בממשלה החליטו על תוספת של 30 אלף פועלים לענף הבניין

בהודעה שפרסמו שרי האוצר, הבינוי והרווחה, נמסר כי הגדלת המכסה מתייחסת הן לעובדים משטחי הרשות הפלסטינית והן לפועלים זרים

פועלים פלסטינים באתר בניה בישראל, אזור ירושלים / צילום: Ammar Awad, רויטרס
פועלים פלסטינים באתר בניה בישראל, אזור ירושלים / צילום: Ammar Awad, רויטרס

תקופת מגפה הקורונה הביאה איתה, בין היתר, קשיים מרובים בשימור מלאי כוח האדם הדרוש לענף הבנייה. כעת החליטו שר האוצר ישראל כ"ץ, שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ושר הרווחה איציק שמולי על הגדלה משמעותית של מכסות העובדים הפלסטינים והזרים. מכסת הפועלים הפלסטינים, שעומדת כרגע על 65 אלף (כאשר בפועל נמצאים בארץ רק 40 אלף) תועלה ל-80 אלף. מכסת הפועלים הזרים, שעומדת כרגע על 15 אלף תעלה ל-32,500.

נקודת המוצא של מקבלי ההחלטה היא כי הגדלת מכסת הפועלים לעבודות "רטובות" (בניית שלד, ריצוף וטיח) תביא להגדלת מספר העובדים בעבודות תומכות בענף כגון: מהנדסים, אדריכלים, חשמלאים, זגגים, מתקיני מעליות ועוד. כמו כן, בשנים בהן חל גידול במספר העובדים הזרים חל גם גידול במספר העובדים הישראלים.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר בעקבות ההחלטה כי "ראינו השבוע את הנתונים המדאיגים על מצב המשק ובמרכזם ירידה של 40% בהיקף ההשקעה בבנייה. לאורך הזמן הצגנו לממשלה דרישה להגדיל את מכסת העובדים בענף, בדיוק בהיקף שאושר, כדי לעמוד במשימה של התחלת בנייה של 60 אלף יחידות דיור בשנה - היעד שקבעה הממשלה עצמה.

"הגדלתן תוביל גם ליכולתו של ענף הבנייה והתשתיות לקלוט עשרות אלפי ישראלים לעבודה במקצועות הנלווים ובמקצועות ניהול הבנייה. עליי להדגיש כי תוספת לעובדים היא רק חלק מעשייה שיש להשלים כדי להבטיח ודאות בענף, והאצה של הבנייה. על הממשלה לפעול במקביל לשחרור בירוקרטיה וקרקע לבנייה, ועליה לייצר רשת בטחון לענף ועידוד של ביקושים, כדי להבטיח שענף הבנייה והתשתיות, הקטר של המשק הישראלי, יחזור למלוא כוחו".