עוד חבל ליזמים: המדינה מאריכה תוקפן של החלטות תכנוניות

בכדי להקל על עבודתם של מגישי בקשות בתחום הבנייה בתקופת הקורונה, הוחלט על מספר צעדים שיגמישו את העבודה ויאריכו תוקף של החלטות

בנייה במרכז תל אביב / צילום: גיא ליברמן, גלובס
בנייה במרכז תל אביב / צילום: גיא ליברמן, גלובס

מינהל התכנון פרסם רשימת הנחיות חדשות, המוגדרות כ"הוראת שעה", שתכליתן הקלה על יזמים, עורכי דין ומתכננים לתקופת הקורונה. בין היתר, מדובר על הארכת התוקף במערכת רישוי זמין לתיקי מידע,החלטות ועדה, היתרי בנייה, שטרם פג תוקפם עד לכניסת הוראת השעה, למשך שנה. ההנחיות אף מקלות על עבודות אדריכלים בזמן פירוט דרישות מוקדמות בהגשת בקשות תכנוניות. החשיבות של ההחלטות החדשות היא בפישוט הליכי בקשת היתר הבנייה וקיצור הזמן של תהליכים אלה. האדריכלית דנה וישקין, מסרה ל"גלובס" כי "הוראת השעה היא בהחלט צעד בכיוון הנכון. ואני מקווה שהשינוי ייכנס לתקנות באופן קבוע, שכן היום הוועדות נוטות לדחות את הבקשות למידע שוב ושוב בגלל גחמות. עם זאת צריך להבין שמדובר בצעד קטן וכמעט זניח, הליך הרישוי כיום עומד על כשלוש שנים בממוצע, כשהסטטיסטיקה לא כוללת את הליך קבלת המידע, אין-סוף התיאומים המוקדמים והליך קליטת הבקשה להיתר".

עו"ד סלאם חאמד, שותפה במשרד שביט בראון גלאון צין, שמתמחה בדיני תכנון ובנייה בירכה על ההקלות, אך מסרה כי יש עוד צעדים רבים שניתנים לביצוע שיקלו על ההליכים בתחום. "בשנתיים האחרונות אני רואה שמערכת הרישוי הזמין היא זו שמנהלת את התהליך ולא החוק. מערכת זו מעדיפה את הטכניקה על פני המהות. יתרה מזאת, בחלק מהנושאים המערכת אינה תואמת למה שקבוע בחוק ואינה מותאמת להליכים רבים כגון בקשות לדיון חוזר או בקשות לעיון חוזר. רק לאחרונה הוטמע פיתוח שמכיר את הליך הערר. עד לפני מספר חודשים אם הוגש ערר על החלטה, המערכת המקוונת הייתה סוגרת את הבקשה באופן אוטומטי".

ומה הביקורת שלך כלפי שתי התקנות החדשות?
"הן בכלל לא צריכות להיות כהוראת שעה, אלא כתיקון של תקנות הרישוי. צריך לנתק את הליך ההארכה ממערכת הרישוי המקוון. ככל שהתקנות קובעות כי ניתנת הארכה אוטומטית, היא לא צריכה לעבור כלל דרך עובדי הועדה המקומית או דרך מערכת הרישוי המקוון. לעניין הגבלת מספר הבדיקות של תנאים מוקדמים לתיק המידע - אמנם מדובר בתיקון מבורך, אך עדיין נדרש להקל יותר בקליטת בקשה לקבלת תיק מידע, ובנוסף לבטל את סמכות המהנדס הקובעת כי הבקשה לקבלת תיק מידע אינה עומדת בהוראות התקנות".

דנה וישקין, מקימת פורום "רישוי שפוי", מסרה ל"גלובס" כי, "הוראת השעה היא בהחלט צעד בכיוון הנכון. הארכת התוקף של תיקי מידע, החלטות ועדה והיתרי בניה כמובן נדרשת בימים אלה, וקיצור סבבי התנאים לקליטת הבקשה מבורך, ואני מקווה שהשינוי יכנס לתקנות באופן קבוע, שכן היום הוועדות נוטות לדחות את הבקשות למידע שוב ושוב בגלל גחמות. עם זאת צריך להבין שמדובר בצעד קטן וכמעט זניח, הליך הרישוי כיום עומד על כשלוש שנים בממוצע, כשהסטטיסטיקה לא כוללת את הליך קבלת המידע, אין-סוף התיאומים המוקדמים והליך קליטת הבקשה להיתר".