גופי התוכן משלבים ידיים לראשונה למלחמה בגוגל ופייסבוק

נציגים מחברות המדיה, ערוצי הטלוויזיה, האתרים הגדולים, העיתונים ותחנות הרדיו נפגשו במטרה להפעיל ביחד לחץ הן בנושא הסטת התקציבים הממשלתיים לכלי התקשורת המקומיים, והן כדי לפעול למען השתת רגולציה ומיסוי על המתחרים מחו"ל

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

גופי התוכן בדרך למלחמה עם גוגל ופייסבוק, ופועלים לגיוס את מרבית כלי המדיה בישראל התלויים בהכנסות מפרסום.

היום התקיימה פגישת זום בה השתתפו חלק מחברות המדיה, ביניהן נציגים של ערוצי הטלוויזיה המסחרית, האתרים הגדולים ונציגים של חלק מהעיתונים ותחנות הרדיו האזוריות. מטרת הפגישה היא לבחון אפשרות להפעיל ביחד לחץ, הן בנושא הסטת התקציבים הממשלתיים לכלי התקשורת המקומיים, והן כדי לפעול למען השתת רגולציה ומיסוי על המתחרים מחו"ל, דבר שכיום הם פטורים ממנו.

המאבק של קשת ורשת בגוגל ובפייסבוק אינו עניין חדש. מזה שנים רואים הערוצים המסחריים בעיניים כלות כיצד חלק גדל והולך מנתח הפרסום המתפתח בדיגיטל מופנה לפלטפורמות הבינלאומיות - בעיקר על חשבונן. נדגיש שגם ערוצי המדיה האחרים, ביניהם העיתונות המודפסת והדיגיטלית, נפגעים מאוד מהסטת התקציבים, אך בשונה מקשת ורשת להם יש סוגים מסוימים של שיתופי פעולה - בין אם  בינם לבין עצמם, בעקבות העובדה כי רוב ערוצי התוכן מאוגדים בשיווק המדיה באמצעות ארטימדיה, ויכולים באמצעות זה לתת מענה חלקי ליתרונות הפילוח של הפלטפורמות הבינלאומיות - או בדרך של שיתוף פעולה ישיר איתן. ynet, למשל, משווקים חלק מכלי הפרסום שלהם באמצעות גוגל.

גוגל ופייסבוק נהנות מיתרון נוסף שאין למתחרים - הן אינן משלמות מסים בישראל, מה שמוזיל את ההצעה המסחרית שלהם למפרסמים.

כאמור, קשת ורשת (בנוסף לארטימדיה שמתחרה בגוגל ופייסבוק ראש בראש), מובילות מזה תקופה ארוכה מאבק תקשורתי ורגולטורי שמטרתו להחיל רגולציה על גוגל ופייסבוק. הצורך למתן את כוחן של הפלטפורמות הבינלאומיות הוא קיומי עבורן גם בימים של שגרה, אך במציאות של מגפת הקורונה, בה עוגת הפרסום מצטמקת, המלחמה בהן הופכת דחופה אף יותר.

לקשת ורשת מותר לשתף פעולה בנושאים רגולטורים (למשל בנושא שחרור כספי הביד) ומי שמלווה אותם במאבקים אלה הם עורכת הדין נוגה רובינשטיין, האמונה על הצד של החוק וההגבלים, והיועץ עומרי הרוש, שפרש לאחרונה מניהול חברת הייעוץ התקשורתי IM. השניים הם גם אלה שמובילים את המפגש הפעם במטרה להוביל מאבק משותף.

חלק מיוזמי המהלך טענו היום כי בשלב הראשון, המטרה היא לקדם יישום של הסטת תקציבי פרסום ממשלתיים מהפלטפורמות הבינלאומיות לכלי התקשורת המקומיים. עם זאת, נזכיר כי עיקר התקציבים הממשלתיים המופנים לגוגל ופייסבוק הם של משרד התיירות, שמשתמש בהם לפרסום בחו"ל. לכן, סביר כי המטרה הגדולה יותר היא יצירת מקור לחץ שיקדם מול גורמי הרגולציה מיסוי ומגבלות על גוגל ופייסבוק.

היום כאמור יהיה ניסיון לגייס למאבק גם גורמים נוספים מתחום הרדיו, שילוט החוצות והעיתונות. אמצעי מדיה אלה הם הנפגעים העיקריים ממשבר הקורונה ולכן, למרות שהם לא יהיו המרוויחים העיקריים מהמהלכים נגד גוגל ופייסבוק, סביר שהצורך לחלץ מהשוק כל שקל אפשרי ירתום אותם למאבק.