אלופת ניצול ההזדמנויות: פלוריסטם חתמה על הסכם עם מרכז תאי הגזע של אבו דאבי

הגורמים ישתפו פעולה בפיתוח תרופות למחלות קשות, כולל לקורונה • פלוריסטם היא שוב מהראשונות להתחבר לאירועים אקטואליים עם חתימת הסכם שיתוף הפעולה

יקי ינאי  / צילום: איל יצהר, גלובס
יקי ינאי / צילום: איל יצהר, גלובס

הסכם נרמול היחסים בין איחוד האמירויות לישראל עדיין טרי, וכבר החלו מספר חברות בתחום הביומד לממש יחסים מדעיים ועסקיים בין המדינות, שכנראה החלו להירקח עוד לפני כן מתחת לפני השטח.

אחרי שאתמול (א') הודיעה חברת טרהגרופ על שיתוף פעולה עם קרן APEX הממשלתית של איחוד האמירויות בתחום פיתוח התרופות לקורונה, היום (ב') הודיעה חברת פלוריסטםהנסחרת בבורסה בתל אביב, על חתימה על מזכר הבנות להסכם שיתוף פעולה עם מרכז תאי הגזע של אבו דאבי ( ADSCC), קליניקה לטיפול בתאי גזע שהוקמה ב-2019 ומפתחת טיפול מבוסס תאי גזע לקורונה. הגורמים ישתפו פעולה בפיתוח תרופות למחלות קשות, כולל לקורונה.

פלוריסטם נסחרה הבוקר לפי שווי של 760 מיליון שקל לאחר עליה של 136% במחיר המניה בשנה האחרונה. פלוריסטם, שהוקמה ב-2001, מפתחת תרופות על בסיס תאי גזע, ומוצריה לטיפול בחסימות כלי דם בגפיים נמצאים בשלבים מתקדמים של ניסויים קליניים, אך עדיין אין לה מוצר בשוק. לחברה מפעל יצור תאי גזע בחיפה, ועל רקע עלויות תחזוקת המפעל מול היעדר ההכנסות, היא מבצעת גיוסי הון לעיתים תדירות.

עם פרוץ מגיפת הקורונה הצהירה החברה כי מוצר שפיתחה בתחום בקרת מערכת החיסון, ואינו אחד מן המוצרים המובילים בצנרת הפיתוח שלה, מתאים גם לטיפול בתגובת היתר של מערכת החיסון לקורונה. הפניה לתחום הקורונה הובילה לעליה במניה ולקבלת כ-50 מיליון דולר מהאיחוד האירופי, לקידום טיפולי הקורונה וטיפוליה האחרים.

היום פלוריסטם היא שוב מהראשונות להתחבר לאירועים אקטואליים עם חתימת הסכם שיתוף הפעולה. הגורמים הסכימו לחלוק ביניהן ידע מדעי, חומרים וציוד כדי לקדם טיפולים בתחום תאי הגזע.

מרכז תאי הגזע של אבו דאבי כבר החל בטיפול ניסיוני בתאי גזע בחולי קורונה. הטיפול כרוך בכריה של תאים מהדם של המטופלים, והחזרתם לריאות, על ידי הפיכתם לאדים שהפציינט יכול לנשום. ביולי מסר המרכז כי מבין 2,000 מטופלים שעברו את התהליך, 1,200 החלימו לחלוטין. על פי נתונים שפרסם המכון, הטיפול הפחית את ימי האשפוז של המטופלים מ-22 ל-6 בלבד, אולם ניסויים אלו לא עברו עדיין אשרור על ידי גורם חיצוני. ממשלת האמירויות החליטה להציע את הטיפול בחינם לכל תושבי המדינה.

מרכז תאי הגזע של אבו דאבי הוקם ב-2019, והוא מעניק טיפולי תאי גזע מתאים המופקים מהמטופל, בעוד פלוריסטם מפתחת מוצרי מדף, מתאי גזע המופקים משיליה. במערב היום טיפולי תאי גזע מוצעים באופן מסחרי למספר קטן של תחומים, למשל טיפול אימונולוגי לסרטן. הם נמצאים בניסויים קליניים לשימושים רבים נוספים. מרכז תאי הגזע של אבו דאבי מציע את הטיפולים למגוון התוויות שאין בהן היום טיפולי תאי גזע מאושרים במערב. החיבור בין החברות יכול לאפשר לפלוריסטם גישה למטופלים של ADSCC , לניסוי או טיפול, בהתאם לרגולציה המקומית.