רכישת נובל אנרג'י ע"י שברון: דין אל על כדין תעשיית הגז

לאור הקשיים הכלכליים החמורים של חברות נובל אנרג'י ודלק קידוחים, לממשלה יש הזדמנות עסקית לקנות את חלקה של נובל אנרג'י ואולי גם את דלק קידוחים, ובכך להבטיח את האינטרסים של הציבור במאגרי הגז

הכוונה של חברת "שברון" העולמית לקנות את חלקה של נובל אנרג'י בתעשיית הגז הישראלית אובדת בלהט המחאות השוטפות את הארץ, אולם ראוי כי היא תעבור לחזית העיסוק הציבורי לאור ההשלכות האדירות של כניסתה לשוק הגז ונפט בישראל.

שברון היא חברה אגרסיבית, בעלת היסטוריה מחרידה של אסונות ותקלות שבהם היא בחרה להתנהל באגרסיביות ותוך הכחשת אחריותה להשלכות הכבדות על האדם והסביבה. חברה עם רקורד של עשרות מקרים קשים של זיהום הסביבה ופגיעה בבריאות האדם, עדויות על איומים כנגד פעילי זכויות אדם וסביבה, והתעלמות מוחלטת מפסיקות בתי משפט שקבעו כי עליה לשלם פיצויים על נזקים שפעילותה גרמה ברחבי העולם.

שר אנרגיה אחראי ומוסרי היה מתנגד מיידית לכניסתה של "שברון" לשוק הגז בישראל ולקבלת השליטה בפועל על מרבית הקידוחים הימיים מול חופי ישראל, בכדי להגן על בריאות הציבור, על כלכלת המדינה, ועל הים והטבע. אולם, לצערנו, במשרד האנרגיה אין את האומץ או ההבנה האקלימית-אקולוגית הנדרשים להוביל מהלך מסוג זה, ולכן עלינו להסתכל על הליך המכירה מתוך זווית אחרת.

למעשה, מדינת ישראל כבר בחרה להיות צד אקטיבי בכל הקשור לתעשיית הגז. המדינה קידמה רגולציה שיושמה לאחר ועדות ממשלתיות, בה יש לה עניין מהותי באופן בו פועלת תעשיית הגז. שר האנרגיה הוא הלוביסט הראשי של תעשיית הגז, והוא עושה כל מאמץ להציג את רווחי חברות האנרגיה הקודחות בים, עם מניפולציות לאופן בו מחושבים תמלוגים המגיעים למדינה, ובטח ובטח בדרך בה נקבע מחיר הגז שרובו מיועד לשוק הישראלי. כדי להבטיח שהאניטרס הממשלתי יישמר ולא ניפול כמדינת עולם שלישי בהתהוות היישר לציפורניים של ענק נפט מסוכן, על הממשלה להפעיל כלפי הנכסים הימיים של נובל אנרג'י את אותם שיקולים שהפעילה מול חברת אל על.

המדינה, לה אינטרס לאומי בהפעלת חברה לאומית לטיסות בינלאומיות, החליטה לקנות את חלק הארי בחברה הכושלת, תוך אמונה וביטחון כי היא תוכל לממש את האינטרסים שלה באמצעות שליטה על התנהלות החברה. כך צריך להיות גם עם נובל אנרג'י שהעמידה את חלקה במאגרי לוויתן ותמר על המדף ומציעה למכירה את השליטה באוצרות הטבע החשובים של ישראל ועל קביעת תעריפי הגז והאופן בו המדינה תפקח על הקידוחים עצמם.

לאור הקשיים הכלכליים החמורים של חברות נובל אנרג'י ודלק קידוחים, לממשלה יש הזדמנות עסקית לקנות את חלקה של נובל אנרג'י ואולי גם את דלק קידוחים, ובכך להבטיח את האינטרסים של הציבור במאגרי הגז. באמצעות רכישה שכזו, לצד הקמת חברה ממשלתית בה ייצוג הולם למשרדי הגנת הסביבה והבריאות, אפשר וראוי להפעיל את מאגרי הגז באופן שיבטיח מחירים הוגנים, שקיפות מלאה בהתנהלות הכספית והגנה על הסביבה הימית והחופית והגבלה של הסתפקות בקידוחים ימיים אלה בלבד, בלי להמשיך לקדוח בים אחר גז ונפט.

מעבר לתועלות הכלכליות המיידיות אי אפשר להתעלם משתי תועלות חשובות מאין כמוהן, בניית האמון הממשלתי מול הציבור הרחב שנפגע אנושות במהלך אישור מתווה הגז ומיקום אסדות הגז מול חופי המדינה ולצד זאת מסר נחוש של המדינה כלפי חברות ענק הרואות בישראל מדינת עולם שלישי בה ניתן לעשות ולפעול ללא חשש מצד הממשלה. כך פעלה נובל אנרג'י וכך תרצה לפעול גם שברון העולמית. זוהי ההזדמנות לעשות לזה סוף. 

הכותבת היא מנכ"לית עמותת צלול