הגיע הזמן לחשוב מחדש על מס ירושה

בארצות הברית, כאשר נשיאים מנסים לצמצם את מס העיזבון, מתייצבים מנגד וורן באפט וביל גייטס • בקהילה העסקית הישראלית אין כמעט שיח לגבי מס עיזבון • חריג הוא חיים כצמן מגזית גלוב, שאמר אחרי מחאת 2011: "לבנות שלי לא יקרה כלום אם 25% מההון שלי ילך למס עיזבון

ירושה / אילוסטרציה: Shutterstock
ירושה / אילוסטרציה: Shutterstock

אדם מביט בחרדה בילדיו, שניהם בחל"ת של קורונה, חושב גם על נכדים ואומר לעצמו: איזה עולם אני מוריש להם? איזו מדינה אני מוריש להם? האם לנסות להסביר להם את המשמעות של צלילה בנתוני התמ"ג, הבור התקציבי הענק שיגיע למאות מיליארדים, הפגיעה בדירוג האשראי, הזינוק באבטלה, הקיפאון בצמיחה, אי השקט החברתי, התמוטטות השירותים החברתיים והפערים בשכר. הוא נזכר בסיוט הלילי, שבו הילד שלו נלחם על תורו בלשכת התעסוקה.

את מחיר משבר הקורונה אנו מורישים לילדינו, לנכדינו ולילדיהם. בין השאר באמצעות המיסים שייגבו מהם. זה הזמן לחשוב מחדש על מס עיזבון, המוטל על סך כל נכסי העיזבון לפני חלוקתו ליורשים, או על המס החלופי שלו, מס ירושה, החל על היורשים אחרי מימוש העיזבון, כל יורש על פי חלקו.

מס עיזבון/ירושה פועל ברוב מדינות המערב. מקובל בדרך כלל בתחשיב של פטור עד תקרה מסוימת, ובמיסוי של היתרה. מס העיזבון שרר בישראל מ-1950 ובוטל בשנת 1981. מערכת המס מתנגדת למס, בין השאר בנימוקים של גבייה נמוכה, הצורך להיאבק בתרגילי מס כמו העברת מתנות לילדים עוד בחיי המוריש והקמת נאמנויות באיים אקזוטיים, מה שיגדיל את עלויות הגבייה של מערכת המס וגם יוביל חלילה לרעיון של חובת דיווח כללית. ברקע היה גם השיקול של משיכת יהודים עשירים לישראל ולמקלט מס עיזבון.

ועדת בן-בסט לרפורמה במיסוי עסקה בשנת 2000 בשאלת העברת הון בין דורי ובשאלת הצדק החלוקתי. הוועדה המליצה לחדש את מס העיזבון, ובו פטור ממס של מיליון דולר ומיסוי בגובה של 10% מעבר לסף. החישוב היה, שהמס יחול על 7% באוכלוסייה. עשירי הארץ, מצוידים בעו"ד רם כספי, עלו לרגל לראש הממשלה אהוד ברק עם נאומי תוכחה ואזהרות על בריחת ההון אל מחוץ לישראל. הקשוחים ביותר בהתנגדות היו החרדים, אולי מחמת עינא בישא. ההמלצה נדחתה.

בארצות הברית, כאשר נשיאים מנסים לצמצם את מס העיזבון, מתייצבים מנגד וורן באפט וביל גייטס. בקהילה העסקית הישראלית אין כמעט שיח לגבי מס עיזבון. חריג הוא חיים כצמן מגזית גלוב, שאמר אחרי מחאת 2011: "לבנות שלי לא יקרה כלום אם 25% מההון שלי ילך למס עיזבון". גילעד אלטשולר , מנכ"ל אלטשולר שחם, אמר לפני שבועות אחדים: "לא ייתכן שהעשירים מאוד כמעט שלא משלמים מס וכל הנטל נופל על מעמד הביניים. צריך להגדיל את המס על העשירים. חייבים לצמצם את הפערים במשק. חייבים להטיל מס ירושה. העשירים צריכים לשלם יותר מסים".

במערכת הפוליטית נרתעים מדיון במס עיזבון/ירושה. עמיר פרץ הציע מס בגובה 15% על עיזבונות בשווי מעל 5 מיליון דולר. שלי יחימוביץ הציעה מס מדורג על ירושות מעל 15 מיליון שקל, של 5% ומעלה. משה כחלון אמר בתחילת כהונתו כשר אוצר: "המס הכי צודק זה מס עיזבון, אבל ראש הממשלה מתנגד. מי שהוריש 10 מיליון שקל, אם הבן שלו ייתן קצת - כלום לא יקרה לו. אבל בנימין נתניהו מתנגד, ואני לא יכול להעביר את החוק. ברגע שהוא משחרר לי את זה, אני טס עם החוק".

אין הערכה מוסמכת לגובה הכנסות המדינה ממס ירושה/עיזבון. זו הזמנה לקורא/ת להחליט, אם מס עיזבון/ירושה הוא אמנם מס מוצדק, גם אם ההכנסות ממנו לא יהיו דרמטיות. אם כן, יש שני נתונים שצריך לגבש עמדה לגביהם: מהו הסכום הפטור בכל אחד מסוגי המס, ומהו גובה המס הראוי על הסכום החייב. 

הכותב היה בעבר עורך ועיתונאי בכיר ב״גלובס״