פורטפוליו | פיצ'ר

"המתווה של משרד הבריאות לפתיחת עולם התרבות הוא אכזבה גדולה"

הפורטפוליו של גיא בסר • בן 44, נשוי ואב ל-3 ילדים, מתגורר בראשל"צ • מבעלי חברת בלוסטון

גיא בסר, מבעלי חברת בלוסטון / צילום: איל יצהר, גלובס
גיא בסר, מבעלי חברת בלוסטון / צילום: איל יצהר, גלובס

אני: יצירתי, יודע לקרוא את המפה בצורה נכונה ולכל תחום שאליו אני נכנס אני מביא שינוי.

משפחה: אמא היא בת ליוצאי עיראק ותורכיה, דור חמישי של בנקאים מפתח תקוה. הצד של אבא הגיע מפולין. ההורים נפגשו בעיר אחרי הצבא, הוא עבד כסוכן מכירות של אגפא והיא בבנק לאומי.

ילדות: פתח תקוה, עיר קסומה בילדות, וכנער כבר הייתי על קו 96 לתל אביב. בגיל 16 כבר ארגנתי מסיבות לכל השכבות בעיר והיה לי צוות מקומי וצוות תל אביבי. כשהייתי בן 17 קניתי את הרכב הראשון במזומן מהכסף שהרווחתי.

קריירה: אחרי שירות ביחידה מסווגת וטיול של חצי שנה, למדתי תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות בשיווק ומימון. הצטרפתי לאגודת הסטודנטים של המכללה למנהל ואז מוניתי למנכ"ל החברה הכלכלית של המכללה.

כרמן: אשתי, אחראית על אירוח האומנים בקבוצה, ופעילה חברתית. הכרנו במסעדת "איזידורה" בראשל"צ, כשהייתה שם בצוות הניהול, ומאז אנחנו יחד. היא מאזנת אותי ומכילה את הטורנדואים שבהם אני נמצא. יש לנו שלושה ילדים ואנחנו גרים בראשל"צ.

בלוסטון: ב-2012 שי מור יוסף, הבעלים של בלוסטון, הציע לי להצטרף אליו לחברה שעסקה אז בהפקת אירועים וקד"מ. חדרנו לשוק ההופעות הבינלאומיות המונופוליסטי במופע של ריהאנה, עם שימוש בפרסום בפייסבוק והורדת מחירי כרטיסים ועלינו על המפה. הבאנו, בין היתר, את "גאנז אנד רוזס", "וואן ריפבליק" ואנריקו מסיאס. מיד אחרי ריהאנה פנה אלינו סוכן האומנים גיא עוזרי, שמייצג את "יו 2", בריטני ספירס ופול מקרטני, ויחד פתחנו את "בלוסטון מבריק". ב-2017 50% מהחברה נקנו על ידי תאגיד הבידור הבינלאומי "לייב ניישן", שהכניס לכאן גם את "טיקט מאסטר" - חברת מכירת הכרטיסים שלו.

היום יש לנו 13 חברות בת: הפקת אירועים, קד"מ, ייצוג אומנים, חברה לאירועי סטודנטים, חברת דיילות, כל אחת מהן משלימה את השנייה.

קורונה: הנגיף תפס אותנו בעיצומו של פסטיבל "לונר" בפורים, עם עשרה די.ג’יי מרחבי העולם שהיו אומרים להופיע בגני התערוכה. בסוף ביום המופע אפשרו לפתוח רק ביתן אחד. הגשנו עתירה מנהלית שנדחתה. למחרת כבר הורידו את האישור להתקהלות למאה אנשים בלבד.

מאז נכנסנו לכוננות קורונה. דחיית פסטיבלים בינלאומיים, מופעים של אומנים בחו"ל - עניין מורכב של ישיבות רבות משתתפים. קיבלנו גיבוי מ"לייב ניישן", שנכנסה למשבר עם קופת מזומנים גדולה, וב"לייב ניישן ישראל" לא הוצאנו אף אחד לחל"ת. בבלוסטון - כן.

איך יוצאים מזה: הצגנו בפני שרי האוצר והתרבות את מתווה הקפסולות, שהוא ייחודי בעולם. הקהל יחולק לקפסולות של 20 איש ומספר הקפסולות יהיה כפוף לגודל השטח. לצערי, לאחר שמשרד הבריאות פרסם את המתווה שלו התברר שנכון לעכשיו מדובר באכזבה גדולה. סירסו את ההצעה שלנו והפכו אותה ללא ישימה כלכלית, כזאת שלא מאפשרת באמת פתיחה של תעשיית התרבות והאירועים. חבל שלא לומדים אצלנו כיצד מתנהלים מול אנשי התרבות והאירועים במדינות אירופה.

הופעות מחו"ל: כרגע המצב העולמי לא מאפשר ללהקות לצאת לסיבובי הופעות מחוץ למדינות האם שלהן, למעט כמה סיבובים שישנם באירופה. לכן עד ל-2021 נתמקד בהופעות של אומנים ישראלים. ביוני 2021 כבר סגרנו עם רד הוט צ’ילי פפרס. צריך גם לקחת בחשבון שאנחנו לא מסעדה שאתה מקבל אספקה ופותח את הדלת. אצלנו מדובר בתהליך של לפחות חודש שבו יוצרים את התוכן ומוכרים את הכרטיסים. במקביל, אנחנו חייבים להיערך לחורף ובמהלך השבועות הקרובים אני מקווה שיצא מתווה למקומות סגורים.
לגבי המחירים, אף אחד לא מוכן להגיד את זה, אבל הם עומדים להיחתך. עלויות הספקים, השכירויות והאומנים ירדו, כך שגם מחירי הכרטיסים יוזלו בלפחות 30%, כי יש כמעט מליון מובטלים.

פנאי: יש לי צד רוחני מפותח ולא ידוע. אני לומד קבלה כבר 18 שנים ומאסטר ברייקי.

תפיסת עתיד: נאלץ ללמוד לחיות לצד הקורונה. עסקית אנחנו במקום טוב, אבל גם אנחנו מתאימים את עצמנו למצב ולא מתרפקים על העבר.