ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות לנתניהו: "דורשים לקבל את התקציבים שהובטחו, אנחנו בקריסה"

לנוכח המצוקה הכלכלית, שרק החמירה עם משבר הקורונה, פנה פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות במכתב בהול לנתניהו ודרש קידום מהיר של תכנית החומש החדשה

הפגנת העדות הדרוזיות והצ'רקסיות מול משרד ראש הממשלה / צילום: פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות
הפגנת העדות הדרוזיות והצ'רקסיות מול משרד ראש הממשלה / צילום: פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות

העובדה שהכנסת לא מעבירה תקציב מדינה חדש וממשיכה לפעול בשיטת "התקציב ההמשכי" פוגעת ברבדים רבים במשק ובמגזר הציבורי. עובדי חינוך רבים בסכנת פיטורים, פרויקטים גדולים כמו המטרו שאמורים להוות מנועי צמיחה למשק תקועים ויש עוד דוגמאות רבות.

הרשויות המקומיות הדרוזיות והצ'רקסיות הן משל מדויק למצב הזה, והפגיעה בהן קשה במיוחד. רק לפני חודשיים הבטיח להם ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם "תוכנית חומש" בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל, לאחר שהתוכנית הקודמת הסתיימה ב-2019. אלא שגם התוכנית הזו מחכה לאישורו של התקציב, שכרגע קיים ספק רב אם בכלל יאושר בקרוב.

לנוכח המצוקה הכלכלית, שרק החמירה עם משבר הקורונה, פנה פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות במכתב בהול לנתניהו ודרש קידום מהיר של תכנית החומש החדשה. אחרת, כך הם טוענים, הרשויות עשויות לקרוס. "הייבוש התקציבי של הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, על 180 אלף תושביהן הביאו אותנו לקריסה כלכלית", הם כותבים ומוסיפים, "לוחמים חוזרים מהצבא לחיים ללא ביטחון כלכלי וללא קורת גג! אזרחים דרוזים וצ'רקסים שתורמים את היקר להם מכל למדינת ישראל - מקבלים ממנה כתף קרה שיוצרת אצל כולנו תחושה עמוקה וקשה של בגידה".

ראש הפורום ג'אבר חמוד אמר ל"גלובס" כי לפי הנתונים שבידיו, שיעור האבטלה בישובים הדרוזים והצ'רקסים הגיע לכ-35% במהלך המשבר, וכי הקורונה פגעה בהם יותר מאשר בכלל האוכלוסייה. הוא מסביר זאת בעובדה שיש מפרנסים יחידים בכל משפחה, ריחוק מהמרכז והיעדרם של מקומות עבודה אלטרנטיביים.

הוא מספר כי "כמנהיג בעדה, אני דואג מאוד כי מתחיל להיות סדק. אנחנו מרגישים נבגדים וחוששים שלא נצליח להשתלט על המאבק. האזרחים שלנו זועקים ועלולים לצאת משליטה. אולי מאחר שאנחנו רחוקים ועד כה שקטים ונחמדים, לא שומעים אותנו, ואנחנו גוועים בשקט".

במכתב ראשי הרשויות נאמר כי בפגישה שנערכה עם נתניהו ביוני הוא התחייב כי תאושר תוכנית חומש לפיתוח הישובים 2024-2020, וכי הטיוטה המאושרת מונחת על שולחנו וממתינה לאישור כבר זמן רב. אם לא די בכך, האופציה של בחירות נוספות ועוד מספר חודשים ללא תקציב מרתיעה אותם במיוחד, והם דורשים פתרונות. "אנו מצפים שמשרד האוצר יידע להציג מקור תקציבי כמו שידע להצביע על מקורות להחלטות שאושרו למגזרים אחרים בשבועות האחרונים ובדומה לקופסאות התקציב שאושרו למטרות שונות", נכתב.

גם הכסף שכן מאושר לא מגיע

רוב הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות מצויות בדירוג סוציואקונומי נמוך 3-4, ולדברי ג'אבר חמוד העובדה כי הן דורכות במקום במובן הזה מקום המדינה היא "בושה ותעודת עניות למדינה". הוא מסביר את הפערים במספר גורמים, ובין היתר בעובדה שהארנונה הביתית מהווה רק אחוזים בודדים מתקציבי הרשויות הללו, והן מסתמכות בעיקר על מענקי איזון מהממשלה. תוכנית החומש הקודמת שהיקפה היה 2.5 מיליארד שקל, השיגה הישגים רבים בתחום החינוך, אך ההתקדמות לבניית אזורי מסחר ותעשיה הייתה מעטה. בתוכנית החדשה לפי הבטחת ראש הממשלה תהיה בהיקף זהה לפחות, יש דגש על הסוגיה הזו, אך כאמור היא תקועה.

ג'אבר חמוד שבע הבטחות, שכן לדבריו גם תקציב הביניים בהיקף של 200 מיליון שקל שאמור היה לעבור בחודשים הראשונים של השנה, מומש רק בכמחציתו. לטענתו, אם עד לסוף אוגוסט לא יהיה פתרון הם ייצאו יחריפו את הצעדים. "אם עד אז לא יאושרו התקציבים המובטחים, נצא למאבק חריף במיוחד".

עם זאת, לפי נתונים שהגיעו ל"גלובס", תקציב המעבר בהיקף של 200 מיליון שקל שנועד לגשר עד אישור תכנית החומש, נועד להיות שנתי, זאת בניגוד לעמדת ראשי הרשויות שראו

בו תקציב לחמישה חודשים עד הבחירות. מתוך התקציב הזה הוצאו כבר 120 מיליון שקל, מה שנראה כקצב סביר במונחים שנתיים. אלא שראשי הרשויות אומרים כי מדובר ב-40% בלבד מסך תקציב תוכנית החומש השנתית המיועד, ולכן הוא לא יכול לתת מענה אמיתי לבעיותיהם.

הבטחה נוספת שניתנה בין היתר לדרוזים היא תיקון חוק קמיניץ שמחמיר מאוד עם עבירות בנייה, אולם גם הבטחה זו לא מומשלה. ג'אבר חמוד אומר כי "הוא פוגע בנו קשה מונע את פיתוח הישובים ויוצר בעיה חמורה מאוד של דיור".

ההכנסות ירדו בצורה דרסטית

מנתונים שהעבירו ראשי הרשויות ל"גלובס" בחודש מאי עולה כי שיעור גביית הארנונה ירד בכ-70% בשל המצוקה הכלכלית שאליה נקלעו התושבים. בד בבד, משרד הפנים הוריד את מענקי האיזון של רשויות אלה ב-15%. למרות הכול, הרשויות המשיכו לתקצב את התוכניות החברתיות שעד כה תוקצבו במסגרת תוכנית החומש. הקיצוץ בהכנסות והגידול בהוצאות הרווחה, החינוך והטיפו בקורונה, הביא מקצת הרשויות לגירעון של 50% מתקציבן, והן בפועל כמעט חדלו לתפקד בשל חוסר יכולת לשלם לספקים ולשכר העובדים.

תגובות: "התוכנית תאושר כשיאושר תקציב המדינה"

ממשרד האוצר נמסר כי תוכנית החומש לחברה הדרוזי והצ'רקסית מתוכננת לעבור במסגרת תקציב המדינה הממתין לאישור הכנסת. נציין כי אל המשרד מגיעות דרישות כל העת לעקוף את התקציב במסגרת המאבק בקורונה, שהיא הדרך החוקית היחידה לעשות כן כעת.

ממשרד רה"מ נמסר: "משרד ראש הממשלה מצוי בקשר עם ראשי הרשויות ונמצא בשלבי גיבוש אחרונים של תוכנית החומש הבאה שתמשיך את תנופת הפיתוח והעצמה של היישובים הדרוזים והצ'רקסים. כפי שסוכם, התוכנית תובא לאישור הממשלה עם אישור תקציב המדינה".