רק בישראל: המכירות המוגברות של שטראוס בשוק המקומי פיצו על הנזקים שגרם משבר הקורונה לפעילותה בחו"ל

קבוצת המזון הצליחה לשמור על יציבות במכירות וברווח הנקי ברבעון השני, תודות לביקוש המוגבר למוצריה בארץ ובעיקר למוצרי חלב, סלטים וממתקים בעיקר בחודשים מאי ויוני

עופרה שטראוס / צילום: שלומי יוסף
עופרה שטראוס / צילום: שלומי יוסף

קבוצת שטראוס  נהנתה מהצמיחה במכירות המזון שלה בישראל הודות למשבר הקורונה, ואלו פיצו על הפגיעה שגרם המשבר לחלק מעסקיה, בעיקר בחו"ל. 

כך קבוצת המזון שנמצאת בשליטת משפחת שטראוס סיכמה את הרבעון השני של 2020 עם יציבות בשורת ההכנסות, שהסתכמו ב-1.33 מיליארד שקל, שכשגם שורת הרווח הנקי נותרה יציבה בסך 126 מיליון שקל. את המחצית הראשונה מסכמת הקבוצה עם צמיחה של 4% בהכנסות ל-2.9 מיליארד שקל, ויציבות ברווח הנקי שהסתכם ב-282 מיליון שקל.

מתחילת השנ ה איבדה מניית קבוצת המזון השנייה בגודלה בישראל כ-3% מערכה, וכיום היא משקפת לחברה שווי של כ-11.7 מיליארד שקל.

מנכ"ל הקבוצה, גיורא ברדעה, אמר היום כי "אנחנו מסכמים רבעון שני שהיה כולו תחת השפעת הקורונ ה עם תוצאות טובות שהושגו על אף המציאות המורכבת בה אנו פועלים. קבוצת שטראוס שומרת על יציבות עסקית וחוסן פיננסי, הבאים לידי ביטוי בנתחי השוק, בצמיחה אורגנית בהכנסות, בעלייה ברווח הנקי, בשיפור תזרים המזומנים ובשיפור מבנה ועלות החוב".

הכנסות הקבוצה נפגעו, כך היא מדווחת, בעיקר מפעילות מגזר הקפה, בשל הפרשי מטבע שליליים בעיקר לנוכח היחלשות השער הממוצע של הריאל הברזילאי, כמו גם מסגירת נקודות מכירה של עלית קופי במגזר קפה ישראל, ומירידה במכירות מגזר המטבלים וממרחים בארה"ב, שנפגעו מהירידה במכירות לשוק שמחוץ לבית בעקבות התפרצות נגיף הקורונה.

הרווח הגולמי של שטראוס התכווץ ברבעון השני בכ-4.3% ביחס לרבעון המקביל, ל-534 מיליון שקל, זאת בעיקר על רקע הירידה במכירות והחילשות הריאל הברזילאי כאמור. מנגד, נהנתה שטראוס מגידול כמותי במכירות החברה בישראל. הרווחיות הגולמית מהמכירות נשחקה לרמה של 38.4%, עקב עלייה במחירי הקפה הירוק ומשינוי בתמהיל המכירות בפעילות הממרחים והמטבלים.

שחיקה נרשמה גם ברווח התפעולי של הקבוצה, שירד ב-6.3% אל מול הרבעון המקביל אשתקד, לסך של 208 מיליון שקל.

במגזר " ישראל" נהנתה שטראוס מצמיחה במכירות מעל לממוצע, אשר נבעה בין היתר מגידול בצריכה הביתית של מוצרי מזון בשל הסגר שהוטל בחודש אפריל, וסגירת מקומות הבילוי וההסעדה מחוץ לבית.

בשטראוס מציינים כי הצמיחה בישראל הואטה באפריל ביחס לביקושים שנצפו בחודש מרץ, בשלב התפרצות המגיפה והסגר, אולם בחודשים מאי-יוני החל שיפור הדרגתי בקצב המכירות.

בעקבות הסגר נהנתה שטראוס לדבריה מעלייה בביקוש למוצרי חלב, סלטים וממתקים, במקביל לירידה בחטיפים בודדים שנצרכים בדרך, ונרשם מעבר לרכישות מוגברות בפורמט גדול יותר. מכירות הקבוצה לרשתות הקמעונאיות גדלו, בעוד שהמכירות לתחום המוסדי ומחוץ לבית, דוגמת בתי מלון, משרדים, בתי קפה ומסעדות, ירדו.

תוצאות שטראוס טבלה
 תוצאות שטראוס טבלה

במסגרת פעילות שטראוס-ישראל מציגה החברה מכירות של 851 מיליון שקל, המשקפות צמיחה מרשימה של 5.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שניכרת גם בסיכום המחצית בה רשמה שטראוס ישראל גידול של 9.1% לסך מכירות של 1.84 מיליארד שקל.

עיקר הגידול ברבעון השני היה בקטגוריות היוגורט, מעדנים, משקאות חלב ומזון טרי, אשר קיזז את הירידות שרשמה החברה בישראל במכירות מגזר תענוג והנאה (חטיפים וממתקים). זו נבעה בעיקרה מירידה במכירות ממתקים וחטיפים בודדים שמשמשים בעיקר לצריכה מחוץ לבית, ועקב ההימנעות ממפגשים חברתיים בעקבות התפרצות נגיף הקורונה.

סגירת עמדות קפה ופגיעה במכירות מטבלים

בניגוד לצמיחה שהציגה בפעילות ישראל, יתר הפעילויות של שטראוס סופגות פגיעה בצל משבר הקורונה. פעילות הקפה חווה ירידה חדה במכירות של כ-18% לסך של 750 מיליון שקל ברבעון, זאת בעיקר של הסגירה של עמדות מכירת הקפה של שטראוס, וירידה במכירות לשוק המוסדי ומחוץ לבית, כמו גם התחזקות השקל מול המטבעות באזורי הפעילות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

גם פעילות המטבלים והממרחים הבינלאומית, באמצעות החברות סברה ואובלה, רושמת ירידה של 10.3% לסך של 178 מיליון שקל, זאת בשל ירידה משמעותית במכירות על רקע התפרצות וירוס הקורונה, בעיקר בשוק המוסדי, והן בשל קשיים בשרשרת האספקה. פעילות המים של שטראוס שומרת על יציבות עם צמיחה קלה של 0.7%, לסך של 159 מיליון שקל.

עוד מגלים דוחות קבוצת המזון כי החל מה-5 במאי שטראוס הפכה למפיצה הבלעדית בישראל של מותג תחליפי החלב אלפרו, שעד כה הופץ על ידי חברת המזון והטואלטיקה הפרטית שסטוביץ. ההפצה של שטראוס לשוק הקמעונאי התחילה בחודש יולי, ולשוק המוסדי תחל בינואר 2021. מדובר בפעילות משמעותית שעשויה לתרום להגדלת מחזור הפעילות של החברה בארץ, ומייצרת איום על מתחרות בשוק זה דוגמת תנובה.

בנוגע למחירי מוצריה, שטראוס מפרטת כי היא "הרחיבה השנה את מתן ההנחות והמבצעים לקמעונאים" ומציינת כי היא צפויה להמשיך במדינויות זו "בהתאם לתנאי המשק והשלכות המשבר", דבר שעשוי להיתרגם לפגיעה בשיעור הרווח הגולמי מהמכירות. נתון נוסף שעשוי להשפיע על הרווחיות של החברה בהווה ובעתיד הוא הגילוי שלה כי היא נוקטת במדיניות של ביטול דמי שירות למשך חודשיים ללקוחות עסקיים קטנים, הפונים בבקשה לתמיכה בשל מצוקה כלכלי. לפי גורמים מעורים, מדובר במדיניות שהחברה נוקטת בה גם בתחומי פעילות נוספים.