האיחוד האירופי הכריז: לא מכירים בתוצאות הבחירות בבלארוס

נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, פנה ישירות לעם בבלארוס ואמר כי האיחוד האירופי "ניצב לצדכם ברצון שלכם לקיים את זכותכם הדמוקרטית, לעבר עתיד של שלום, דמוקרטיה ושגשוג" • "אנו מגנים את האלימות הברוטלית נגד התושבים", אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל

הפגנת תמיכה באזרחי בלארוס בלונדון / צילום: Victoria Jones, רויטרס
הפגנת תמיכה באזרחי בלארוס בלונדון / צילום: Victoria Jones, רויטרס

מנהיגי האיחוד האירופי הודיעו הערב (ד') בתום פסגה מקוונת כי אינם מכירים בתוצאות הבחירות בבלארוס. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי הבחירות "לא היו הוגנות או חופשיות" וכי אין ספק שנרשמו "הפרות רבות" של חוקי הבחירות במדינה. מאז ה-9 באוגוסט מוחים רבבות תושבי בלארוס על תוצאות הבחירות ועל התגובה האלימה של כוחות הביטחון להפגנות שלוות מטעם האופוזיציה, אחרי פרסום התוצאות שהעניקו לנשיא בלארוס ב-26 השנים האחרונות, אלכסנדר לוקאשנקו, ניצחון נוסף ברוב של 80%.

"אנו מגנים את האלימות הברוטלית נגד התושבים", אמרה מרקל, וקראה לממשלה בבלארוס לשחרר מיד את כל העצורים שעדיין נמצאים בידיהם. לפי גורמי האופוזיציה, יש חשש ממשי לחייהם של עשרות מפגינים שנעצרו ולא התקבל מהם אות חיים מאז. באופן רשמי, שלושה מפגינים נהרגו אך יותר מ-7,000 בני אדם נעצרו עד כה. מאות מפגינים אחרים הציגו בימים האחרונים על גופם את האלימות הרבה שהפעילו כוחות הביטחון נגדם.

נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, פנה ישירות לעם בבלארוס ואמר כי האיחוד האירופי "ניצב לצדכם ברצון שלכם לקיים את זכותכם הדמוקרטית, לעבר עתיד של שלום, דמוקרטיה ושגשוג". המשטר בבלארוס מוגדר כאוטוריטני, כאשר לוקאשנקו שולט בכוחות הביטחון, בתקשורת ובגורמים המונעים למעשה אופוזיציה של ממש במדינה. הוא מכונה לעתים "הדיקטטור האחרון באירופה". מנהיגת האופוזיציה בבחירות נמלטה לליטא השכנה, ומשם שיגרה הודעת וידיאו לפסגה האירופית בה היא דורשת ממנו שלא יכיר בבחירות, וקוראת לבצע "העברת שלטון שלווה" לאופוזיציה.

האיחוד התחייב לתמוך בסכום של כשני מיליון אירו בקורבנות של האלימות השלטונית בבלארוס. נשיא המועצה האירופית מישל אמר כי האיחוד מתכוון להטיל "סנקציות אישיות" על "מספר רב של אנשים" שהיו מעורבים לדבריו בהונאת הבחירות וכן בדיכוי האלים של המחאה הציבורית.