ארגון הבריאות העולמי מזהיר מדינות מפני "הלאמת" חיסוני הקורונה

מנכ"ל הארגון חושש מאגירת החיסונים על ידי כמה מדינות על חשבון אחרות וקרא להן להצטרף להסכם חיסון עולמי, שיבטיח לכולן גישה לחיסונים ותרופות

טדרוס אדהנום גברייזוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי / צילום: Fabrice Coffrini, רויטרס
טדרוס אדהנום גברייזוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי / צילום: Fabrice Coffrini, רויטרס

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי קורא למדינות העולם להצטרף להסכם חיסון עולמי מפני קורונה, מחשש שתרופות וחיסונים ייאגרו לבסוף על ידי מספר מצומצם של מדינות על חשבון כלל מדינות העולם. "לאומנות החריפה את המגפה ותרמה לקריסה כוללת של שרשרת האספקה העולמית", הוא אמר.

טדרוס אדהנום גברייזוס פרסם בז'נבה קריאה נגד "הלאמה של חיסון" וקרא להצטרף ל"מסגרת חיסונים עולמית לנגיף" - אמנה שמיועדת להבטיח גישה לתרופות כאלו ברחבי העולם. הוא ציין שאגירת ציוד מיגון על ידי כמה מדינות הובילה למחסור בציוד כזה בימים הראשונים של המגפה וכי אסור שדבר דומה יקרה גם במקרה של החיסונים.

הקריאה של ארגון הבריאות העולמי, WHO, לאמנה בינלאומית להתחלקות בחיסונים באה על רקע חתימתן של מדינות שונות באיחוד האירופי וכן בריטניה וארה"ב על עסקאות עם יצרניות תרופות, שיש להן חיסונים אפשריים לקורונה בשלבי ניסוי שונים. גם סין ורוסיה עובדות על חיסונים.

ארגון הבריאות העולמי קבע את ה־31 באוגוסט כתאריך היעד לקביעת תנאי האמנה החדשה. לדברי המנכ"ל טדרוס, מכתב בנושא שוגר ל־194 המדינות החברות בארגון ובו קריאה להשתתפות ביוזמה.

טדרוס ציין גם שהתלות ההדדית של העולם אומרת ש"חיסון שפותח במדינה אחת יזדקק אולי לאמפולות שמיוצרות במדינה אחרת, על בסיס חומרי גלם באיכות גבוהה שזמינים רק במדינה שלישית". לדבריו, "התחלקות אסטרטגית ועולמית באספקה מוגבלת היא האינטרס הלאומי האמיתי".