אינטרס ישראלי: האמירויות עשויות לקבל מטוסי F-35 מארה"ב כחלק מההסכם

הסוכריה הנוצצת ביותר שבאיחוד יבקשו לקבל היא מטוס החמקן ה-F-35, שעד כה מכרה ארה"ב לידידות ספורות בלבד • מוחמד בין זאייד הוא "פריק" של חיזוק הצבא ובעיקר חיל האוויר. ואם חיפשנו סיבה חשובה להסכמתו לחתימת ההסכם עם ישראל, הנה אחת כזו • לשכת רה"מ: "הסכם השלום עם איחוד האמירויות לא כולל שום סעיף בנדון"

מטוס F–35 / צילום: לוקהיד מרטין
מטוס F–35 / צילום: לוקהיד מרטין

צלע חשובה במיוחד של ההסכם הצפוי עם איחוד האמירויות הוא סוגיית שיתוף הפעולה הבטחוני לרבות זה הקשור למכירות נשק מתקדם, ישראלי ואמריקאי לאיחוד. והסוכריה הנוצצת ביותר שבאיחוד יבקשו לקבל, היא מטוס החמקן ה-F-35 האמריקאי, שעד כה מכרה ארה"ב לידידות ספורות בלבד, בהן ישראל, ולאחרונה ביטלה את עסקת המכירה לטורקיה.

גורם בטחוני ישראלי בכיר אומר כי אם אכן תקבל איחוד האמירויות את המטוס הזה, לא רק שאין בכך נזק, אלא שישראל תרוויח מכך. המשמעות של הצבת מטוס כזה בידי מדינה ידידותית ועם אינטרסים זהים בטווח כה קצר מאיראן, היא לדבריו דרמטית. הוא לא אישר כי אכן ישראל הסכימה למהלך כזה. כזכור, בשנת 1995 הסכים ראש הממשלה יצחק רבין לבקשת הנשיא קלינטון למכור לאיחוד האמירויות מטוסי F-16, שהיו המתקדמים ביותר בזירה. 

בראיון ל-NPR, הרדיו הציבורי האמריקאי, אמר אמש שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן כי התקרבות של האמירויות והפיכתה לבת ברית אזורית של ארה"ב, תשנה את הערכת האיום מצדה וזה יכול לסייע לה בכל הקשור לעסקאות נשק עתידיות. הוא רמז כי לעמדה הישראלית חשיבות רבה בסוגיה.

מימד מעניין נוסף של ההסכם הוא האינטרס האמריקאי: ארצות הברית רוצה לדחוף החוצה את חברות הנשק של רוסיה וסין ממכירת נשק למדינות המפרץ, באיחוד האמירויות כבר הצהירו על פרויקט רכש עתידי לחיל האוויר שלהם, אך עד כה בוושינגטון היססו, בין השאר, בגלל העמדה הישראלית. רוסיה ניסתה להיכנס לפרצה והציעה לבן זאיד מטוסים חמקנים משלה.

יורש העצר, מוחמד בין זאייד אל נאהיאן, טייס מסוקים קרבי שהתחנך בחיל האוויר הבריטי, הוא "פריק" של חיזוק הצבא ובעיקר חיל האוויר. ואם חיפשנו סיבה חשובה להסכמתו לחתימת ההסכם עם ישראל, הנה אחת כזו. ההסכם ישדרג את צבא האמירויות הן בשל הקשר שעלה אל פני השטח עם התעשיות הבטחוניות הישראליות והן בשל הסרת התנגדות ישראלית למכירת נשק אמריקאי ואירופי מתקדם לצבאה.

התמיכה הרבה שלה זוכה ישראל בקונגרס האמריקאי זה, שמאשר או פוסל עסקאות נשק, היא אחד מכלי הנשק האסטרטגיים הגדולים ביותר שלנו, ונתניהו משתמש בו לא מעט. כך למשל אישר הקונגרס מכירת נשק לאמירויות למרות ביקורת בפנטגון וגם מצד כמה מחברי הקונגרס שוחרי זכויות האדם, שביקשו כי המכירה תותנה בשינויי חקיקה בנושא באיחוד. זה לא קרה, ובוושינגטון היו מי שייחסו זאת בין השאר לתמיכה ישראלית במכירה.

כיום, מטוס הקרב המתקדם ביותר של חיל האוויר של האמירויות הוא ה-F-16E האמריקאי, וכן מיראז' 2000 מתוצרת צרפת. במאי אישרה מחלקת המדינה של ארה"ב מכירה של כחמשת אלפים רכבים ממוגנים משומשים לאיחוד האמירויות תמורת 556 מיליון דולר.

בלשכת ראש הממשלה מכחישים את הפרסום על הסכמה ישראלית למכירת F-35 לאמירויות: "הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהי בין ארה"ב לאיחוד האמירויות. מלכתחילה, ראש הממשלה התנגד למכירת F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל.

"ראש הממשלה הביע עמדה עקבית זו פעם אחר פעם בפני הממשל האמריקאי והיא לא השתנתה. ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F-35 קיבלה משנה תוקף בתאריך ה-2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת רה"מ עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין.

"בשיחה של ראש הממשלה עם השגריר האמריקאי פרידמן ב-7 ביולי, רה"מ הביע בצורה מפורשת את התנגדותה של ישראל למכירת מטוסי F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינה כלשהי במזרח התיכון, כולל במסגרת הסכמי שלום. ב-8 ביולי שיגר ראש הממשלה מכתב למזכיר המדינה פומפאו, באמצעות השגריר פרידמן, בו הבהיר שעמדתה של ישראל תקפה גם בעקבות השגת הסכמי שלום. שר הביטחון גנץ עודכן בעמדה זו ב-29 ביולי.

"ב-3 באוגוסט, בהנחיית רה"מ, נפגש שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר עם מזכיר המדינה פומפאו וחזר במפורש על התנגדותה של ישראל למכירת F-35 ומערכות נשק מתקדמות אחרות למדינות כלשהן במזרח התיכון. הסכם השלום עם איחוד האמירויות לא כולל שום סעיף בנדון, וארה"ב הבהירה לישראל שהיא תקפיד תמיד לשמור על היתרון האיכותי של ישראל".