המערבולת במגדל לא נרגעת: דירקטור המקורב לשלמה אליהו מתפטר

הערכות: ההתפטרות כדי לפנות מקום למינוי דירקטור חדש, כנראה מוטי רוזן • הדירקטור הפורש גבי פיקר הסביר כי התפטרותו הינה "נוכח חוסר אמון, שהחריף לאחרונה, בינו (ודירקטורים במגדל ביטוח) לבין יו"ר דירקטוריון מגדל ביטוח, ניר גלעד ועל רקע הוראת הממונה על שוק ההון"

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

נמשכת המערבולת בקבוצת הביטוח מגדל, בצל רצון דירקטוריון החברה האם הציבורית מגדל אחזקות  להדיח את יו"ר מגדל חברה לביטוח ניר גלעד, ובצל העימות שהתגלע בעקבות זאת מול הממונה על רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת שיצא נגד הדירקטוריון ובעל השליטה בקבוצה שלמה אליהו. זאת כשדירקטור המקורב לאליהו מפנה מקום בדירקטוריון מגדל ביטוח, להגעתו של דירקטור חדש מטעם בעל השליטה.

היום מדווחת הקבוצה כי הדירקטור המקורב לשלמה אליהו מזה שנים רבות, ד"ר גבריאל (גבי) פיקר, ושמכהן כדירקטור בחברה האם וגם בחברת הבת מגדל חברה לביטוח "הודיע ביום 12 באוגוסט 2020 על התפטרותו מתפקידו כדירקטור במגדל ביטוח אשר תיכנס לתוקף עם מינוי של דירקטור אחר במקומו".

על פי הערכות פיקר התפטר מדירקטוריון מגדל ביטוח על מנת לפנות מקום לדירקטור אחר שהינו מוטי רוזן, הדירקטור שאותו מייעד אליהו לתפקיד יו"ר מגדל ביטוח במקומו של ניר גלעד. רוזן, נזכיר, היה בעבר מנכ"ל בהראל ובמנורה מבטחים והוא בעל ניסיון רב ומוצלח בענף הביטוח והפנסיה הישראלי.

אך לא רק זאת אף זאת: במגדל מפרטים כי פיקר הסביר ש"התפטרותו הינה נוכח חוסר אמון, שהחריף לאחרונה, בינו (ודירקטורים במגדל ביטוח) לבין יו"ר דירקטוריון מגדל ביטוח, ניר גלעד ועל רקע הוראת הממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון מיום 23 באפריל 2020", שלפיה אין להדיח את גלעד, לפחות עד תום השנה.

באותו מכתב הבהיר הממונה כי מבחינתו הפסקת כהונה של יו"ר או מנכ"ל מגדל ביטוח בתקופה שעד תום 2020 ייראו על ידו כ"פעולות הפוגעות בניהול התקין של החברה", תוך שהורה להודיע לו "באופן מיידי על פרסום סדר יום לישיבות הדירקטוריון ככל שנושאים אלו ייכללו בה".

כמו כן, ב-14 ביולי שלח ברקת מכתב חריף לחברי דירקטוריון מגדל ביטוח ובו כתב בין היתר כי בעל השליטה ויו"ר הקבוצה האם שלמה אליהו "אינו רשאי להמשיך ולכהן במקביל כדירקטור בחברה (מגדל אחזקות הציבורית, ר"ש) ובמגדל ביטוח", תוך שהוסיף כי "ככל שיבחר להמשיך ולכהן כדירקטור במגדל ביטוח, יהא עליו לקבוע את משרדיו מחוץ למשרדי מגדל ביטוח". אליהו עצמו לא נענה לדרישות המפקחוהוא נותר עדיין כדירקטור במגדל ביטוח, דבר שהוליד כעס נוסף אצל הממונה.

פיקר מקורב מאוד לאליהו והיה דירקטור אצלו גם בקבוצת הביטוח אליהו, עוד קודם שנרכשה השליטה במגדל על ידה, בשלהי 2012. הוא בנו של המפקח על הביטוח שאישר לפני עשורים רבים את הקמת אליהו ביטוח (שהחלה לפעול ב-1966).

העימות בגינו הוא עוזב את דירקטוריון מגדל ביטוח נסוב סביב הכוונה שהתקבלה פה אחד לפני מספר חודשים על ידי דירקטוריון מגדל אחזקות הציבורית להדיח את גלעד. באפריל השנה, בעיצומו של משבר הקורונה, החליט דירקטוריון מגדל אחזקות ביטוח לחדש יוזמה שנבחנה מוקדם יותר השנה, ולהביא להדחת גלעד מתפקידיו. המהלך עורר כאמור את חמתו של הרגולטור האחראי, הממונה על רשות שוק ההון ברקת, שהבהיר כי לא יאפשר את הדחת גלעד ממגדל חברה לביטוח ושהוא נגד פגיעה במעמדו. זאת בצל שורת עזיבות של בכירים בקבוצה, לאחר תקופות כהונה קצרות, שקרתה תחת שליטתו של אליהו.

התערבות הרגולטור הובילה להקפאת המהלך שקידם דירקטוריון מגדל אחזקות הציבורית, שבראשו עומד היו"ר ובעל השליטה אליהו שגם מכהן עדיין כדירקטור במגדל ביטוח - ושלא הוא פינה את המקום לדירקטור אחר במגדל ביטוח (כפי שרצה הממונה), גם לגבי התפקיד של גלעד בחברה האם שאינה מפוקחת על ידי רשות שוק ההון.

אליהו מחזיק כיום ב-68.5% ממניות מגדל, ששווה כיום כ-2.63 מיליארד שקל. מארס 2012 הופתע ענף הביטוח לגלות שאליהו חתם על עסקה מהירה עם ג'נרלי האיטלקית לרכישת 69.135% ממניות מגדל החזקות. ב-29 באוקטובר אותה שנה הושלמה העסקה, שבה הועברו מניות השליטה במגדל לאליהו, לאחר שזה השיג הנחה ניכרת, ובסוף שילם 3.55 מיליארד שקל לפי שווי חברה של 5.1 מיליארד שקל.