המס יעלה, והמכוניות הקטנות והזולות צפויות להתייקר בינואר

העדכון השנה מתון יחסית אולם צפוי להביא להתייקרות של עד אלפי שקלים בודדים במכוניות קומפקטיות וזולות

רכב מזהם / צילום: shutterstock
רכב מזהם / צילום: shutterstock

משרד התחבורה פרסם אמש (א') טיוטה ראשונה של עדכון נוסחת החישוב של "המס הירוק" על כלי רכב חדשים. הנוסחה, שמשקללת את רמת המזהמים השונים של דגמי הרכב הנמכרים בארץ, משמשת כבסיס לחישוב "ציון ירוק" שעל פיו נקבע גובה הטבת המס על כלי רכב שונים. הנוסחה מתעדכנת אחת לשנתיים, כאשר העדכון הקרוב מתוכנן לינואר 2021.

מבדיקות ראשונות בענף עולה כי העדכון החדש הוא מתון יחסית לעדכון הקודם והוא אינו צפוי לייקר דרמטית את המחירים בשוק הרכב. ההתייקרות עתידה להתבטא במכוניות הקטנות והזולות ביותר בשוק, שבהן משקלה של הטבת המס משמעותי ביחס למחיר הכולל. על פי הערכות ראשוניות בהנחה שהעדכון לא "ייספג" מטעמים מסחריים ההתייקרות בינואר צפויה להיות בטווח של כ-1000 עד 1500 שקל במכוניות מיני דוגמת קיה פיקנטו ובטווח של 1500-2500 שקל בג'יפונים קומפקטיים. כלי הרכב המזהמים ביותר, שממילא לא נהנים מהטבת המס הירוק, לא יושפעו כלל.

המיסוי של ההיברידיות והחשמליות, שנקבע ב-2019 בצו נפרד, לא יושפע ישירות מעדכון הנוסחה. אולם בעקיפין העדכון עשוי להקשות על דגמי מפתח היברידים שנמכרים בישראל להשתבץ ב"קבוצה ירוקה 2", שחיונית לצורך קבלת מלוא הטבת המס על דגמים היברידיים. מבדיקה ראשונית עולה, שיונדאי קונא ההיברידית עשויה לאבד את הטבת המס שלה ואת כדאיות הייבוא ועדיין ברור אם יונדאי סונטה ההיברידית החדשה, שאמורה הייתה להגיע לארץ בקרוב, תזכה להטבת המס. יצוין כי ללא קשר לעדכון הנוכחי, בינואר 2021 צפוי מס הקניה על מכוניות היברידיות לעלות מ-45% ל-50% והמס על רכבי פלאג-אין צפוי לעלות מ-25% ל-30%.