וואלה | ניתוח

לקראת הכרעה על גורלו של אתר וואלה - מה הפוטנציאל שמתחבא בעסקה עם אלי עזור?

גורמים המקורבים לבזק מעריכים כי בקבוצה גמלה כבר ההחלטה הסופית לצאת מהבעלות על האתר, שהיום איננו סינרגטי לעסקי הליבה של בזק • ההחלטה מתכנסת עם השאיפה של עזור להפוך לשחקן משמעותי בתחום האקטואליה והחדשות

בניין וואלה  / צילום: איל יצהר, גלובס
בניין וואלה / צילום: איל יצהר, גלובס

בתקופה הקרובה צפוי דירקטוריון בזק לקבל הכרעה על גורל אתר וואלה!, אחד משלושת האתרים הגדולים בישראל. בישיבה שתיערך כבר השבוע יקבל הדירקטוריון סקירה של החלופות הקיימות בשוק שלכאורה נעות על הטווח של להישאר הבעלים של האתר, למכור אותו לגורם אחר בשוק, או - להמשיך להחזיק בבעלות חלקית. אבל גורמים המקורבים לבזק מעריכים כי בקבוצה גמלה כבר ההחלטה הסופית לצאת מהבעלות על האתר, שהיום איננו סינרגטי לעסקי הליבה של בזק, ואלא אם תיפול החלטה דרמטית אחרת, תהליך המכירה ייצא שוב לדרך.

וואלה הוא מותג חזק, שנחשב בעבר לחוד חנית בכל מה שקשור בטכנולוגיה ותוכן. הוא נתפס ככלי מדיה שהיו לו אספירציות להפוך לשחקן משמעותי גם בתחום הווידיאו (באמצעות הקמת אולפני טלוויזיה) וגם בתחום הדאטה. האספירציות הללו סביר להניח כבר לא יחזרו לשולחן בין אם האתר יימכר ובין אם בתסריט הפחות סביר, יישאר בבעלות בזק.

למרות כל הנכסים של וואלה - תוכן ותנועת גולשים - ובהנחה שהמניע לרכישה הוא כלכלי ולא יכולת השפעה על דעת הקהל, יש גופים מועטים שיש להם הצדקה להשלים מהלך רכישה. אלה בעיקר גופים מתחום התקשורת שפעילותו של וואלה סינרגטית לפעילות שלהם, ובקלות יחסית יכולים לשפר את המוצר מבחינת התוכן תוך כדי שיפור ההוצאות.

שינוי בעלות באמצעי תקשורת גדול (וואלה כאמור, אחד משלושת אתרי החדשות הגדולים בישראל) איננו דבר של מה בכך, וקשה שלא לתהות עד כמה מהלך כזה עשוי להשפיע על השוק.

אל תצפו למהפכות

כפי שחשפנו ב"גלובס", המועמד המוביל לעסקת המכירה מול בזק הוא איש העסקים אלי עזור, שמבחינתו אם העסקה תצא לפועל מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית להיקף ולסוג הפעילות של עסקי המדיה שלו. נזכיר כי בבעלותו תחנות רדיו אזורי - בהן 103 FM שמשדרת אקטואליה, העיתון ואתר האינטרנט מעריב, ושותפות בקבוצת צ'רלטון שבבעלותה ערוצי ספורט.

הסבירות שעזור ייכנס ויעשה מהפכות גדולות איננה גבוהה. הניסיון מלמד שהוא מנהל מתוך הסתכלות על השורה התחתונה ומכוון תמיד לרווח. וואלה היא אמנם נכס מדיה יקר יותר מנכסים אחרים שקנה בעבר - בוודאי לא מעריב שנרכב בנזיד עדשים של מיליוני שקלים בודדים, אבל בכל זאת עבור עזור יש ברכישה כזאת פוטנציאל רווח עתידי כי הוא יכול במספר פעולות פשוטות לחתוך בהוצאות באופן משמעותי על ידי צמצום מערכות ולשפר את התוכן כמעט בלי מאמץ.

כדי להבין מה סביר להניח שיקרה אם הוא אכן יקנה את וואלה, אפשר לראות את שיתוף הפעולה שבין 103 למעריב, במסגרתו חלק מהתכנים של 103 מופיעים באתר מעריב ובעיתון. כל פיסת תוכן שמיוצרת ממוקסמת באופן מרבי, וכשזאת ההסתכלות, אתר וואלה יוכל לקבל תוך זמן קצר תכנים של אקטואליה תרבות וספורט - חלקם פרי עבודתם של טאלנטים בולטים כמו בן כספית, קלמן ליבסקינד, גולן יוכפז ואחרים - טאלנטים יקרים, שהסיכוי שכיום יעבדו עבור וואלה אינו גבוה. חיבורים כאלה יאפשרו לו לקצץ בהוצאות ולהפוך את האתר שממילא מצליח גם היום לצוף, לרווחי אף יותר.

העתיד תלוי בידיים המתאימות

גם בכל מה שקשור לתוכן ומקום במפת החדשות, הפוטנציאל שמתחבא בעסקה אם תצא לפועל איננו מבוטל: כבר היום לתחנת 103 FM שבבעלות עזור יש אספירציות להפוך לשחקן משמעותי בתחום האקטואליה, ובתחנה השקיעו בשנה האחרונה מאמצים רבים בגיוס טאלנטים שייצרו סדר יום. אם מוסיפים לזה את הקושי הכלכלי הגובר של אמצעי התקשורת האחרים שנאלצים לבצע צעדי התייעלות ומשחררים לשוק עובדים שעד לא מזמן בוואלה לא יכלו כלל לקוות שיעבדו באתר (עיין ערך ברק רביד שהצטרף השבוע לוואלה ככתב מדיני), הרי שבשורה התחתונה יש במהלך גם אפשרות להתחזקות של חברת חדשות נוספת.

גם מבחינת הצעת ערך למפרסמים ולחברות המדיה, בעלות על אתר מרכזי תשפר את הצעת הערך שעזור יוכל להציע, מה שאומר פוטנציאל גדול יותר בנתח תקציבי הפרסום בשוק. עזור נחשב ממילא כבעל השפעה על המפרסמים, והרכישה תחזק אותו אפילו יותר.

וואלה יכול להיות גוף תקשורת משמעותי ומרוויח. אבל כדי שזה יקרה האתר חייב להיות, לפחות בהסתכלות הכלכלית, בידיים מתאימות, וידיים מתאימות במקרה הזה הם גורמים שכבר יש להם יד ורגל בעולם המדיה. בבזק כבר ניסו לעניין גורמים אחרים שבאים מתחומים אחרים - כך, נעשתה פנייה לאיש העסקים רמי לוי, וגם מול משפחות עשירות בישראל ובעולם היו גישושים לבחינת סיכויי היתכנות לעסקה. עד עתה נראה כי בבזק ישבו על הגדר ובחרו שלא להחליט, בעיקר כי לא הצליחו לקבל את הסכום שקיוו לו. בימים הקרובים נדע אם המציאות הובילה למקום אחר, ואולי ייפתח לוואלה אפיק חדש.