קטע כלכלי | פודקאסט

"גן עדן ללא שלטון": מי קבע שאנרכיה זה דבר שלילי?

מהיכן הגיע הזיהוי השלילי למושג האנרכיזם? • אולי דווקא מהניסיונות הקשים לייצר חברה אנרכיסטית, ניסיונות שהסתיימו בנהרות של דם • ייתכן, אך המקור של המילה אחר לחלוטין • האזינו

הפגנה מול בית ראש הממשלה בירושלים / צילום: בר לביא, גלובס
הפגנה מול בית ראש הממשלה בירושלים / צילום: בר לביא, גלובס

בשבועות האחרונים המילה "אנרכיה" עולה לשיח הציבורי, לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינה את המפגינים בכיכר פריז "אנרכיסטים". האם נתניהו התכוון לעלוב ויצא מברך? תלוי את מי שואלים.

ארכי ביוונית עתיקה פירושו "התחלה" או "כוח. "אנרכיה" פירושה, "אין כוח". וזוהי, למעשה, צורת שלטון שמשמעותה "שלטון ללא שלטון", או שלטון ללא כוח. בדרך כלל כשמדברים על אנרכיה מתכוונים להעניק למושג הזה משמעות שלילית. בלגן, טירוף, סכנה. חוסר ציויליזציה.

הרבה אנשים מחזיקים באינטואיציות הובסיאניות בקשר לחיים ללא שלטון, ואלה גורמות להם לפחד. הפילוסוף האנגלי תומס הובס, שחי בתקופת מלחמת האזרחים האנגלית שהתנהלה בין המלך לבית סטיוארט לבין הפרלמנט. והוא חווה (או דורו חווה) טראומה לא קטנה; הוצאה להורג של מלך, של המלך צ'רלז הראשון. וזו חתיכת טראומה. ולכן הוא תיאר את המצב הטבעי שבוא בני האדם חיים כמצב פראי של מלחמה מתמדת. אבל האם זהו אנרכיזם? לא בהכרח.

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם בהעתקת כתובת ה-RSS

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.