ישראל תופסת צד: צורפה לתוכנית של טראמפ להילחם בהשפעה של סין ברשת

הממשל הודיע שישראל היא אחת מ-30 המדינות שמשתתפות ב"תוכנית הרשת הנקייה" • הנשיא לוחץ על בעלות הברית של ארה"ב להצטרף למאמץ למנוע התפשטות של טכנולוגיה סינית בעולם

הנשיא טראמפ ומזכיר המדינה פומפיאו. התוכנית היא חלק ממלחמת הסחר מול סין / צילום: Evan Vucci, Associated Press
הנשיא טראמפ ומזכיר המדינה פומפיאו. התוכנית היא חלק ממלחמת הסחר מול סין / צילום: Evan Vucci, Associated Press

מדינת ישראל הצטרפה ל"תוכנית הרשת הנקייה" של הממשל האמריקאי של דונלד טראמפ - כך הודיע משרד החוץ האמריקאי. מדובר בתוכנית רחבה של ארה"ב שנועדה לחסום התפשטות של טכנולוגיות תקשורת סיניות במערב. המהלך הזה מכניס את ישראל למצב בעייתי מול סין ומדגיש את מעמדה ככלי משחק במאבק בין המעצמות. בשלב זה, משמעות ההתחייבות של ישראל היא שלא תתאפשר פריסת תשתיות 5G סיניות בארץ.

ישראל היא כלי משחק ייחודי בין המעצמות סין וארה"ב | דובי בן גדליהו, פרשנות

בשלב זה נראה שהמהלך תואם את מדיניות התקשורת הנוכחית בישראל, אך אם היא תצטרף לצעדים נוספים של ארה"ב, לדבר יהיו משמעויות נרחבות בקשר ליחסיה עם המעצמות.

לפי הודעת משרד החוץ האמריקאי שפורסמה בשבוע שעבר, ישראל היא אחת מ-30 מדינות שהצטרפו לתוכנית. בשלב זה ההצטרפות מוגבלת והמדינות רק מתחייבות לא להתיר שימוש בתשתיות 5G של ספקים שאינם מורשים על ידי ארה"ב. בין היתר, הצטרפו לתוכנית קנדה, דנמרק, יוון, יפן, נורווגיה, טאיוואן, אנגליה, סלובניה ופולין.

"הגנה מפני שחקנים עוינים" 

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו חשף החודש את "תוכנית הרשת הנקייה" של ארה"ב, שמטרתה המוצהרת היא "הגנה על פרטיות המידע הרגיל של האזרחים והחברות שלנו מפני פלישות אגרסיביות של שחקנים עוינים, כמו המפלגה הקומוניסטית של סין". כלומר, בפועל מדובר על חסימה של האינטרנט הסיני במערב. המהלך הוא חלק ממלחמות הסחר של ממשל טראמפ והממשל הסיני. לשם כך, ארה"ב זקוקה לשותפים נוספים בעולם המערבי, שיצטרפו לכוונותיה לשמור על תעבורת הרשת "נקייה" מספקיות סיניות.

דוגמה למלחמה הזאת ראינו בחודש שעבר, כשטראמפ הורה לבייטדנס הסינית, החברה האם של טיקטוק, למכור את פעילותה של האפליקציה הפופולרית בארה"ב - או שיאסור עליה לפעול במדינה לחלוטין.

מאז שהממשל הכריז לראשונה על התוכנית, היא הורחבה כך שתכלול גם ספקיות סלולר ואינטרנט, אפליקציות למכשירי מובייל, ספקיות ענן וכבלים. בכך מבקשת התוכנית ליצור "חומה" בין האינטרנט המערבי לזה הסיני, בדומה ל"חומת האש הגדולה" של סין, שחוסמת אתרים אמריקאיים במדינה. בפועל, המהלך עשוי להוביל לפיצול האינטרנט העולמי לשניים.

הסינים מורחקים מתקשורת ומהתפלה 

בינתיים, ישראל הצטרפה רק למהלך שנוגע להגנה על רשתות הדור החמישי ולא לכל הכוונות של ממשל טראמפ. לכן מדובר בשלב זה במהלך בעל השפעה מוגבלת מאחר שמשרד הביטחון מונע זה שנים הכנסה של ציוד סיני לליבת רשתות התקשורת בישראל.

האיסור האמריקאי כבר בא לידי ביטוי בישראל בווטו שהוטל על האצ'יסון הסינית לחזור לשלוט בחברת פרטנר, שאותה ייסדה. זה לא נאמר רשמית, אבל מערכת הביטחון הסתייגה מהאצ'יסון, למרות שמדובר בתאגיד בינלאומי ענק שפועל בכל העולם. האצ'יסון למעשה תקועה עם מניות בחברה, בלי יכולת שליטה.

האצ'יסון פועלת בישראל בתחום המים. השנה ישראל חסמה את כניסתה של החברה למכרז להקמת מתקן התפלה בשורק בעקבות דרישת ארה"ב.

בשני המקרים, מדובר היה במהלכים שאינם רשמיים שמראים על יחסים הבעייתיים בין סין לישראל. כעת, הצטרפותה של ישראל לתוכנית האמריקאית נותנת חותמת רשמית לכך שישראל בוחרת את הצד של ארה"ב.

כלל לא ברור אם התוכנית האמריקאית תוכל להתממש בקנה מידה רחב. מפעילים בכל העולם נאלצו להכניס ציוד של יצרנים סיניים לאחרונה, על רקע הצמצום המשמעותי במספר השחקנים הגדולים שמייצרים ציוד לרשתות תקשורת. המפעילים האירופיים, שבמשך שנים העדיפו יצרנים מקומיים, הרגישו שהם מתקשים לעמוד במחירים הגבוהים של הציוד המערבי ונאלצו להכניס יצרנים סיניים, בעיקר בתחום הרדיו ופחות בציוד שהוא ליבת הרשת, כגון מתגים ונתבים. יצרנים סיניים זוכים לעדנה באסיה ובאפריקה.

וואווי היא חברה שלא נופלת מיצרנים מערביים באיכות הפתרונות שהיא מציעה בתחום הרשתות. ללא החשש מסוגיות ביטחוניות, סביר להניח שהיא גם הייתה מגדילה משמעותית את נתחי השוק שלה. וואווי, למשל, היא אחת המציגות הגדולות ביותר בתערוכת הסלולר השנתית בברצלונה, וזאת כחלק מניסיון להבקיע את החומה האמריקאית.

מנהיגי עמק הסיליקון, בהם למשל מנכ"ל גוגל לשעבר, אריק שמידט, חזו כבר לפני כמה שנים את סופה של רשת האינטרנט העולמית ואת פיצולה לשניים, בין מזרח ומערב, או בין סין ליתר העולם. הצטרפותה של ישראל למהלך הנוכחי, עשויה לשאת איתה השפעות דומות גם עולם הטכנולוגיה הישראלי, שיצטרך אולי להתיישר עם ארה"ב ולאבד את קשריו עם סין.

ממשרד התקשורת נמסר: "ישראל נערכת לדור הבא של התקשורת דור 5 ובמסגרת זאת פורסם מכרז להקצאת תדרים שנסגר זה עתה. פרישת דור 5 תתבצע באופן שיבטיח ויקדם את חוסנה הכלכלי והלאומי של מדינת ישראל. מאז כניסתו לתפקיד מנהל שר התקשורת מגעים עם בכירים בממשל האמריקאי, בהם נדונים, בין היתר, נושאים אלו".