בלארוס | ניתוח

לוקשנקו עיצב את בלארוס בדמותו - עכשיו שניהם נמצאים בסכנת קריסה

אחרי 26 שנות שלטון, הרחובות בבלארוס בוערים • מחאות ענק של עשרות אלפי מפגינים ושביתות של פועלים ועובדים טוענים כי הבחירות שנערכו החודש זויפו • המוחים נושאים עיניים אל המתמודדת בת ה-37, שנמלטה מהמדינה מחשש למעצר, ומתקשרת עימם באמצעות סרטונים במדיה החברתית

עשרות אלפי מתנגדי לוקשנקו מוחים במינסק נגד תוצאת הבחירות ש"זויפו", לטענתם, השבוע / צילום: VASILY FEDOSENKO, רויטרס
עשרות אלפי מתנגדי לוקשנקו מוחים במינסק נגד תוצאת הבחירות ש"זויפו", לטענתם, השבוע / צילום: VASILY FEDOSENKO, רויטרס

כאשר סבטלנה טיכנובסקיה נכנסה לוועדת הבחירות של בלארוס כדי להתלונן, שהתוצאות בהצבעה לנשיאות זויפו לרעתה, צוות הקמפיין שלה ציפה שהיא תמשיך במהרה את המאבק. במקום זאת היא נעלמה, והופיעה למחרת בליטא. בסרטון וידאו שהופץ במדיה החברתית היא קראה לתומכיה להפסיק את ההפגנות ולקבל את אלכסנדר לוקשנקו כנשיא המדינה.

סבטלנה טיכנובסקיה, 37 / צילום: Sergei Grits, Associated Press
 סבטלנה טיכנובסקיה, 37 / צילום: Sergei Grits, Associated Press

בעיני מתנגדיו, זו הייתה דוגמה זועקת לדרך שבה לוקשנקו שולט במערכת הפוליטית בבלארוס, לשעבר רפובליקה של ברית המועצות שהוא מנהל מאז קריסת מסך הברזל. במשך שנים, בעל הברית הוותיק של מוסקבה בן ה-65 מינה שופטים ומנהיגים חשובים בשירותי הביטחון והמדיה הממלכתית. הוא בחר בעצמו את יו"ר ועדת הבחירות, שמכהנת מאז 1996. אחד הכלים המפחידים ביותר שלו הוא המשטרה החשאית, שעדיין נושאת את השם הסובייטי "ועדת הביטחון של המדינה", ק.ג.ב. ברוסית.

אך כאשר השביתות וההפגנות המתרחבות שנערכות כבר עשרה ימים ברציפות על טיפולו בבחירות ב-9 באוגוסט, שבהן הוא טען לניצחון של 80% מהקולות, המבנה הפוליטי שהוא הקים וביצר במשך עשרות שנים נתון כעת בסכנה ממשית.

בתחילת השבוע התכנסו במינסק עשרות אלפי מפגינים ליום מחאה שמיני ברציפות, כשהם זועקים "לך הביתה" ומנופפים בדגל האופוזיציה. בצד השני של העיר, עצרת יריבה שלטענת משרד הפנים ריכזה 65 אלף איש, אך בתמונות נראית קטנה בהרבה, הביעה תמיכה בלוקשנקו.

אלכסנדר לוקשנקו, 65 / צילום: Sergei Grits, Associated Press
 אלכסנדר לוקשנקו, 65 / צילום: Sergei Grits, Associated Press

מה שקורה בבלארוס, מדינה של מעט פחות מ-10 מיליוני תושבים, עשוי לקבוע את המהלכים הבאים במאבק הממושך והמכוער בין המערב לבין מוסקבה במזרח אירופה, על גבולה המערבי של רוסיה.

החבר פוטין מתגייס

לאזרחי בלארוס יש סיבות רבות לצאת למחאה אך הגדולה מכולן היא המצב הכלכלי הרעוע בבלארוס. לוקאשנקו תומך זמן רב בכלכלה ריכוזית, שבה הממשלה מספקת הלוואות וסובסידיות לחברות ציבוריות אך השכר הלך והידרדר (458 דולר בחודש בממוצע) ויוקר המחייה עלה. בנוסף, בשנים האחרונות, מוסקבה צמצמה את סבסוד משלוחי האנרגיה בגלל סירובה של בלארוס לתמוך בהשתלבות מדינית הדוקה יותר עם רוסיה, ועלויות המחייה התייקרו. 

ביום שישי, חמישה ימים לאחר הבחירות, טיכנובסקיה, בת 37, כבר הרחיקה את עצמה מהווידאו שהועלה בשמה למדיה החברתית יממה לאחר הבחירות. הפעם היא קראה להמשך ההפגנות ולתומכיה לחתום על עצומה מקוונת לספירה מחדש של הקולות בבחירות.

ממשלתו של לוקשנקו מיהרה לדכא את ההפגנות באמצעות זרנוקי מים, רימוני הלם וירי בכדורי גומי ומעצרים נרחבים של כ-7,000 בני אדם. למרות שהיא שחררה מאז אלפים מהם, והתנצלות פומבית של שר הפנים, הנשיא הוותיק לא מוכן לסגת. הוא מאשים מדינות אחרוות בקשירת קשר להדחתו. בסוף השבוע הוא שוחח עם ולדימיר פוטין על איך לחזק את קשרי המדינה עם מוסקבה - סימן ברור למגמות העתידיות במדינה.

"זהו איום לא רק על בלארוס", הוא אמר לפני שיחת הטלפון ביניהם בשבת. "אני רוצה לומר שהגנה על בלארוס היום היא לא פחות מהגנה על כל המרחב שלנו".

רוסיה הודיעה שהיא "מאשרת מחדש את נכונותה לספק את העזרה הנחוצה בפתרון הבעיות שצצו" בבלארוס, בהתבסס על אמנות שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, שכוללות גם עזרה במסגרת ברית צבאית, מסר הקרמלין.

לוקשנקו פנה לתומכיו בעצרת התמיכה בממשלה, ואמר שהם צריכים להגן על המדינה מפני תוהו ובוהו. "אל תדחפו אנשים לעימות אלים", הוא אמר לפי סוכנות הידיעות הרשמית בלט"א. "אל תכתימו את כבוד המדינה השלווה, המשגשגת והשקטה שלנו, שכל אחד בעולם מקנא בה".

האיחוד האירופי מבקר

האיחוד האירופי מתח ביקורת על הבחירות והוא שוקל עיצומים על יחידים שקשורים לממשלה, כהבעת תמיכה באופוזיציה בבלארוס.

"לאנשים הללו יש אותן זכויות כמו לכל מדינה אירופית אחרת: הזכות לחופש, לכבוד עצמי, לדמוקרטיה", כתב ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, באי-מייל. "אנחנו חייבים להתייצב לצדם, לנקוט עמדה חזקה ולא לאפשר לממשלה בבלארוס להתחמק מהונאת בחירות. חייבים לקיים את הבחירות מחדש בצורה חופשית והוגנת והפעם עם משקיפים בינלאומיים".

גם ארה"ב דוחפת את הידיים שלה לביצה המזרח אירופית. מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו אמר ביום שישי שוושינגטון ובריסל צריכות לעבוד יחד כדי למנוע את גלישת בלארוס עוד יותר אל תחום ההשפעה הרוסי, אם לוקשנקו יישאר בשלטון.

בינתיים, תושבי בלארוס אומרים שהם חוששים ממה שרוסיה אולי מתכננת, בהתחשב בזיכרון הטרי עדיין של סיפוח חצי האי קרים האוקראיני לרוסיה ב-2014, בעקבות התקוממות אזרחית בקייב, שהורידה מהשלטון את נשיא אוקראינה הפרו-רוסי דאז, ויקטור ינוקביץ'.

"איש אינו יודע איך הקרמלין יגיב במקרה שלוקשנקו יודח", אמר מקסים סמורוקוב, עמית מחקר במרכז קרנגי מוסקבה. "מאד לא סביר שהקרמלין יישב בחיבוק ידיים ויצפה בהעברת השלטון בבלארוס. רוסיה מעוניינת אולי בסיפוח כל המדינה".

"האבא של בלארוס"

במשך שנים מילא לוקשנקו את תפקיד ה"באטקא" או ה"אבא של בלארוס". תומכיו זוקפים לזכותו של מנהל הסובחוז לשעבר (משק חקלאי בבעלות ברה"מ בניגוד לקולחוז - משק שיתופי בבעלות החקלאים, ר"ב) את היציבות והעצמאות של המדינה אחרי קריסת ברית המועצות. עם חיבה יתרה למדים ולהוקי קרח - הוא עדיין משחק בקביעות - הוא הציג את עצמו כסמל לאומי, שלעיתים הידק את הקשרים עם מוסקבה ולעיתים בנה גשרים לאירופה.

בשנותיו הראשונות הוא יצא בתקיפות נגד שחיתות לפני שהפך לנשיא ב-1994. "כך הוא הפך לפופולרי", נזכר אלכסנדר דברבולסקי, פוליטיקאי מהאופוזיציה. "לוקשנקו הבטיח אז חברה עם תפיסה של צדק, שתתבסס על העוינות לעשירים, שאת הבתים שלהם הוא הבטיח להחרים".

אך בתחילת שנות ה­-2000, כשהאופוריה החלה להתפוגג, לוקשנקו החל להשתמש במשאלי-עם כדי לעקוף את הפרלמנט, ושינה את החוקה כדי לבטל הגבלות כהונה, באופן שהבטיח לו שלטון לצמיתות. הוא נהנה גם מהמוניטין שלו כאיש חזק. "סגנון שלטון סמכותני מאפיין אותי, ותמיד הודיתי בכך", הוא אמר במסיבת עיתונאים ב-2003.

אך המערכת שהוא בנה, בשילוב הדומיננטיות של המינויים שלו והחברות הממשלתיות, לא התאימה לצרכי הכלכלה העולמית המודרנית. ב-2010, ההכנסה הריאלית החלה לרדת - הצעירים חשו שהשאיפות שלהם נתקלות בקיר, והחלו ללחוץ לשינויים בצמרת. לוקשנקו הגיב בפסילת מועמדים של האופוזיציה באותה שנה ושוב ב-2015.

נקודת המפנה הגיעה השנה, עם בואה של מגפת הקורונה. לוקשנקו ביטל את הנגיף כ"פסיכוזה", והציע לטפל בו בסאונות ובעזרת כוסיות וודקה. בלארוס, שרשמה כ-70 אלף הידבקויות, שמרה על גבולות פתוחים ולא פרסמה הוראות סגר או ריחוק חברתי. אוהדי כדורגל בכל העולם צפו במשחקי הליגה הבלארוסית, אחת היחידות שעדיין התנהלה. לוקשנקו הורה גם לבתי הספר להישאר פתוחים.

"הוא לא הסתיר את העובדה שזקנים רבים ימותו, וזה לא יהיה כל כך רע לתקציב", אמר אנדרה סאניקוב, שהתמודד מול לוקשנקו בבחירות לנשיאות ב-2010 וחי כעת בוורשה. "הוא אפילו חצה עוד קו אדום, והתחיל להאשים אנשים שהם מתים באשמתם. אנשים היו פשוט בהלם".

כמו בכל העולם גם בבלארוס העסקים נקלעו לקשיים, בייחוד במגזר הקמעונאי, כאשר הצריכה הלכה וירדה. רוסיה, עמיתת הסחר העיקרית של בלארוס, סגרה את הגבול המשותף ביניהן כדי למנוע את התפשטות הנגיף, ובכך תרמה למצוקה הכלכלית. למרות המצב, הממשלה לא עשתה דבר כדי לתמוך בעסקים הקטנים.

טיפל במתמודדים מולו

כאשר הבחירות באוגוסט התקרבו, כמה מועמדים נערכו לאתגר את לוקשנקו, ביניהם בנקאי, שגריר לשעבר לארה"ב וסרגיי טיכנובסקי, אושיית יוטיוב פופולרית ובעלה של טיכנובסקיה.

לוקשנקו "טיפל" בכולם. הבנקאי נעצר באשמות שחיתות פיננסית, שתומכיו אומרים שזויפו. השגריר לשעבר נפסל מההתמודדות ועזב את המדינה מחשש שגם הוא ייעצר. טיכניבסקי נעצר במאי, באשמת הסתה לתסיסה חברתית.

לאחר המעצר, טיכנובסקיה, שהתמקדה לפני כן בגידול שני ילדיה, נכנסה לזירה. היא משכה עשרות אלפי תומכים לעצרות שלה, והתחייבה לארגן מחדש את המערכת הפוליטית אם היא תיבחר. היא סימנה מטרה לסלול את הדרך לבחירות חדשות והוגנות.

כשיום הבחירות הגיע ב-9 באוגוסט, סקרי היציאה מהקלפיות הצביעו על ניצחון גורף נוסף של לוקשנקו. עשרות אלפי מפגינים יצאו לרחובות כדי למחות על הבחירות שזויפו לדעתם. המשטרה הדפה אותם בברוטליות.

למחרת, סבטלנה טיכנובסקיה נכנסה לוועדת הבחירות כדי להגיש את תלונתה. זו הייתה הפעם האחרונה שבה היא נראתה בבלארוס. יו"ר ועדת הבחירות אישרה שהווידאו שבו היא קוראת לתומכיה לחדול להפגין, צולם בלשכתה.

הסרטון השיג תוצאה הפוכה

במקום לדכא את המחאות, הווידאו של טיכנובסקיה עשה את ההפך וחיזק אותן. לפחות שני בני אדם נהרגו בהפגנות; שביתות פרצו בכמה מהמפעלים הממלכתיים הגדולים ביותר, ועצרו זמנית את הייצור.

טיכנובסקיה אומרת כעת שיש לה ראיות, כולל עותקי מסמכים מכמה קלפיות, לכך שאם הקולות היו נספרים בהגינות, היא הייתה זוכה ב-70% מהקולות. "לא רציתי להיות פוליטיקאי אבל הגורל העמיד אותי בשורה הראשונה להילחם נגד חוסר הצדק והחוק", אמרה טיכונובסקיה בסרטון וידאו שהופץ בסוף השבוע במדיה החברתית.

"אזרחי בלארוס לעולם לא ירצו עוד לחיות עם הרשויות הישנות", היא הוסיפה. "בואו נגן על הבחירה שלנו. אל תישארו על הגדר. הקולות שלנו חייבים להישמע".

בעוד טיכנובסקיה מצהירה שהיא מוכנה להנהיג את המדינה, המחאה ברחובות נכנסה לשלב הבא שלה בתוך מקומות העבודה, המפעלים, המכרות ועוד, שעובדים רבים בהם הכריזו על שביתות במחאה על "הבחירות שזויפו". באחד הערוצים הממלכתיים היו רגעים ארוכים שבהם המגישים נעלמו מהמסכים והתוכניות הפכו לשידורים חיים-הזויים של אולפני שידור ריקים וברקע נשמעו שירי פופ.

לוקשנקו לא נותר אדיש למחאה הגוברת נגדו, שצוברת תאוצה ככל שהימים חולפים וזאת למרות ניסיונות "הרגעה" שכוללים מעצרים משטרתיים מסיביים של מפגינים שחלקם פשוט נעלמו ואיש אינו יודע לאן ומתי או אם בכלל יחזרו. ביום שני הוא אמר כי הוא מוכן לחלוק את השלטון, אך רק "בתנאים שלו". הוא אמר לעובדים במפעל במינסק, כי הרשויות עובדות על גרסאות לחוקה חדשה שתאפשר חלוקה מחדש של הסמכויות. לוקשנקו מנהיג בלארוס אמר שהוא מוכן למסור את השלטון, אך רק לאחר משאל עם ואימוץ חוקה חדשה ולא בגלל מחאות רחוב.

לדבריו, הוא יהיה מוכן למסור את השלטון, אך רק לאחר משאל עם ואימוץ חוקה חדשה ולא בגלל מחאות רחוב. "אני לא מלאך", הוא אמר לעובדים במפעל במינסק, "אתם מכירים את הצד הנוקשה שלי. אני לא בתפקיד לנצח, אבל אם תפילו את הנשיא הראשון, אתם תגרמו למפולת גם אצל את המדינות השכנות", הוא אמר, "קיימנו בחירות ואלא אם כן תרצחו אותי, לא יתקיימו כאן בחירות חדשות", הוא אמר על פי אתר החדשות המקומי Tut.by media.

אולם, כעת, יודעים בתוך בלארוס, העתיד של המדינה תלוי גם ואולי בעיקר באדם מחוץ לבלארוס - ולדימיר פוטין.

שליט רוסיה מזה שני עשורים, שלרשותו כוח צבאי בלתי-מוגבל, יצטרך להחליט עכשיו אם וכיצד הוא מתערב בנעשה בשכנתו. במערכת היחסים הנצית שהוא מנהל מול המערב, ובמיוחד מול ארה"ב, ובמה שנדמה לעתים כמו ניסיון לחזור ל"ימי הזוהר" של המלחמה הקרה, הדבר האחרון שפוטין צריך זה עוד דמוקרטיה שמסתובבת לו בין הרגליים.    

סבטלנה טיכנובסקיה (37)

נשואה + 2 ● שימשה בעבר מתורגמנית ומורה לשפות ● החליטה לרוץ לנשיאות לאחר שבמאי נעצר בעלה, אקטיביסט פרו-דמוקרטי, שביקש להתמודד על התפקיד ● התמודדה כעצמאית ● מיד לאחר ההצבעה היא ברחה לליטא מחשש שתיעצר על ידי המשטר ● לטענתה, זכתה ב-60%-70% מהקולות ● מתקשרת עם הציבור באמצעות סרטונים ברשתות החברתיות

אלכסנדר לוקשנקו (65)

נשוי + 2 + 1 מחוץ לנישואים ● מאז שנבחר לנשיאות ב-1994 הוא עבר 6 מערכות בחירות • בעת לימודי ההוראה הוא שימש מזכיר הקומסומול בשקלוב ● שירת בצבא הסובייטי ובק.ג.ב ● אחראי לתהליך רוסיפיקציה בממשל ובתרבות ● מכונה "הדיקטטור האחרון באירופה" ● לטענתו זכה ב-80% מהקולות ● כינה את הקורונה פסיכוזה והציע להיפטר ממנה בעזרת וודקה