המלצה: לבחון מחדש רישום תיקים נגד שוטרים שנסגרו

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, המליץ ליועמ"ש לממשלה לבחון מחדש את מדיניות הרישום המשטרתי הפנימי של תיקי מח"ש • כיום אין תיעוד של תיקי מח"ש שנסגרים מ"חוסר ראיות" או "נסיבות העניין בכללותן"

נציב תלונות הציבור על הפרקליטים השופט (בדימוס) דוד רוזן / צילום: תמר מצפי
נציב תלונות הציבור על הפרקליטים השופט (בדימוס) דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, המליץ ליועמ"ש לבחון מחדש את מדיניות הרישום המשטרתי הפנימי של תיקי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש).

לדברי רוזן, מדיניות הרישום היום מאבחנת שלא כראוי בין אזרח שהתיק הפלילי בעניינו נסגר, לבין שוטר שנחשד בביצוע עבירה במסגרת מילוי תפקידו. מדובר בהמלצה שהתקבלה בעקבות תלונה שהגיש סנגור פלילי נגד התנהלות רשויות התביעה.

לטענתו, הרשויות מפלות בין אזרחים לשוטרים בכל הנוגע לרישום תיקים סגורים במרשם המשטרתי. לפי התלונה, כאשר נפתחת חקירה פלילית נגד שוטר, אך בסופו של יום מוחלט לסגור את התיק מ"חוסר ראיות" או "נסיבות העניין בכללותן", הדבר, ככלל, אינו נרשם במרשם המשטרתי.

לעומת זאת, כאשר נסגר תיק פלילי \נגד אזרח מן השורה באחת מעילות אלה, מתבצע רישום אוטומטי במרשם המשטרתי. הפרקליטות ציינה שמדיניות זו נקבעה ב-2009. לפי הנוהל שנקבע, למעט במקרים מסוימים, לא מתועדים ברישום המשטרתי תיקים שנסגרו על ידי מח"ש, שעניינם שימוש בכוח על ידי אנשי משטרה או פעולות שהתבצעו אגב תפקידם מול אזרחים, נוכח אופיו המיוחד של התפקיד.

בהחלטתו ציין הנציב רוזן כי בחלוף השנים יש לבחון שנית את הנוהל הקיים. "בהיעדר רישום משטרתי מסוג זה, מיטשטשת הדרך לעקוב ולפקח אחר אנשי אכיפת החוק, שיכול ועושים לרעה בסמכויותיהם, ומסכלים את המטרה לשמה כונן המוסד בו הם משרתים", כתב רוזן בהחלטתו.