בנק ישראל מעדכן: שני תרחישים לצמיחה השלילית בצל הקורונה

בהמשך לנתוני האומדן הראשון של התוצר לרבעון השני, הנגיד ירון, הציג היום שני תרחישים לצמיחה שלילית של המשק נוכח משבר הקורונה • התרחיש הקיצוני, שכולל סגר ברבעון הרביעי, צופה צמיחה שלילית של 7%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

פחות אבל עוד כואב: בנק ישראל מעדכן למעלה את תחזיות הצמיחה למשק ב-2020, על רקע נתונים "פחות גרועים מהצפוי" בצמיחה ובתעסוקה. למעשה הבנק חוזר לתחזית שהציג במאי שלפיה המשק יתכווץ השנה ב-4.5%, זאת לאחר שביולי הבנק עדכן למטה את הצמיחה הצפויה למינוס 6%.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון הציג בדיון כלכלי בראשות ראש הממשלה, את תחזית הצמיחה העדכנית שמגבש בימים אלו בנק ישראל לאחר שקלול נתוני הצמיחה, התעסוקה והפעילות הכלכלית שהתקבלו בימים האחרונים. על-פי התחזית המעודכנת צפויה במשק צמיחה שלילית של כ 4.5% בשנת 2020 בתרחיש שמניח שלא תהיה הרעה משמעותית בנתוני התחלואה והגבלות משמעותיות נוספות. זהו נתון נמוך משמעותית מזה של צמיחה שלילית של 6% שהציגה חטיבת המחקר בתחזית האחרונה שלה בתחילת יולי.

על-פי התחזית, בתרחיש פסימי של הרעה משמעותית בתחלואה, החמרת המגבלות וסגר ברבעון האחרון של השנה, צפוי המשק להתכווץ בשיעור של 7% - לעומת 9% בתחזית האחרונה של חטיבת המחקר. מאחורי העדכון עומדים נתונים שהתקבלו בבנק בימים האחרונים משלושה מקורות: נתוני צמיחה לרבעון השני, נתוני תעסוקה ואינדיקטורים כלכליים - הנתונים שהגיעו משלושתם היו טובים - או פחות גרועים - מהצפוי.

הנתונים שהנגיד הציג בדיון אצל ראש הממשלה לא כללו עדכון לגבי נתוני האבטלה. בעדכון האחרון ביולי צפתה מחלקת המחקר של הבנק כי האבטלה תעלה ל-9%, לעומת 8.5% בתחזית הקודמת ממאי.

התחזית השלמה תוצג במלואה עם פרסום החלטת הריבית ביום שני הקרוב ב-24.8. תחזית חטיבת המחקר, תכלול בנוסף גם התייחסות לצמיחה ב-2021, תחזית גירעון עדכנית, אינפלציה ונתונים נוספים.