הקורונה הזניקה את רווחי שופרסל: נהנית מעלייה בביקוש למוצרי מזון ויותר רכישות אונליין

רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל מציגה עלייה בהכנסות לצד זינוק של 67% ברווח הנקי הרבעוני ל-80 מיליון שקל • "אנחנו ברמת מכירות אונליין שחשבנו שנהיה בעוד שנתיים-שלוש"

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

שופרסל, קבוצת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, מציגה רבעון שני חזק הודות להשפעות משבר הקורונה, שהוביל לגידול בצריכת המזון והטואלטיקה וכן לעלייה  ברכישה המקוונת, שאותה היא מובילה ביד רמה.

שופרסל מציגה גידול רבעוני של כ-8% בהכנסות לסך של כ-3.7 מיליארד שקל, כשהרווח הנקי זינק ב-67% לסך של 80 מיליון שקל. הצמיחה הזו נרשמה ברבעון השני הודות להשפעת הקורונה, ולמרות ההשפעה השלילית של עיתוי חג הפסח.

שופרסל מציגה שיפור גם ברווח הגולמי, שצמח ברבעון בשיעור של 5% והסתכם ב-968 מיליון שקל, בעוד שחלקו היחסי מהמכירות ירד מעט, לרמה של 26.2%. בחברה מציינים כי הקיטון נבע מגידול בשיעור המכירות באמצעות פלטפורמת האונליין.

"האונליין כיום זו רק ההתחלה", אמר איציק אברכהן,  מנכ"ל שופרסל, בשיחה עם "גלובס".  לדבריו, "המחסן האוטומטי הראשון שלנו ייפתח רק בשנה הבאה, וכרגע זה עלה לנו קצת יותר, כי העדפנו להרוויח קצת פחות כדי לספק סחורה לכולם במשבר".

מכירות האונליין של שופרסל היוו במחצית הראשונה של 2020 18.7% מהמחזור, וזאת בהשוואה לכ-14.8% במחצית המקבילה אשתקד, ואף הגיעו לשיא ברבעון השני של 19.9%. נתח המותג הפרטי עמד על 25.4%. מאוריסיו ביאור, יו"ר שופרסל, אמר ל"גלובס": "כיום אנחנו ברמת מכירות אונליין שחשבנו שנהיה בעוד שנתיים-שלוש".

"אנו הרשת היחידה שעשתה מבצעים בפסח"

לדברי אברכהן, ישנה סיבה נוספת לשחיקה בשיעור הרווח הגולמי: "אנחנו הרשת היחידה שעשתה מבצעים בפסח", אמר. "גם היום הורדנו מחירים, וזה חלק מהעובדה שהרווח הגולמי טיפה יותר נמוך. המחירים של שופרסל במחצית הראשונה של 2020 נמוכים ב-2.5% מאלה שהיו במחצית הראשונה ב-2019".

במגזר הקמעונאות מציגה שופרסל גידול בחנויות הזהות של 6.1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. המכירות למ"ר צמחו ב-4.8%. במגזר הנדל"ן מציגה שופרסל ירידה בהכנסות של 2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לסך של 45 מיליון שקל, עם רווח תפעולי שנותר יציב על 37 מיליון שקל.

ברשת הפארם Be, שאותה רכשה לפני כשנתיים וחצי, מדווחת שופרסל על הכנסות של 192 מיליון שקל - גידול של 9% לעומת הרבעון המקביל ב-2019, שנבע בעיקרו מפתיחת סניפים חדשים ומגידול בכנסות מחנויות זהות ובאונליין. ההפסד התפעולי מפעילות הפארם ברבעון השני הצטמצם ב-50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ועמד על 6 מיליון שקל, הודות לגידול בהכנסות וקיטון בשיעור הוצאות המכירה, שיווק, הנהלה וכלליות מההכנסות, הנובעים מהתייעלות תפעולית.

המכירות בחנויות הזהות של רשת הפארם גדלו בכ-13% ברבעון לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ואילו המכירות למ"ר נותרו יציבות עם גידול מינורי של 0.3%. "Be עומדת בדיוק בתוכניות העבודה שלנו" אמר אברכהן. "ברבעון הרביעי ניכנס לאיזון, ובשנה הבאה נעבור לרווחיות. יש לנו סניפים באילת בקניונים ובבתי חולים, שנפגעו בתקופת הקורונה, אבל סניפים אחרים צמחו".

את המחצית הראשונה מסכמת שופרסל עם הכנסות של 7.42 מיליארד שקל - גידול של 13% לעומת המחצית המקבילה אשתקד, ורווח נקי של 170 מיליון שקל - זינוק של 77% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

יו"ר שופרסל ביצע את תפקידו מארגנטינה

שופרסל היא קבוצת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, והיא מפעילה 298 חנויות למכירת מזון, ו-81 חנויות פארם תחת המותג Be. במהלך המחצית פתחה הקבוצה שבעה סניפים של רשת המזון, וסניף אחד של פארם.

קבוצת המזון בניהולו של אברכהן גם מתייחסת לראשונה באופן פומבי להיפרדות ההיסטורית מקבוצת דסק"ש בחודש שעבר, כשזו השלימה את מכירת יתרת המניות שלה בשופרסל (26%). שופרסל מעדכנת כי דירקטוריון החברה מינה בסוף יולי ועדה מיוחדת, המורכבת מארבעת הדירקטורים החיצוניים של החברה, לצורך בחינת מבנה הדירקטוריון לחברה ללא דבוקת שליטה. 

שופרסל מתייחסת גם להיעדרו של יו"ר הקבוצה, מאוריסיו ביאור, מישראל במהלך משבר הקורונה, ומציינת כי "לאור מגבלות התנועה שנגזרו ממנו", מבצע היו"ר את תפקידו מארגנטינה. החברה מוסיפה כי הדירקטוריון בחן מעת לעת את השלכות הנושא והגיע לכלל המסקנה ש"למועד הדוח, אי-שהותו הפיסית של היו"ר בישראל לא פגעה בחברה", תוך שהיא מציינת כי נכון למועד פרסום הדוח שוהה ביאור בישראל.

עוד מציינת שופרסל כי בהמשך להמלצת הוועדה, פנה דירקטוריון החברה לביאור בבקשה כי ימשיך לכהן בתפקידו כיו"ר הדירקטוריון, וזאת ב"כפוף למציאת פתרון שיאפשר לפחות שהות פיסית חלקית שלו בישראל", ו"לתקופה קצובה עד שתשלים הוועדה את עבודתה וימונה יו"ר קבוע לחברה".

בתשובה לשאלה האם שופרסל תוכל להמשיך בצמיחה הזו בנתח השוק שלה גם בעתיד, או שהיא תוצאה נקודתית של משבר קורונה, השיב אברכהן: "אנחנו ובטוחים שהתשתית האסטרטגית שלנו, התנהלות בחנויות הפיזיות, המוכנות באונליין וההיערכות עם המותג הפרטי לקראת תקופת מיתון, מחזקים אותנו.  אנחנו בטוחים שהאסטרטגיה ויכולות הביצוע שלנו לא רק יישמרו, אלא גם ירחיבו בשנים הבאות את הפער שלנו מהשחקנים האחרים".