הבורסה בת"א ננעלה בירידות; טבע התרסקה, טלרד טסה

טבע צנחה בצל האשמה בארה"ב בתשלומים לא חוקיים הקשורים לקופקסון • שופרסל פרסמה הבוקר דוחות והציגה עלייה ברווח ובהכנסות הרבעון השני של השנה • דלתא רשמה ירידה של 27% במכירותיה ברבעון השני • ספאנטק מציגה רבעון חזק הודות לעלייה בביקושים בשל הקורונה

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

נעילה שלילית בבורסה בת"א, מדד ת"א 35 ירד בכמעט 1%, ת"א 125 איבד 0.76% מערכו ות"א 90 מחק 0.56%.

מניית טבע התרסקה ב-9.4% על רקע המייל שחשף כיצד בכירי טבע אישרו לכאורה "תרומות" שהיוו בפועל תשלומי שוחד.

מניית שופרסל טיפסה ב-6% על רקע דוחות מוצלחים, טלרד זינקה ב-21.5%, פוקס הוסיפה 4.86% לערכה.

13:30

מגמה מעורבת בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 מאבד 0.4% ומנגד ת"א 90 עולה ב-0.14%. טבע מאבדת 8% בצל התביעה בארה"ב, שופרסל מזנקת ב-4.5% אחרי הדוחות, טלרד מזנקת ב-16% אחרי התוצאות הטובות לרבעון השני, דלתא  עולה גם היא אחרי הדוחות, ופוקס מזנקת ב-7%. 

על בד  דיווחה כי הדירקטוריון החליט לאשר השקעות בהגדלת כושר ייצור בהיקף של כ-11 מיליון אירו במצטבר.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-480 מיליון שקל בלבד.

12:30

שיכון ובינוי  דיווחה הבוקר כי היא קיבלה הודעה לפיה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה של מחוז תל אביב תפקיד במהלך הימים הקרובים תכנית בניין עיר מפורטת לשטח הנמצא בדרום רמת אפעל ברמת גן. הפקדת התכנית היא חלק מהסכם הגג שחתמה עיריית רמת גן מול רמ"י. אנליסט שי ליפמן מוואליו בייס מניח כי התכנית תתקדם במהרה. "הקרקע רשומה במיליוני שקלים בודדים בספרי החברה שכן היא מסווגת כמלאי מקרקעין (ולכן לא משוערכת)", כתב ליפמן.

"להערכתי ניתן להעריך כי בטווח הבינוני של 3-5 שנים ניתן יהיה להתחיל בנייה באזור ושווי הקרקע יכול להאמיר למעל ל-4 מיליארד שקל. לאור הגידול העצום של חטיבת הקרקע שבבעלות החברה סביר כי היא תבחר לממש חלק מחטיבת הקרקע (בעיקר במגורים) במקביל לייזום ובנייה עצמית על רוב השטח. כמובן שאין שום ביטוי חשבונאי לערך הקרקע בספרי החברה, מכאן שחבוי פה ערך עצום".

11:30

מניית שופרסל  מזנקת בכ-5% אחרי הדוחות הטובים, כך גם מנייתה של טלרד שמזנקת ב-20%, ודלתא קופצת ב-6.3%.

כלל ביוטכנולוגיה  מזנקת ב-21% על רקע הדיווח כי החברה הבת Elicio Therapeutics, בה מחזיקה החברה כ-20%, פרסמה תוצאות מניסויים פרה-קליניים שערכה ב-ELI-005, חיסון המפותח על ידה כנגד הנגיף הקורונה.

טבע מאבדת גובה בעקבות הידיעה שמשרד המשפטים בארה"ב (DOJ) הגיש תביעה חדשה נגד חברת טבע, בגין נזקים שגרמה לכאורה לתוכנית הביטוח הפדראלית המדיקאר. לדברי סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד, אי.בי.אי, "התביעה אומנם חדשה, אך החקירה בנושא כבר ידועה משנת 2017 וקיבלה גילוי בדוחות של החברה. 

"בשורה התחתונה, הנזק האפשרי, על פי הערכות שלנו, לא מצדיק ירידה של 10% במחיר המניה (מחיקה של 1.2 מיליארד דולר). התביעה טוענת שטבע העבירה 300 מיליון דולר לשתי עמותות במטרה לממן את ההשתתפות העצמית לחולים בטרשת נפוצה המטופלים בקופקסון. לטענת התביעה המהלך אפשר לחברה להעלות מחירים באופן אגרסיבי, בלי שהחולים יביעו התנגדות. לעומת זאת, תוכנית המדיקאר ספגה את כל העלות. יתרה מזאת, ללא תוכנית הסיוע לחולים, החברה הייתה מתקשה לעלות את המחירים באופן כזה אגרסיבי וגם היקף המטופלים היה יורד. התביעה דורשת פיצוי משולש עם נזקים שנגרמו לתוכנית המדיקאר מהמעשים של חברת טבע", אמר טפר.

10:00

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח במגמה מעורבת על רקע המשך עונת הדוחות לרבעון השני. מדד ת"א 35 מאבד 0.4% בפתיחה, ומנגד ת"א 90 עולה ב-0.2%. 

מניית טבע  צונחת בכ-7% בהמשך לצניחה אמש בניו יורק בגובה של כ-10%, וזאת בצל פרשת שוחד חדשה בארה"ב. 

חברת עזריאלי  פרסמה הבוקר את תוצאותיה הכספיות לרבעון מהן עולה כי הנחות לשוכרים בקניונים הכבידו על הרווחיות התפעולית של עזריאלי ברבעון השני. ה-NOI בתחום המרכזים המסחריים והקניונים בישראל ירד מ-413 מיליון שקל ברבעון השני של 2019 ל-237 מיליון שקל ברבעון השני של השנה.

ספאנטק , המייצרת חומרי גלם המשמשים לייצור מגבונים לחים ובין השאר מגבוני חיטוי למוסדות בריאות ולשימוש ביתי, פרסמה הבוקר דוחות טובים כאשר החברה נהנתה מעלייה בביקושים בשל מגפת הקורונה. הרווח הגולמי זינק מ-19.7 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד ל-43.8 מיליון שקל ברבעון השני השנה. הרווח התפעולי זינק מ-4.7 מיליון שקל ל-24.9 מיליון שקל ברבעון השני, ובשורה התחתונה הרווח הנקי זינק מ-1.1 מיליון שקל ל-19.3 מיליון שקל ברבעון השני של השנה.

הבנק בבינלאומי  דיווח על ירידה ברווח הנקי ל-168 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת רווח של 224 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההוצאות בגין הפסדי אשראי ברבעון השני הסתכמו ב-165 מיליון שקל, לעומת 23 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה נרשם גידול של 263 מיליון שקל בהוצאות להפסדי אשראי.

חברת המזון שופרסל  דיווחה כי הכנסות הקבוצה ברבעון השני הסתכמו בכ-3.7 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-3.4 מיליארד שקל אשתקד, המהווים גידול של כ-8% המיוחס בעיקרו לצמיחת החברה בערוץ האונליין. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ברבעון השני גדל בכ-67% והסתכם לכ-80 מיליון שקל, שהיוו כ-2.2% מההכנסות, בהשוואה לכ-48 מיליון שקל המהווים כ-4.1% מההכנסות ברבעון המקביל אשתקד.

גולן טלקום תשלם את הערבות שדורש משרד התקשורת כתנאי להעברת השליטה בחברה לסלקום , ומנגד הבעלים של אלקטרה מוצרי צריכה שמוכרים את גולן, יפצו את סלקום דרך התמורה עבור הרכישה. בכך אמורה להיפתר המחלוקת האחרונה בין הצדדים ולאפשר סגירה של העסקה (closing) בתוך ימים ספורים, כך נודע ל"גלובס".

טלרד נטוורקס  סיכמה את הרבעון השני עם עלייה של 3.1% בהכנסות לכ-40.2 מיליון דולר. בשורה התחתונה, טלרד עברה לרווח נקי של 2.7 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של 1.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. המעבר לרווח נובע בעיקרו מהגידול בהכנסות לצד קיטון מהותי בהוצאות הקבועות וחסכון בהוצאות המשתנות כתוצאה מתוכנית התייעלות שיושמה בחציון השני לשנת 2019.

קרן הריט סלע נדל"ן  דיווחה על ירידה של 3.8% ב-NOI מנכסים זהים ברבעון השני לעומת זה המקביל אשתקד. הכנסותיה ברבעון השני ירדו ב-5.8% ל-56.7 מיליון שקל.

דלתא  רשמה קיטון של 27% במכירות ברבעון ל-270.9 מיליון דולר. החברה עברה להפסד נקי של 53.3 מיליון דולר לעומת רווח נקי של 5.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. לדברי רוני סלוצקי, אנליסטית לאומי פרטנרס: "ההפסד שרשמה החברה נמוך מהצפוי. להערכתנו, במידה שלא תהיה הרעה נוספת במשבר הקורונה - נמשיך לראות שיפור בתוצאות ברבעונים הקרובים. לאור זאת, אנו מעלים את המלצתנו ל"תשואת יתר", במחיר יעד של 51 שקל למניה, המשקף אפסייד של 16% ביחס למחיר השוק".

ועדת מדדים של הבורסה החליטה להגדיל את תקרת המשקל של מניה במדד ת"א-SME60 ל-3% (במקום 2%, כיום), זאת במטרה להפחית את עוצמת ההתאמות (היקף הקניות והמכירות של מניות) בעדכונים החודשיים של המדד.

בתקרת משקל של 2% יש כיום כ-25 מניות בעוד שבתקרה של 3% יש 5 בלבד. לכן, בתקרת משקל של 3%, עוצמת ההתאמות ת"א- SME60צפויה להיות קטנה יותר.

08:00

יום המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח הבוקר על רקע הנעילה המעורבת בניו יורק וצניחה של כ-10% במניית טבע בשל התביעה החדשה נגדה בארה"ב. מדד S&P 500 עלה ב-0.2%, מחק את ירידות הקורונה וננעל בשיא חדש - לראשונה מאז פברואר. נאסד"ק הוסיף 0.7% וגם הוא ננעל בשיא. דאו ג'ונס איבד 0.25%.

המניות הדואליות צפויות להעיק על מדד ת"א 35 ובראשן טבע שחוזרת עם פער ארביטראז' שלילי של 7.3%. טאואר חוזרת עם פער שלילי של 1.2% ואורמת עם 1.8%. עם פער חיובי חוזרות פריגו עם 0.9%, לייבפרסון עם 1.4% ואופקו עם 1.3%.

אתמול  ננעל המסחר בתל אביב בירידות שערים במדדים המובילים. מדדי ת"א 35 ות"א 125 ירדו ב-0.5% ומדד ת"א 90 איבד 0.6%.