ניו זילנד דוחה את הבחירות בחודש בגלל הקורונה

הבחירות ייערכו בסוף ב-17 באוקטובר במקום ב-19 בספטמבר, מסרה ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן • "יש לי אמון לחלוטין שאנו יכולים ונביא בחירות בטוחות," אמרה ארדרן, שהבטיחה גם כי לא יהיה עיכוב שני

ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן / צילום: Mark Baker, AP
ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן / צילום: Mark Baker, AP

ניו זילנד מעכבת את הבחירות בכחודש בעקבות ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה באוקלנד, העיר הגדולה ביותר שלה, ששליש ממצביעיה נמצאים כעת בסגר. הבחירות ייערכו בסוף ב-17 באוקטובר במקום ב-19 בספטמבר, מסרה ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן. "יש לי אמון לחלוטין שאנו יכולים ונביא בחירות בטוחות," אמרה ארדרן, שהבטיחה גם כי לא יהיה עיכוב שני.

תוצאות הבחירות בניו זילנד צפויות להיות מושפעות מהתנהלות הממשלה ביחס למגפת הקורונה. ניו זילנד עברה 102 יום ללא שום הדבקה מקומית ידועה של נגיף הקורונה. ברחבי העולם ציינו את 100 הימים ללא של ניו זילנד כדוגמה לדרך פעולה נחושה ואמפתית של הממשלה ושל העומדת בראשה אלא שיומיים לאחר מכן, בתחילת השבוע שעבר, הסתיים הרצף והתגלו מקרים חדשים של הידבקות מקומית בעיר אוקלנד. המקור עדיין לא ידוע, אך מומחי בריאות הציבור אומרים כי הפרה של בקרת הגבולות היא התרחיש הסביר ביותר.

הלחץ לדחיית הבחירות הגיעה גם מתוך לחץ של המפלגה הלאומנית בקואליציה השמאל-מרכז של ארדרן, שנהנית בסקרים האחרונים מתמיכה מרשימה של למעלה מ-50% מהמצביעים - דבר שיאפשר לה להקים ממשלה ללא מפלגות נוספות בקואליציה. אם ארדרן הייתה משאירה את התאריך המקורי על כנו, ייתכן שהיתה מפסידה בהצבעת אי-אמון בפרלמנט בשל היעדר תמיכה מצד מפלגות בתוך הקואליציה. ארדרן עצמה אמרה כי החלטתה לדחות את הבחירות אינה מבוססת על לחץ מצד מפלגה אחת בקואליציה אך גם שהיא לא רצתה להסתכן בהפסד בהצבעה בפרלמנט זמן קצר לפני הבחירות - דבר שהיה יכול אולי לערער את מעמדה האישי וכן המפלגתי.

ניו זילנד לא לבד. מדינות נוספות בעולם מתמודדות עם דילמות דומות בנוגע למערכות בחירות כלל-ארציות או מונציפליות בשל הסיכון שהמצביעים בקלפיות יידבקו בקורונה בגלל ההתאספות ההמונית. למרות זאת, באפריל דרום קוריאה בחרה לקיים את הבחירות ובכך הפכה למדינה הראשונה שעשתה כך. סינגפור קיימה בחירות ביולי. בהונג קונג נדחו הבחירות בשנה - אם כי שם מומחים רבים מעריכים כי הדבר נעשה במטרה לדכא את המחאה של הפרו-דמוקרטים נגד הממשל.