ביטוח ישיר | בלעדי

"ביטוח ישיר" יוצאת מהתחום הפנסיוני: מוכרת את ביטוחי המנהלים שלה למנורה מבטחים

היקף התיק הנמכר: כ-200 מיליון שקל • פעילות פוליסות החיסכון לפרט, שאינן פנסיוניות, נותרת ללא שינוי בקבוצת ביטוח ישיר • עוזי לוי מצטרף למנורה מבטחים כמנהל פעילויות הנדל"ן בקבוצה

קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון
קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון

איי.די.איי ביטוח, המוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", יוצאת מתחום החיסכון הפנסיוני. לגלובס נודע כי איי.די.איי ביטוח, שבשליטת קבוצת צור שמיר ושבניהול קובי הבר, מוכרת למנורה מבטחים את התיק הפנסיוני שלה, בשל רצונה להתמקד בתחומי הליבה שלה: ביטוח וחיסכון לפרט והמשפחה. עוד נודע, כי פעילות פוליסות החיסכון לפרט, שאינן פנסיוניות, נותרת ללא שינוי בקבוצת ביטוח ישיר.

תיק ביטוחי המנהלים שנמכר למנורה מבטחים, בסכום שמוערך במיליוני שקלים בודדים, הינו שריד לשנים עברו שבהן החברה, שמתמחה בשיווק ישיר של מוצרי ביטוח, רצתה ליצור לעצמה עוגן עסקי בתחום הפנסיוני. בפועל מדובר בתיק ביטוח שהשיווק שלו ללקוחות חדשים הופסק בשנת 2013, ושכולל כיום כ-3,700 פוליסות "ביטוח מנהלים" ופוליסות תגמולים לעצמאיים".

ככל הידוע, היקף התיק שנמכר עתה למנורה מבטחים הוא כ-200 מיליון שקל, פחות מ-0.1% משוק ביטוחי המנהלים. פוליסות אלה הן השם המיתוגי לפוליסות החיסכון הסוציאלי-פנסיוני שמוכרות חברות הביטוח, כחלופה לקרנות הפנסיה ולקופות הגמל לתגמולים, ושזכאיות להטבות מס ייחודיות שהמדינה מספקת לאפיקי החיסכון לטווח ארוך.

מועד העברת הפוליסות הללו מאיי.די.איי ביטוח למנורה מבטחים מתוכנן לסוף השנה הנוכחית, ובמסגרת ההעברה לוקחת על עצמה מנורה מבטחים, בניהולו של יהודה בן אסאייג, את כל ההתחייבויות של ביטוח ישיר כלפי המבוטחים במוצרים אלה. השלמת העסקה תלויה בתנאים מתלים, שצפויים להתקבל לאור כך שהממונה על רשות שוק ההון כבר אישר את קיומה.

בסביבת איי.די.איי מציינים היום, כי "ההחלטה על יציאה מהתחום הפנסיוני נובעת מרצונה של החברה להתמקד בתחומי הליבה שלה: ביטוח וחיסכון לפרט והמשפחה", כשלדברי החברה "המכירה היא השלב האחרון בתהליך יציאה איטי של החברה מהתחום, לאחר ששיווק מוצרים אלה הופסק כבר בשנת 2013", כאשר "לניהול תיק כה קטן, יש 'חיסרון לקוטן', למשל בניהול השקעות, ועלות יישום דרישות רגולטוריות".

איי.די.איי פועלת בשלל תחומי הביטוח הכללי לפרט ולמשק בית. כמו כן, בשלהי 2019 נכנסה החברה לתחום פעילות ניהול חיסכון לפרט - שאינו לטווח ארוך ואינו זכאי להטבות מס בדומה לחיסכון הפנסיוני. אז השיקה החברה את פוליסות "חיסכון ישיר" שאותן היא מוכרת באופן מקוון ובדמי ניהול של 0.55% בלבד. תחום זה אינו חלק מהעסקה, כאמור, והוא ימשיך להיות מנוהל על-ידי החברה בשלושה מסלולים: כללי, אג"ח ואג"ח ממשלתיות. מבחינת מנורה מבטחים, שמחזיקה בקרן הפנסיה החדשה הגדולה בשוק הישראלי, מדובר בעסקה לא מהותית.