משרד האוצר מתנגד להענקת דמי אבטלה לעובדים הטכניים בתחום התרבות

שר העבודה והרווחה איציק שמולי ביקש צו, לפי אנשי מקצוע בתחום הטכני והאמנותי המועסקים כפרילנסרים יסווגו כעובדים בחוק הביטוח הלאומי • משרד האוצר: "הצו הזה נוגד את כל הרציונל הביטוחי ואת סעיף 40 לחוק יסודות התקציב"

"טקס האשכבה" לתעשיית התרבות שקיימו בשבוע שעבר עובדי תעשיית האירועים מול קריית הממשלה בירושלים / צילום: מטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים
"טקס האשכבה" לתעשיית התרבות שקיימו בשבוע שעבר עובדי תעשיית האירועים מול קריית הממשלה בירושלים / צילום: מטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים

משרד האוצר מתנגד לצו שמבקש שר העבודה והרווחה איציק שמולי ולפיו, אנשי מקצוע בתחום הטכני והאמנותי המועסקים כפרילנסרים בהפקות טלוויזיה, קולנוע והופעות יסווגו כעובדים בחוק הביטוח הלאומי. סיווג זה יעניק להם זכויות כגון דמי אבטלה וזכאות לפי פרק פשיטת רגל. בין אנשי המקצוע שיכללו בצו: אנשי תאורה וסאונד, צלמים, מקליטים ועוד. על פי הצעת הצו, תנאי לצורך ההכרה יהיה שנערך הסכם בכתב מראש בין איש המקצוע למעסיקו לתקופה של רבע שנה לפחות או השתתפות בעשרה ימי הפקה לפחות.

הצו הובא לדיון בוועדת העבודה והרווחה בכנסת ונציגת האוצר, טלי ארצי מהלשכה משפטית במשרד אמרה: "יש פה צו שיש לו עלות תקציבית, שר הרווחה לא מוסמך להביא תיקון כזה בלי להצביע על מקור תקציבי. הצו הזה נוגד את כל הרציונל הביטוחי ואת סעיף 40 לחוק יסודות התקציב".

יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ טען כי אם לא מחילים את הצו באופן רטרואקטיבי העלות התקציבית היא רק מיליון שקל בחודש ולכן לא מדובר בתיקון תקציבי.

אלא שאלי בינג, רכז רווחה וביטוח לאומי באגף התקציבים במשרד האוצר הוסיף: "המסלול הקיים של מענקים לעצמאים מטיב יותר מדמי אבטלה וברוב המקרים ככל שהאוכלוסייה הזו תקבל דמי אבטלה זה דווקא יפגע בהכנסתה בחודשים הקרובים, כי ברור שלא יהיה כפל של מענק ודמי אבטלה. בנוסף, הצו מייקר את עלות ההעסקה של אותם אנשים כי נדרש להפריש בגינם עוד כספים וזה משהו שהוא לא נכון לתקופה הזו ויקשה על החזרה לשוק התעסוקה".

"העצמאים זכאים לאבטלה כמו כולם"

הזמר והשחקן עידן עמדי היה נרגש וכמעט וקרא למרד מסים: "נגמרו הימים שניקח רק מה שמסכימים לתת. העצמאים זכאים לאבטלה כמו כולם, ואנו דורשים לקבל רטרו ממרץ כשהממשלה הפסיקה לנו את העבודה, לא נסכים יותר לקבל פירורים. אנחנו משלמים ביטוח לאומי כל השנה ואומרים לנו שזה לא עבור זה, זה עבור דברים אחרים - את העובדים לא מעניין איך זה יקרה ומה יהיה כתוב על הכסף, כל עוד הוא נכנס. אולי אנחנו לא מספיק אגרסיביים, אם היינו עושים מרד מסים ומפסיקים לשלם ביטוח לאומי זה היה קורה".

שר העבודה והרווחה איציק שמולי התריע כי משבר הקורונה חשף כמה רשת הביטחון לאנשי המקצוע האלה מחוררת וכמעט אינה קיימת. "הם שווים בחובות ומופלים לרעה בזכויות והרבה מהם נותרו עכשיו ממש חסרי כל", אמר שמולי. "אנחנו צריכים לעשות הכל כדי לסייע להם ולעשות את זה כאן ועכשיו, כדי שיוכלו לשמור את הראש מעל המים. התיקון שאנחנו מביאים היום הוא תיקון היסטורי שיעביר את האנשים האלה מאחורי הקלעים לקדמת הבמה".

ח"כ כץ דרש כי משרד האוצר ישים את הנושא בראש סדר העדיפויות. לדבריו, הצו נוגע לעובדי התרבות ועבור סקטורים אחרים שנופלים בין הכיסאות, כמו מורי דרך שבגלל שהם מחזיקים רכב אשכול אינם זכאים לדבר. "אדם שלא עובד 5-6 חודשים ואין לו צפי עבודה, נכנס לחרדות, זה משפיע עליו, על בני ביתו ועל כל המסגרת, ואנחנו פה בשביל הרגעים האלה. אם לא נשלם עכשיו מעט, נשלם הרבה יותר אחר כך".

ליאור תבל, איש סאונד: "אנחנו אזרחים טובים ושילמנו כל החיים. כשנדלק האור, עידן הוא הכוכב ואני מאחורי הקלעים, אחר כך באוטו אנחנו אותו דבר. משרד האוצר - אתם לא עושים לנו טובה, תפקידכם לתת לנו את מה שמגיע לנו, כי מגיע לנו. אנחנו 6 חודשים לא עובדים, כי אתם החלטתם שאנחנו לא נעבוד, לא כי אנחנו לא רוצים".