משבר הקורונה פגע בענקית הנדל"ן: הפסד רבעוני של 72 מיליון שקל לקבוצת עזריאלי

החברה רשמה ירידה של כ-460 מיליון שקל בשווי נכסיה - עיקרה בגין הקניונים בישראל, ורוב היתרה בגין נכסי המשרדים בארה"ב • בסיכום מחצית השנה התכווץ הרווח הנקי של עזריאלי ל-20 מיליון שקל

אייל חנקין / צילום: אמיר רון
אייל חנקין / צילום: אמיר רון

משבר הקורונה, שגרר עמו בין השאר סגירת מרכזים מסחריים וקניונים בחודשים קודמים, בא לידי ביטוי בעוצמה בדוחותיה הכספיים של ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי לרבעון השני של השנה. עזריאלי סיכמה את הרבעון בהפסד של 72 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של יותר מ-330 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2019.

בסיכום מחצית השנה הרווח הנקי של עזריאלי נמחק כמעט במלואו והתכווץ ל-20 מיליון שקל, אחרי שאת המחצית הראשונה של 2019 סיכמה ברווח נקי של כ-700 מיליון שקל. כל זאת, אחרי שערוכי נכסים רחבי היקף שמהם נהנתה החברה אשתקד.

ההפסד הרבעוני של עזריאלי נרשם לאחר ירידה של כ-460 מיליון שקל בשווי נכסיה - עיקר הסכום בגין הקניונים בישראל (305 מיליון שקל), ורוב היתרה (156 מיליון שקל) בגין נכסי המשרדים שלה בארה"ב, על רקע הערכה לירידה בהכנסות דמי שכירות משטחי המסחר בקניונים וקושי באיכלוס השטחים הריקים בארה"ב, המאוכלסים כיום בפחות מ-80%.

בעניין ירידת שווי הנכסים, בעזריאלי מציינים לגבי הקניונים כי "מרכיב אי-הוודאות לטווח הקצר עד למציאת חיסון לקורונה עלה, והסיכון לקבלת תשלומי השכירות בטווח הקצר עלה". לגבי הפעילות בארה"ב מוסיפים בחברה כי הפחתת השווי קשורה בעיקרה ל"התמשכות פרק הזמן הצפוי לאיכלוס השטחים הריקים", וכן צפי לעלייה בשיעור השטחים הפנויים.

עזריאלי מציינת בדוחות כי השפעת תכנית ההקלות שגיבשה לשוכרים בקניונים שלה הסתכמה בכ-180 מיליון שקל. תכנית זו כללה פטור מלא מתשלומי דמי שכירות ודמי ניהול מאמצע מרץ ועד לתחילת מאי, והקלות משמעותיות בהיקפי התשלומים האלה לאחר מכן.

לפי עזריאלי, כיום כמעט כל שוכריה בקניונים (99%), שפתיחת עסקיהם מותרת, שבו לפעילות, בהתאם למגבלות הרגולטוריות - והחברה מדווחת כי נכון להיום, "נרשמת מגמה חיובית בתנועת המבקרים".

צמצום משמעותי בהוצאות מימון ומס

בסיכום רבעוני, הרווח התפעולי הנקי (NOI) של עזריאלי ירד ב-42% ל-232 מיליון שקל, ובמחצית השנה הראשונה ירד ב-20% ל-643 מיליון שקל. עיקר הפגיעה בשתי התקופות מגיעה מפעילות הקניונים והמרכזים המסחריים בעקבות סגירתם, ומנגד בצד החיובי היא מציגה שיפור ברווחי המשרדים שלה.

עוד בסיכום רבעוני עזריאלי הציגה צמצום משמעותי בהוצאות המימון והמס שלה, וגם במחצית השנה, אחרי שבמחצית הראשונה של 2019 נהנתה גם מהכנסה של קרוב ל-100 מיליון שקל, בעיקר מדיבידנד מבנק לאומי ומחברת לאומי קארד.

עזריאלי מחזיקה בישראל ב-18 קניונים ומרכזים מסחריים, 14 נכסי משרדים, ארבעה בתי דיור מוגן ובית מלון אחד, וכן בשמונה נכסי משרדים בחו"ל, בעיקר בטקסס שבארה"ב, עם שטחי השכרה כוללים של כ-1.25 מיליון מ"ר.

מניית עזריאלי, הגדולה מבין חברות הנדל"ן (מבחינת שווי שוק) בבורסת ת"א, נחלשה מתחילת השנה בקרוב ל-30% (דומה לירידה במדד הנדל"ן), אחרי שמתחילת החודש הנוכחי הוסיפה לערכה כ-12%, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-22 מיליארד שקל, הממקם אותה כשביעית בגודלה בבורסה.

לצד הפגיעה בפעילות הקניונים של עזריאלי, המהווה כ-36% מסך נכסיה וכוללת שטחי השכרה של כ-350 אלף מ"ר, הפעילות השוטפת גם בשאר המגזרים נפגעה ממשבר הקורונה, בעוצמות שונות. לפי עזריאלי, ההכנסות מפעילות המשרדים שלה בישראל, הכוללים שטחי השכרה של קרוב ל-550 אלף מ"ר ומאוכלסים כמעט במלואם (98%), "לא הושפעו באופן מהותי", למעט מקרים שבהם נענתה החברה "לפניות נקודתיות של שוכרים" בבקשה להקלות ופריסות תשלומי דמי שכירות.

זאת, בעוד שלגבי הכנסות המשרדים שלה בארה"ב, המאוכלסים בשיעור של פחות מ-80%, מציינת עזריאלי השפעה "באופן מצומצם", וזאת "בשל היענות לבקשות פרטניות של שוכרים לפריסות תשלומי דמי שכירות". עוד מדווחת עזריאלי על ירידה בהכנסות החברה מהפעלת החניונים שלה, גם בקניונים וגם במשרדים.

במבט קדימה, בעזריאלי מציינים כי במקרה שבו שוכרי הנכסים שלה יקבלו מענקים ממשלתיים, סכומי ההנחות שהעניקה להם עשויים לפחות, וכן כי החברה "תמשיך ותבחן את הצורך במתן הקלות לשוכרים בהתאם להתפתחויות והתמודדות המשק עם התפשטות הנגיף ולאור תכנית סיוע של המדינה לשוכרים".