ליועמ"ש את הסמכות הבלעדית לסילוקו של ראש ממשלה - האם אתה רוצה שפקידים יסלקו ראש ממשלה'. התשובה שקיבלנו מלפיד היום היא כן. החקירוקרטיה קיימת כאן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

רה"מ התייחס לקשריו של לפיד עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ועיתונאים: "לא חוקרים אדם שנפגש עשרות פעמים בחשאי עם נוני מוזס, שבהן רתם את חבריו בעד החוק השערורייתי של 'ישראל היום' ובתמורה קיבל אינספור כתבות חיוביות בעיתון. יאיר לפיד אביר שלטון החוק - אתה עשית פה עסקים אפלים... אתה בא לאחר שקיבלת אינספור כתבות חיוביות, אתה מתרעם? מה עם השוויון בחקירות וכתבי אישום? אתה רוצה להעביר את הסמכויות הדמוקרטיות של המדינה לידי פקידים: GIVE ME A BREAK! אתה אמרת שבעניין איראן תבקש את עצתי, ושאתה לא מבין בכלכלה - רוצה ללמוד? בוא נכין לך כיסא קטן ליד הממשלה, תשב, תלמד תעשה סטאז'".

לכל הדברים הללו לפיד השיב: "יש בחירות - ראינו פה נאום בחירות. יש קמפיין ויש בחירות. נתניהו ענה על עוד שאלה, מה נתניהו רוצה שיהיה נושא הבחירות. על מערכת המשפט. הוא לא רוצה שנדבר על הכלכלה הכושלת, על אחוז האבטלה, העסקים הנסגרים, נכשלת אדוני, לא תברח מזה, על זה יהיה הקמפיין. מי שנכשל בניהול משבר לאומי לא יוכל להיות ראש ממשלה".