סאטירה | דעה

איך זה שמותר לצחוק על הכל חוץ מעל "היהודים באים"?

בישראל מותר לצחוק על כולם – מאלוהים ואישי התנ"ך ועד לראשי הציונות, אבל לכתוב בתוכנית בוקר שאלה שצוחקת על שחקני "היהודים באים" – זהו, עד כאן • שחקני הסאטירה כנראה בטוחים שלהם מותר לירוק על כולם, אבל חס וחלילה שמישהו יפלוט משהו לכיוון שלהם

מתוך "היהודים באים" / צילום: צילום מסך, כאן11
מתוך "היהודים באים" / צילום: צילום מסך, כאן11

מדורי הברנז'ה, כולל זה שלנו ב"גלובס", רעשו אמש, וזאת למה? כי במסגרת חידון בתוכנית הבוקר של רשת, העז כותב החידון לשלב מעט הומור על חשבונם של שחקני "היהודים באים". הכותב, שעל פי תגובת 'רשת' שייך למגזר הדתי, לקח שאלה של "מי מהבאים לא משחק ב'יהודים באים'?" ולאור המחאות נגד התוכנית, החליט לנסח אותה כ"אם האנשים שעומדים מאחורי המחאה נגד 'היהודים באים' רוצים לשלוח מכתבי נאצה לשחקנים, למי הם לא צריכים לשלוח?".

החידון בתוכנית "העולם הבוקר" / צילום: צילום מסך
 החידון בתוכנית "העולם הבוקר" / צילום: צילום מסך

הברנז'ה, כאמור, התרגשה, השאילתות העיתונאיות יצאו דחופות, וב'רשת' מיהרו להבהיר שמדובר ב"שאלה לא ראויה", להתנצל "הן מול הפקת 'היהודים באים' מול השחקנים ששמם הוזכר ומול הצופים", וכמובן להבטיח שיפעלו "למניעת מקרים שכאלה בעתיד". אכן מראות קשים, אברי.

האם הבדיחה הייתה מוצלחת? זה בהחלט דיון ראוי, שאפשר לנהל גם על חלק גדול מהמערכונים של "היהודים באים", כולל כאלו שמורחים פאנץ' של עשר שניות על מערכון של שלוש דקות. לפחות השאלה ב'רשת' היא לא בעלות של מאות אלפי שקלים על חשבון הציבור.

אלא שמתברר שבישראל של תש"פ (2020 למניינם), מותר לצחוק על הכל - מאלוהים ואישי התנ"ך ועד לראשי הציונות, וכמובן לעשות מערכונים בהם הרבנות ובתי הדין הם עצלנים, מושחתים ורודפי בצע. הכל סבבה. אבל לכתוב בתוכנית בוקר שאלה שצוחקת על שחקני "היהודים באים" - זהו, עד כאן. ברגע שצחקת על "היהודים באים" - חצית את הגבול. זו כבר לא סאטירה שראויה להגנת חופש ההומור. זה שלצוות היהודים באים מותר לצחוק על הכל, לא אומר שלמישהו מותר לצחוק עליהם.

ולפני שאתם קופצים ומדברים על הפגיעה שבמכתבי נאצה לשחקנים וטוענים שזו הסיבה לאסור בדיחות שכאלו, נזכיר לכם שרק לפני שלושה חודשים נעצר תושב רמת הגולן בחשד שהצית ארבעה מבנים של מועצות דתיות במרכז הארץ, מתוך מניע של שנאת הדת. האירוע הזה עבר די בשקט וללא זעזועים, ובטח בלי דיון על שאלת התרומה של תוכניות כמו "היהודים באים" לשנאה הזאת.

לא מפתיע שהברנז'ה העיתונאית מצטרפת להגנה על "היהודים באים", כי בדיוק כמו שחקני הסאטירה שכנראה בטוחים שלהם מותר לירוק על כולם, אבל חס וחלילה שמישהו יפלוט משהו לכיוון שלהם, גם העיתונאים שהכי אוהבים להעביר ביקורת על כל דבר שזז, הם אלו שהכי נעלבים כשמישהו מעז להעביר ביקורת עליהם.