עסקאות הגנה | פרשנות

מכירת מטוסי קרב לאמירויות? סיכון מינורי, הזדמנות גדולה

בלשכת נתניהו מכחישים כי קיים קשר בין הסכם המתגבש לבין עסקה למכירת מטוסי F35, אבל גורמי ביטוחון שונים מעריכים כי עסקאות ביטחוניות עם בת-הברית החדשה בדרך • כך תהנה איחוד האמירויות מחיזוק צבאי ואסטרטגי, וישראל מדריסת רגל צמוד לגבול איראן

החמקן בפעולה. עסקה שמשרתת את האינטרסים של כל הצדדים בהסכם / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
החמקן בפעולה. עסקה שמשרתת את האינטרסים של כל הצדדים בהסכם / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ההסכם המתגבש בין ישראל לאיחוד האמירויות העלה לכותרות גם את סוגיית שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות. ובכלל זה, מכירה של נשק מתקדם, ישראלי ואמריקאי, למפרצית. הסוכריה הנוצצת ביותר שבאיחוד יבקשו לקבל היא אפשרות לרכישת מטוס הקרב F35 האמריקאי, "החמקן", המיוצר על ידי חברת לוקהיד מרטין. את המטוס הזה מכרה ארה"ב לידידות ספורות בלבד, בהן ישראל, ולאחרונה ביטלה עסקת למכירה של המטוס לטורקיה.

גורם ביטחוני ישראלי בכיר אומר ל"גלובס", כי במידה שאיחוד האמירויות תרכוש את ה-F 35, לא רק שאין בכך נזק, "אלא שישראל תרוויח מכך". המשמעות של הצבת מטוס כזה בידי מדינה ידידותית ועם אינטרסים זהים, בטווח כה קצר מאיראן, היא לדבריו "דרמטית". עם זאת, אותו גורם לא אישר כי אכן ישראל הסכימה למהלך כזה. בנוסף, בבית הלבן אומרים כי אין סעיף סודי בהסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות, ולפיו יהיו מכירות נשק מתקדם לרבות מטוסי אף 35.

לפי פרסומים זרים, קיים שיתוף פעולה מודיעיני בין ישראל לבין איחוד האמירויות. שיתוף פעולה זה מתמקד באיראן, הנחשבת לאויבת משותפת לישראל ולמדינות המפרץ. תוספת של כלי מודיעיני/התקפי כמו ה-F35 משנה את המשוואה ואת יחסי הכוחות. "זה כבר לא רק איראן שמחזקת את חמאס, ג’יהאד אסלמי וחיזבאללה על גדרותינו מצפון ודרום - אלא ידידה רשמית של ישראל ושותפה אסטרטגית שלה שמביטה בה עכשיו מעבר למפרץ". אומר הגורם הביטחוני.

ומה עם הסכנה שנשק כזה יפול לידיים עוינות? "היא קיימת", אומר הגורם הביטחוני, "אבל בטלה בשישים. איחוד האמירויות היא מדינה יציבה, והמהלכים עם ישראל מחזקים אותה עוד יותר. במבחן ההשוואתי, אין ספק שהכף נוטה לטובת מכירת נשק מתקדם למדינות אלה, במגבלה של שמירת העליונות הישראלית".

נתניהו: ההסכם לא כלל אור ירוק לעסקאות נשק

הפרסומים בעניין הקפיצו את לשכת ראש הממשלה נתניהו, שם מיהרו להכחיש כי ניתנה הסכמה ישראלית למכירת F35 לאמירויות. "הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהי בין ארה"ב לאיחוד האמירויות", נמסר מלשכת נתניהו. "מלכתחילה, ראש הממשלה התנגד למכירת F35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל. ראש הממשלה הביע עמדה עקבית זו פעם אחר פעם בפני הממשל האמריקאי, והיא לא השתנתה.

"ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F35 קיבלה משנה תוקף בתאריך 2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת רה"מ עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין. בשיחה של ראש הממשלה עם השגריר האמריקני פרידמן ב-7 ביולי, רה"מ הביע בצורה מפורשת את התנגדותה של ישראל למכירת מטוסי F35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינה כלשהי במזרח התיכון, כולל במסגרת הסכמי שלום. ב-8 ביולי שיגר ראש הממשלה מכתב למזכיר המדינה פומפאו, באמצעות השגריר פרידמן, בו הבהיר שעמדתה של ישראל תקפה גם בעקבות השגת הסכמי שלום. שר הביטחון גנץ עודכן בעמדה זו ב-29 ביולי. הסכם השלום עם איחוד האמירויות לא כולל שום סעיף בנדון, וארה"ב הבהירה לישראל שהיא תקפיד תמיד לשמור על היתרון האיכותי של ישראל".

התמיכה הרבה שישראל זוכה לה בקונגרס האמריקני, זה שמאשר או פוסל עסקאות נשק, היא אחד מכלי הנשק האסטרטגיים הגדולים ביותר של ישראל. נתניהו, כמו גם ראשי ממשלה קודמים, משתמש בו לא מעט. כך למשל, אישר הקונגרס מכירת נשק בעבר לאמירויות למרות ביקורת בפנטגון. בוושינגטון היו מי שייחסו זאת בין השאר לתמיכה ישראלית במכירה.

המחויבות האמריקאית לשמירה על העליונות הישראלית בכלי נשק מתקדמים, זו שניתנה לאחר מלחמת יום הכיפורים ועוגנה במזכרי ההבנה וההסכמים הביטחוניים, משמעה היוועצות בראשי הממשלה בירושלים לפני מכירת נשק כזה. יצחק רבין אישר לנשיא ביל קלינטון למכור מטוסי F16 מתקדמים לאיחוד האמירויות, וכך היה גם לגבי מערכות נשק אחרות. המחויבות הזו נשמרה, כאשר המערכות שקיבלו מדינות ערב המתונות באזור נחשבו פחות מתקדמות מאלו שנמכרו לישראל, וזו אף קיבלה היתר אמריקאי להשבחת המערכות שקיבלה והתאמתן לדרישות חיל האוויר שלנו.

האמריקאים: לסגור את הדלת לרוסיה וסין

ומה לגבי האינטרס האמריקאי? ארה"ב רוצה לדחוף החוצה את חברות הנשק של רוסיה וסין ממכירת נשק למדינות המפרץ. באיחוד האמירויות כבר הצהירו על פרויקט רכש עתידי לחיל האוויר שלהם, אך עד כה בוושינגטון היססו בין השאר בגלל העמדה הישראלית. התוצאה: רוסיה ניסתה להיכנס לפרצה והציעה ליורש העצר של האמירויות, מוחמד בין זאייד אל נאהיאן, מטוסים חמקנים משלה.

ההסכם ישדרג את צבא האמירויות הן בשל הקשר שעלה אל פני השטח עם התעשיות הבטחוניות הישראליות והן בשל הסרת התנגדות ישראלית למכירת נשק אמריקני ואירופי מתקדם לצבאה.

כיום, מטוסי הקרב המתקדם ביותר של חיל האוויר של האמירויות הם F16E האמריקאי ומיראז’ 2000 צרפתי. במאי אישרה מחלקת המדינה של ארה"ב מכירה של כחמשת אלפים רכבים ממוגנים משומשים לאיחוד האמירויות תמורת 556 מיליון דולר.

עסקה נוספת המתבשלת בתחום הזה, היא עסקה ישירה בין האמירויות לישראל, בנוגע להשבחת כלי הנשק שלה. לפי "הניו יורק טיימס", באמירויות כבר זכו בחשאי להשבחות של מקצת המערכות של מטוסי ה-F16 שברשותם וכעת הם מתעניינים בהשבחה מתקדמת יותר, שבה ישותפו התעשייה האווירית ואלביט.

תחום אחר שעלה בשיחות היה מערכות הגנה אקטיבית לכלי רכב משוריינים, ובראשן "מעיל רוח" שבאיחוד האמירויות מבקשים לרכוש עבור החטיבות המשוריינות שלהן. עלותה של המערכת מתוצרת רפאל היא כ-900 אלף דולר ליחידה, ועד כה היא נמכרה לצבאות ארה"ב (כ-200 מיליון דולר) וגרמניה.

כל העסקאות הללו כבר נדונו, בחלקן נמצאות על השולחן. חתימתו של הסכם הנורמליזציה תאיץ אותן.

גנץ: לא תקין שלא עדכנו אותנו

ראשי כחול לבן מציגים עמדה תקיפה מול ראש הממשלה ברקע ההסכם עם האמירויות ומשבר התקציב שטרם נפתר. במסיבת עיתונאים שכינס, מתח שר הביטחון בני גנץ ביקורת קשה עד שלא עודכן על ההסכם עם איחוד האמירויות: "זה לא תקין שלא עודכנו.

בחיים שלי לא הדלפתי בכל תפקידי. הדלפות זה משחק של אחרים, מי שהדליף בעבר היו אחרים, גם של עניינים ביטחוניים. ואני לא מתעסק בקרדיטים. אם אפשר לקדם הסכם שלום עבור מדינת ישראל ואני צריך לבלוע טיפת רוק, לא אכפת לי, אבל אני לא רוצה שהביטחון ייפגע. כל עוד אני שר הביטחון, לא יזוז פה דבר ללא תיאום וחשיבה ביטחונית".

שר החוץ אשכנזי כינס ממש באותו הזמן תדרוך לכתבים המדיניים, הוא היה ממלכתי יותר, ולא תקף ישירות את נתניהו ועם זה אמר כי הוא לא מכיר איזשהן הבטחות בטחוניות וכי אם יש כאלה הן לא נעשו בהתייעצות או יידוע "שלנו". משמע, שלו ושל גנץ.
בכך למעשה, מאותתים ראשי כחול לבן לנתניהו: ראשית, המגרש המדיני-ביטחוני אינו רק שלך, ולא נבליג על ההתעלמות והמידור שלנו.