מי צריך מסכות? בזמן שבעולם מתמודדים עם גל שני, בווהאן שבסין עושים מסיבות

בעוד ברחבי העולם המגפה משתוללת וגבתה עד כה את חייהם של כ-777 אלף איש, העיר הסינית הנחשבת למוקד ההתפרצות העולמית של המגפה אירחה השבוע פסטיבל מוזיקה אלקטרונית, שם התכנסו רבבות סינים רוקדים ומצטופפים ללא מסכות

ווהאן, סין. אלפים חוגגים במסיבת בריכה בסוף השבוע / צילום: STR/AFP via Getty Images
ווהאן, סין. אלפים חוגגים במסיבת בריכה בסוף השבוע / צילום: STR/AFP via Getty Images

בעוד ברחבי העולם מתמודדים עם גל שני של מגפת הקורונה וחיי הלילה נסגרים בהדרגה, תמונות שצולמו בעיר ווהאן שבסין מציגות אלפים חוגגים את הקיץ בפארק מים מקומי, ללא מסכות, כשהם רוקדים לצלילי מוזיקה אלקטרונית. העיר הסינית נחשבת למוקד ההתפרצות העולמית של מגפת הקורונה, שגבתה את חייהם של כ-777 אלף בני אדם עד כה. לפי החשד, שוק שבו נמכרו בעלי חיים למאכל שימש כמדגרת מוטציות לנגיף שמקורו בעטלפים, ועבר באמצעות הדבקת יונק אחר לבני אדם.

מתוך חגיגות פסטיבל המוזיקה האלקטרונית בווהאן / צילום: מתוך יוטיוב
 מתוך חגיגות פסטיבל המוזיקה האלקטרונית בווהאן / צילום: מתוך יוטיוב

ב-23 בינואר הייתה ווהאן העיר הראשונה בעולם שהוכנסה לסגר עקב מגפת הקורונה. זה קרה לאחר שבועות שבהם הרשויות המקומיות הכחישו במרץ את ההתפרצות של המגפה בעיר, ובכך מנעו התמודדות מוקדמת איתה. ב-76 הימים הבאים נשארה ווהאן מנותקת משאר סין, ו-11 מיליון תושבי העיר נדרשו להישאר נעולים בביתם. באותם ימים העולם כולו נדהם מהתמונות של רחובות רפאים ריקים מאדם במטרופלין הענק במרכז סין.

לפי נתונים רשמיים בסין, כ-60% מתוך 85 אלף מקרי ההדבקה בקורונה בסין התרחשו בווהאן. לפי נתונים אלו, בעיר מתו כ-3,900 בני אדם מנגיף הקורונה מתוך 4,634 מתים בסין כולה. אולם מרבית ההערכות הן כי המספר בפועל היה גדול יותר, כאשר חולים רבים בווהאן נפטרו בביתם מבלי שעברו בדיקות קורונה, לאחר שלא יכלו להתקבל לבתי החולים העמוסים בשלבים הראשונים של ההתפרצות.

כעת משתוללת המגפה בדרום-אמריקה, בארה"ב, ומראה סימני התאוששות - אחרי הסגרים והעוצרים שהוסרו - גם במערב אירופה. בסין, לעומת זאת, מספר המקרים החדשים עומד על שיעור דו-ספרתי, והרשויות נוקטות ביד קשה בניסיון לבלום כל התפרצות מקומית.

מתוך חגיגות פסטיבל המוזיקה האלקטרונית בווהאן / צילום: מתוך יוטיוב
 מתוך חגיגות פסטיבל המוזיקה האלקטרונית בווהאן / צילום: מתוך יוטיוב

מאז מאי לא דווחו על מקרי הדבקה חדשים

אולם בזמן שהמגפה נדדה מסין לשאר העולם, בווהאן דברים התחילו להשתפר. ב-8 באפריל נפתחה העיר אל שאר סין והתושבים הורשו לצאת ולהיכנס ממנה ואליה, בכפוף להצגת קוד זיהוי ירוק באפליקציה בטלפון - אינדיקציה המראה כי אינם מהווים סיכון בריאותי.

לאחר שמספר החולים החדשים בעיר התאפס, ב-12 במאי דיווחו הרשויות על שישה מקרים חדשים של הדבקה מקומית בווהאן. בעקבותם, 9.9 מיליון מתוך 11 מיליון התושבים נשלחו לבדיקות קורונה שבוצעו סביב השעון במאות תחנות שפוזרו בעיר במבצע בזק. במסגרת הבדיקות, התגלו 300 מקרים אסימפטומטים של קורונה בווהאן. מאז מאי לא דווחו הרשויות על עוד מקרי הדבקה חדשים.

בחודשים האחרונים החזרה לשגרה בווהאן צברה תאוצה וביוני הורשו שווקי מזון פתוחים בעיר לחזור ולפעול. מאוחר יותר נפתחו גם מוזיאונים, בתי קולנוע ופארקי מים. הרשויות מנסות לעודד את התושבים להעלות את תרבות הצריכה והן מציעות קופונים למסעדות ולבתי מלון בעיר, כמו גם כניסה חופשית ל-400 אתרי תיירות בפרובינציית חובאי. 

כאשר פארק המים המצולם "ווהאן מאיה ביץ'" חזר לפעול בסוף יוני, צולמו מבקרים רבים בפארק כשהם עוטים מסכות בד מוזרות על פניהם בזמן הרחצה, כדי להימנע מהידבקות בנגיף. עם הזמן, וככל שלא התגלו מקרי הדבקה חדשים, התושבים צברו ביטחון והמסכות נעלמו. בתחילה נדרש הפארק לשמור על 30% מהקיבולת של המבקרים, אך מאז עלתה הקיבולת המותרת ל-50%, כך שלפארק מותר להכניס עד 15 אלף מבקרים בימי סוף השבוע, מה שלא ניכר בתמונות הצפופות. כדי למשוך קהל להגיע, מציע פארק המים הנחה של 50% למבקרות נשים.

על רקע החזרה לנורמליות בסין, תיעדו המצלמות את הנעשה בסוף השבוע ב"Wuhan Maya Beach Water Park", שם התכנסו רבבות סינים לפסטיבל מוזיקה אלקטרונית.

View this post on Instagram

A sea of maskless festival-goers at a Wuhan pool party in 2020. Coronavirus may have first emerged in the Chinese city, but things seem to have moved on since the outbreak at the end of last year. These shots of partygoers at the Wuhan Maya Beach Water Park have been widely shared online as many parts of the world continue to battle the pandemic. When the city's lockdown lifted in April, a small spike in cases saw authorities introduce a widespread testing programme for all 11 million residents. By July it was safe for cinemas and most public spaces to re-open. There's now no ban on public gatherings in Wuhan, which has not had a local coronavirus case since mid-May. (📺 Getty Images). Tap the link in our bio 📺 to read the story of how Wuhan found its way back to normality. #Wuhan #China #Music #Festival #Covid19 #Coronavirus #Pandemic #SocialDistancing #BBCNews

A post shared by BBC News (@bbcnews) on

הגבלות שנאכפות באופן רופף

התמונות מווהאן מייצגות במידה רבה את מציאות החיים במרבית סין כיום - מרבית ההגבלות הקשורות בקורונה בוטלו, או שהן נאכפות באופן רופף בלבד כעת. לאחר שסגרה את גבולותיה לאזרחים זרים בסוף מרץ, הודיעה סין בשבוע שעבר כי תתחיל לאשר לבעלי דרכון אירופאי לחזור למדינה לאחר שהציגו בדיקת קורונה שלילית וקיבלו ויזה חדשה. המגיעים עדיין חייבים לעבור בידוד בסין.

מתוך חגיגות פסטיבל המוזיקה האלקטרונית בווהאן / צילום: מתוך יוטיוב
 מתוך חגיגות פסטיבל המוזיקה האלקטרונית בווהאן / צילום: מתוך יוטיוב

בחודשים האחרונה דיווחה סין על מספר התפרצויות מקומיות מצומצמות של עשרות עד מאות נדבקים בנגיף, בבייג'ינג, בצפון-מזרח המדינה ובמחוז שינג'יאנג במערב. אולם עד כה נראה כי סין הצליחה להתגבר על ההתפרצויות המקומיות הללו ולמנוע את התפשטותן, בעזרת שילוב בין צעדי סגר מקומיים נוקשים ובדיקות המוניות של האוכלוסייה באזור ההתפרצות. נכון לתחילת השבוע, לא דיווחה סין על מקרי הדבקה בקהילה וכל 22 הנדבקים החדשים שדווחו היו "מיובאים", כלומר נדבקו מחוץ למדינה.

התמונות של החגיגות בווהאן, בזמן שבשאר העולם מספר המתים מהנגיף ממשיך לעלות - בהחלט יכולות לעורר אנטגוניזם. זאת, כשלוקחים בחשבון את הדיווח המאוחר על  המגפה שתרם להתפרצותה הרחבה. אך יש בתמונות גם מסר של אופטימיות: טיפול נוקשה במגפה יכול להשיב את החיים למסלולם, עד כדי קיום אירועים המוניים.