מסתמן: 400 מיליון שקל יועברו לישיבות; ועדת הכספים תדון מחר בדחיית אישור התקציב

דוברות ועדת הכספים מסרה הערב כי הוועדה תדון מחר בבוקר בהצעת החוק לדחיית הגשת תקציב המדינה • המשמעות: הלחץ שהפעיל יו"ר הוועדה גפני עבד, והישיבות יקבלו את הכספים שהוקפאו בשל היעדר תקציב מאושר

משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שינוי של הרגע האחרון בלוח הזמנים של ועדת הכספים של הכנסת העיד כי הושגה הסכמה באשר להעברה של 400 מליון שקל לתקציב הישיבות. הוועדה תדון מחר בהצעת החוק של חבר הכנסת צבי האוזר לדחיית הגשת תקציב המדינה, הצעה שאמורה למנוע את פיזור הממשלה בשבוע הבא. לאחר שעברה ההצעה בקריאה ראשונה, נמנע חבר הכנסת משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, מלהכניסה לסדר היום, כאמצעי לחץ נוסף על בנימין נתניהו ובני גנץ להעברת התקציב המדובר לישיבות.

התקציב הזה נקבע כתוספת לתקציבים הקיימים ולא הוכנס לבסיס תקציב המדינה, במסגרת תיקונים שעשה נתניהו עם המפלגות החרדיות עוד בממשלה הקודמת. בהיעדר תקציב מאושר, כל תקציבי הממשלה מנוהלים ללא תוכניות מיוחדות ונושאים שאינם בבסיס התקציב מוקפאים. זו מקור הבעיה, למשל, עם תוכנית קרב ותוכנית היל"ה במשרד החינוך או בתוכנית החומש לחברה הדרוזית והצ'רקסית. אלא שלתוכניות אלו אין מי שיאיים בהפלת הממשלה בגינם.

הערב מסרה דוברות הוועדה כי סדר היום שונה והצעת החוק של האוזר תעלה ראשונה מחר בתשע וחצי בבוקר. בירור העלה כי ככל הנראה סוכמה הדרך להעברת התקציב הנוסף לישיבות, דרך שהיועץ המשפטי לממשלה ככל הנראה ייאשר. גורם פוליטי בכיר אומר ל"גלובס" כי ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ אישרו את המהלך, והוא יובא לאישור ועדת הכספים בד בבד עם החוק של האוזר. 

גורם חרדי בכיר אמר עם זאת ל"גלובס" כי אין עדיין סגירה סופית של העברת כספי הישיבות, אף שהמגעים מתקדמים.

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, אמר בתגובה כי מי שמנהל את הממשלה הם גפני וליצמן. לדבריו ‏שרי ממשלת ישראל עסוקים בלהשביע את התאבון של יהדות התורה ומבחינת נתניהו וגנץ, העסקים שבסכנת סגירה, העצמאיות והעצמאים יכולים להמתין, אין תקציב מדינה, אבל העיקר שיש תקציב לליצמן וגפני.