בזק | בלעדי

פרויקט תשתיות התקשורת הגדול במדינה ב-15 השנים האחרונות יוצא לדרך

בזק יוצאת במכרז לבחירת הספקים להקמת רשת הסיבים • החברה נערכת לפרויקט למרות שעדיין לא הסתיימו כל חילוקי הדעות מול משרד התקשורת, אך על רקע ההבנות המסתמנות החליטה להניע אותו

פריסת סיבים אופטיים /  צילום: איל יצהר
פריסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר

חברת בזק מניעה את פרויקט הסיבים האופטיים ומפרסמת מכרז לקבלת הצעות מספקים להפעלת הרשת החדשה שהיא מתעתדת להקים. ל"גלובס" נודע כי לאחרונה פנתה החברה לכמה ספקים וביקשה מהם הצעות לפתרונות להפעלת רשת סיבים אופטיים בטכנולוגיית GPON. מדובר בפרויקט תשתיות התקשורת הגדול במדינה ב-15 השנים האחרונות, בהשקעה של כמה מיליארדי שקלים.

ההצעות אמורות להתקבל בבזק בימים הקרובים והחברה לא החליטה האם היא הולכת על ספק אחד או יותר, אך סביר יותר להניח שתמשיך לעבוד כמו שהיא עובדת היום ברשת הנוכחית, עם שני ספקים ברשת הגישה.

בין הגורמים שבזק בודקת ניתן למצוא את הספקים הנוכחיים אדטראן ונוקיה, ואת החדשים קאליקס, דאסאן ויסקראטל.

בזק הניחה תשתיות סיבים ל-60% מבתי האב בישראל, ובשנים האחרונות תשתיות אלה יושבות מיותמות וממתינות להפעלתם שמתעכבת בגלל ויכוחים מול משרד התקשורת על התנאים הרגולטוריים שיושתו עליה.

כעת, משרד התקשורת ובזק מתקדמים בשיחות על השלמת מתווה הפריסה של החברה, ובזק הבהירה כי היא נכנסת להיערכות לפרויקט, למרות שישנם מספר נושאים שהחברה ממתינה להבהרות מהמשרד לגביהם.

משרד התקשורת ובזק שינו גישה בעיקר מאז נכנס שר התקשורת יועז הנדל לתפקידו, והיום השיח שמתנהל ביניהם השתנה ואינו אגרסיבי ודווקני כפי שהיה בעבר. על רקע זאת בזק הביעה נכונות להתקדם בפרויקט, וההיערכות שלה בהוצאת המכרז היא עדות לכך.

נזכיר כי הנדל פועל על מנת להעביר את מתווה הסיבים בממשלה, וזאת מפני שהאישור בממשלה יאפשר לעגן חוקית את האסדרה בתחום, דבר שבלעדיו אי אפשר לשנות חלק מהחובות המוטלות על בזק והוט ובעיקר את הפריסה האוניברסלית שמוטלת על שתיהן.

בזק תטמיע טכנולוגיית GPON ברשת הסיבים החדשה, בעיקר מפני שמדובר בטכנולוגיה הכי מקובלת ונפוצה בכל העולם, וגם בישראל היא הטכנולוגיה שמשמשת כמעט את כל המפעילים, מלבד פרטנר שפורסת בטכנולוגיה אחרת (P2P) ובשנה הבאה צפויה לעבור גם היא ל-GPON.

הסיבים יאפשרו לבזק להציע קצבים של עד 1 ג'יגה בשנייה, אך מדובר בקצב סטטיסטי כמו אצל כל המפעילים, ולכן המהירות בפועל תהיה נמוכה יותר ותלויה במספר המשתמשים בו זמנית ובפיצול למספר הדירות. הפרויקט יתפרס על פני 5 שנים לפחות.

בזק סירבה להגיב לידיעה.