מיטב דש צופה רווח הון מהותי מגיוס הון של החברה הבת ליקווידיטי

ליקווידיטי עוסקת ברכישת תיקי הכנסות של חברות טכנולוגיה • גם מנכ"ל מיטב דש, אילן רביב, מושקע בחברה

אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: ישראל הדרי
אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: ישראל הדרי

סבב גיוס שצפוי להניב לבית ההשקעות מיטב דש  "רווח הון בסכום מהותי": החברה הבת ליקווידיטי קפיטל חתמה על "מסמך עקרונות לא מחייב" מול קרן הון סיכון "אמריקאית מובילה" לגבי סבב השקעה נוסף בחברה, בהיקף כולל של כ-23 מיליון דולר, במניות בכורה בליקווידיטי. אם ההסכם יבשיל לעסקה הרי שמיטב דש שמחזיקה כיום ב-54.2% ממניות ליקווידיטי תרד משליטה בחברה העוסקת ברכישה של תיקי הכנסות של חברות טכנולוגיה.

ככל הידוע מיטב דש, וגם מנכ"ל בית ההשקעות אילן רביב שמחזיק ישירות במניות של ליקווידיטי, לא ימכרו מניות במסגרת העסקה. עם זאת, ככל שהעסקה תושלם הרי שמיטב דש תיהנה מהצפת ערך ניכרת בליקווידיטי, כשלדברי תרשום מכך "רווח הון בסכום מהותי". מניית מיטב דש נמצאת במומנטום חיובי זה זמן, כשמתחילת החודש ובשקלול העליות בעקבות דוחות חזקים שפרסמה השבוע היא זינקה בכ-24%. 

מיטב דש השקיעה בליקווידיטי במרץ 2018 כשהמנכ"ל רביב הצטרף לעסקה מכספו הפרטי, והוא מחזיק באחוזים בודדים ממנה. החברה מפתחת טכנולוגיה לדירוג וחיתום דיגיטלי רציף של חברות טכנולוגיה, לצורכי רכישה אפשרית של תזרימי הכנסות של חברות אלה. על פי הדוחות השנתיים האחרונים של מיטב דש, ליקווידיטי העסיקה בתחילת שנה זו כ-20 עובדים בישראל ובארה"ב.

על פי ההודעה של מיטב דש בנושא, "בהתאם למסמך העקרונות, בכפוף לחתימה על הסכם מחייב ולהתקיימות התנאים להשלמת ההסכם, המשקיע ישקיע בליקווידיטי סך של 10 מיליון דולר, ויתרת הכספים יושקעו בידי משקיעים אחרים.

"בנוסף, המשקיע ירכוש מבעלי מניות נוספים בליקווידיטי (שאינם החברה) מניות רגילות נוספות". עדיין מוקדם לברך על העסקה כמוגמרת, שכן השלמתה כפופה לקיום בדיקות נאותות ובמיטב דש מציינים כי אין כל ודאות כי העסקה תושלם.

עוד פירטו בבית ההשקעות כי ליקווידיטי פועלת בתחום של רכישת תזרימי הכנסות של חברות שונות בדגש על טכנולוגיה, חברות SaaS וחברות בעלות הכנסות חוזרות מחו"ל ומישראל, בעבור צדדים שלישיים.

גייסה כ-71 מיליון דולר בשנה האחרונה 

בשבוע שעבר דיווחה מיטב דש כי הבנק היפני הגדול MUFG מקבוצת מיצובישי מקים קרן משותפת עם ליקווידיטי קפיטל, שבה ישקיע סכום ראשוני של 80 מיליון דולר. הקרן האמורה מיועדת להעניק אשראי לחברות באזור אסיה "במודל ייחודי המבוסס על רכישת תיקי הכנסות עתידיות באמצעות הפלטפורמה הטכנולוגית שפיתחה ליקווידיטי", מסרו אז ממיטב דש.

מדוחות בית ההשקעות לשנת 2019, שפורסמו במרץ, צוין בין היתר כי "מאפריל 2019 ועד למועד אישור הדוחות הכספיים גייסה הקרן שמנהלת ליקווידיטי ממשקיעים כ-71 מיליון דולר וחתמה על הסכמים עם מספר חברות לרכישת תיקי הכנסות עתידיות בערך מצטבר של כ-183 מיליון דולר. כן דווח כי "ליקווידיטי מצויה במהלך של גיוס הון לצורך מימון צמיחה מואצת".

כפי שעלה מהדוחות לרבעון הראשון של מיטב דש, גם ליקווידיטי חוותה השפעה של משבר הקורונה על פעילותה השוטפת, דרך צמצום מסגרות אשראי בנקאיות ודחיית הנפקות וגיוסי הון פרטיים וציבוריים עקב האי יציבות בשוקי ההון, שהשפיעו על חלק מחברות הפורטפוליו בקרן שלה.

ביום שני דיווח בית ההשקעות מיטב דש על תוצאותיו לרבעון השני ב-2020, בו רשם רווח נקי של 27 מיליון שקל, לעומת רווח של 19 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ורווח של 9 מיליון שקל ברבעון הקודם. בסיכום המחצית הראשונה רשם בית ההשקעות, שבשליטת משפחת סטפק ו-BRM שבהובלת אלי ברקת, רווח של כ-36 מיליון שקל, קיטון של כ-25% ביחס למחצית הראשונה ב-2019.