תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

השקעת נדל"ן במשבר הקורונה: "זו לא רק ברירת מחדל"

באווירה המתמשכת של חוסר ודאות בשווקים, רבים מעדיפים השקעה בנדל"ן • נדב גובר, בעלי חברת מומנטום נדל"ן, העוסקת בהשקעות נדל"ן בארץ ובחו"ל, מסביר איך לבחון השקעת נדל"ן בימי הקורונה ולאיזה הזדמנויות לשים לב

פרויקט משרדים בוטיקי במזרח אירופה, הנמצא כעת בשלבי בנייה / הדמיה: קבוצת מומנטום - אירופה
פרויקט משרדים בוטיקי במזרח אירופה, הנמצא כעת בשלבי בנייה / הדמיה: קבוצת מומנטום - אירופה

הכתבה מטעם מומנטום נדל"ן

הקורונה טלטלה את המציאות שהכרנו, ובתקופת הסגר נרשמה האטה משמעותית גם בשוק הנדל"ן, ועדיין מי שציפה לירידות מחירים דרסטיות צפוי להתאכזב. לראיה, גם בתקופת הסגר העבודות על מרבית הפרויקטים לא הופסקו ובחודשיים האחרונים התחדשו עסקאות הנדל"ן בארץ. "היקף העסקאות אמנם היה נמוך מהרגיל בחודשיים אלה, אך מתחושתנו בשטח כמעט שלא נרשמה ירידה במחירים", אומר נדב גובר, בעלי חברת מומנטום נדל"ן, העוסקת בהשקעות נדל"ן בארץ ובחו"ל. לדבריו, "כשמביטים על ההתנהלות הכללית של הכלכלה הגלובלית ועל המתרחש בשוק ההון, תחום הנדל"ן מתגלה כאי של יציבות, ונכון לעכשיו עושה רושם שמשקיעי הנדל"ן לא נרתעים ולא הולכים לאחור".

לנדל"ן ערך קשיח

מדוע, בניגוד לאפיקי השקעה אחרים, הנדל"ן כמעט שלא נפגע במשבר הנוכחי? גובר מסביר: "בשונה משוק ההון, שחלק ניכר מהשווי של ניירות הערך הנסחרים בו מושפע מכמה וכמה משתנים גלובליים (שחלקם ספגו פגיעה ישירה במשבר הקורונה), כמו גם 'מצב הרוח' וציפיות המשקיעים, לנכסי נדל"ן תמיד יהיה בסיס ערך קשיח כי הם נועדו לצורך קשיח - גם בתקופת הקורונה אנשים צריכים ארבעה קירות וגג. נכון, שאנשים מצטמצמים וחלק אכן יעזבו את אזורי הביקוש. אך נדל"ן, בשונה מנכסים סחירים אחרים, לא יכול להימחק. גם ירידת ערך בו אינה מתרחשת בקלות".

"זה לא אומר שבעת הזו משקיעי נדל"ן לא צריכים לכלכל את צעדיהם בתבונה", הוא ממשיך ומסביר, "הקורונה בהחלט פגעה ופוגעת בענף הנדל"ן. היא שיתקה לחלוטין את המגמה הצומחת של השקעה בדירות שמוסבות להשכרה לטווח קצר כיחידות נופש ואירוח, משפיעה על שוק השכירות, ולמרות שהמחירים לא ירדו כמות העסקאות קטנה.

"אבל למרות שסך הכסף הפנוי שבידי הציבור בהחלט פחת, הוא לא התאפס, ועבור מי שיש לו כסף פנוי, נדל"ן יכול להיות אפיק בטוח - דווקא בתקופה של חוסר ודאות, שלפי כל הסימנים לא הולכת להסתיים בקרוב.

נדב גובר, בעלי חברת מומנטום נדל"ן / צילום: מיכל בוכבינדר-גובר
 נדב גובר, בעלי חברת מומנטום נדל"ן / צילום: מיכל בוכבינדר-גובר

"כאן המקום לציין שאף שלא ראינו ירידות מחירים, ייתכן שגם לכך נגיע. אבל גם במשבר ה'סאב-פריים' של 2008 בארצות הברית, שגרר ירידות מחירים יחסית תלולות במחירי הנדל"ן, כעבור תקופה הענף תיקן את עצמו, הגיע לרמות המחיר של לפני המשבר ומעלה, מזכיר נדב גובר, ומוסיף כי "בטווח הארוך מחירי הנדל"ן כמעט תמיד צפויים לעלות, ולכן עבור משקיעי נדל"ן שחושבים קדימה לשנים רבות וברשותם כסף פנוי, השקעה בנדל"ן היא כנראה ההשקעה הבטוחה ביותר בימי הקורונה".

לפרטים על מומנטום נדל"ן והשקעות הקליקו כאן>>

שימו לב לבעלי נכסים שמחפשים מימוש מהיר

כאמור, למרות שהשוק לא רשם ירידות מחירים משמעותיות, לדברי גובר, "משבר הקורונה כן מייצר הזדמנויות נדל"ן קורצות למשקיעים שיודעים היכן לחפש אותן. באופן גס אפשר לחלק את ההזדמנויות לשני סוגים. הסוג הראשון הוא נכסים שבעליהן נפגעו ממשבר הקורונה ונדרשים לעשות מימוש מהיר של הנדל"ן מסיבות שונות. זיהוי של נכסים כאלה בשעה שרוב המשקיעים עדיין יושבים על הגדר יכול להוות הזדמנות לרכישת נכס במחיר נמוך משווי השוק שלו.

"כך למשל, בעקבות משבר הקורונה רשת מזון מהיר גדולה, שנפח הפעילות שלה ירד מאוד, נקלעה לקשיים תזרימיים. אחד הדברים שהעיקו על התזרים היה תשלומי המשכנתא על הנכסים ברשותה ולכן אותה רשת העדיפה לממש את הנכסים, לתת אורך נשימה לתזרים ולהפסיק את תשלום המשכנתא. אנו בחברת מומנטום נדל"ן, הבנו שניתן לרכוש מהרשת נכס מסחרי מצוין במחיר נמוך ממחיר השוק וביצענו רכישה מהירה. אגב, אחד מסניפי הרשת עדיין פועל בנכס שרכשנו ממנה והיום הרשת משלמת עבורו דמי שכירות חודשיים, שגם מגלמים תשואה שנתית יפה על ההשקעה. הזדמנויות כאלה צריך לחפש, אך מי שיפקח עיניים בהחלט יכול לאתר אותן".

מבט גלובלי על נדל"ן

סוג ההזדמנויות השני לדברי נדב גובר הוא איתור נכסים במקומות שבכלל לא נפגעו מהקורונה ומאחר שהיו ונותרו במסלול של צמיחה הם עשויים להתגלות כאטרקטיביים מאוד למשקיעים. "העולם בעידן הדיגיטלי קרוב ונגיש מאוד, ועדיין גדול מאוד. התכונות הללו טומנות בחובן לא מעט הזדמנויות. נכון להיום ניתן למפות אזורים בעולם בהם הקורונה לא פגעה רבות", הוא מסביר.

לדבריו, "השקעות בנדל"ן מעבר לים אינן בגדר עניין זר למשקיעים ישראלים. למי שחושש שהקורונה תפגע בשוק הנדל"ן הישראלי ומעדיף לחפש אופציות אחרות - מומלץ לבדוק אזורים בדרום ומזרח אירופה שמסתמנים כאטרקטיביים. דוגמה אחת היא יוון, שלמרות שמחיר הנכסים בה עדיין יחסית נמוך, נמצאת במגמה של צמיחה בשנים האחרונות. החשש היחיד לגביה הוא הקשר ההדוק של הנדל"ן להשקעה במדינה עם ענף התיירות ועל הענף הזה קשה לסמוך בימים אלו. לכן, אנו, בחברת מומנטום נדל"ן, ממליצים להסיט את המבט מזרחה, למדינות כמו גיאורגיה או ארמניה. הן אולי נראות פחות אטרקטיביות בפורטפוליו ההשקעה, אבל כשזה מגיע לתשואות ויציבות קשה להתחרות בהן".

גובר מסביר כי "גיאורגיה למשל, בהקשר הקורונה, שומרת על מעמדה כ'מדינה ירוקה' ונדמה שכלכלתה כמעט לא הושפעה מהמגיפה ולדעתי היא תמשיך לצמוח. המדינה היוותה יעד השקעה בנדל"ן לפני שנתיים והיא עדיין כזו היום. גם בגיאורגיה וגם בשכנתה ארמניה מוקמים הרבה קומפלקסים מסחריים ויש בה תחום מתפתח של תעשיית אאוט-סורסינג לענף ההייטק. אנו בחברת מומנטום נדל"ן יזמנו כמה פרויקטים בארמניה ובגיאורגיה וממשיכים בכך גם היום, בעידן הקורונה".

"לסיכום", אומר גובר, "אני מאמין שבעת הנוכחית אפיקי השקעה בנדל"ן אינם רק בבחינת ברירת מחדל שמספקת יציבות בימי הקורונה, אלא גם פתח אפשרי להשקעות שייחשבו מוצלחות גם בכל עת אחרת.

לפרטים על מומנטום נדל"ן והשקעות הקליקו כאן>>

* הכותב הוא מנהל מערכות CRM מתחום ההייטק; לפני כמה שנים עבר לעסוק בהשקעות נדל"ן. חברת מומנטום נדל"ן שבראשה הוא עומד פועלת בתחומי ייזום פרויקטים, והשבחת נכסים וקרקעות בארץ ובעולם

** פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם