עכשיו זה סופי: Airbnb הגישה בחשאי את המסמכים להנפקה לרשות ניירות ערך האמריקאית

המהלך מגיע אחרי שנה קשה לתעשיית התיירות בכלל ולחברה בפרט בצל מגפת הקורונה • לפי יודעי דבר, היא עתידה לרשום מניותיה בנאסד"ק, אך היא עשויה גם להירשם למסחר בבורסת ניו יורק

בריאן צ'סקי, מנכ"ל Airbnb  / צילום: Richard Drew, AP
בריאן צ'סקי, מנכ"ל Airbnb / צילום: Richard Drew, AP

Airbnb הודיעה אתמול (ד') שהיא הגישה בחשאי לרשות ניירות הערך האמריקאית את המסמכים הדרושים להנפקה ראשונה לציבור. זהו מהלך מפתיע בחברה, שנפגעה בעקבות מגפת הקורונה. הוול סטריט ג'ורנל דיווח בשבוע שעבר שהחברה קרובה להגשת מסמכי הנפקה (IPO).

חברת שיתופי הדירות הענקית מסן פרנסיסקו טרם קבעה את מספר המניות שתציע בהנפקה ואת הסכום המבוקש. היא עתידה לרשום מניותיה בנאסד"ק, לפי יודעי דבר, אך היא עשויה גם להירשם למסחר בבורסת ניו יורק.

Airbnb הודיעה בשנה שעברה על כוונתה להנפקה, אך תוכניותיה נעצרו כאשר מגפת הקורונה גרמה לשיתוק הנסיעות ברחבי העולם. החברה תכננה תחילה לבצע רישום ישיר למסחר שלא יהיה כרוך בגיוס כסף נוסף, אך כעת היא מתכננת לגייס הון באמצעות הנפקה ראשונה מסורתית.

Airbnb מצטרפת לכמה חברות שמזדרזות לגייס הון מהציבור אחרי ששוק ה-IPO התעורר משיתוק כמעט מוחלט במהלך החודשים האחרונים. עם זאת, ההנפקה, שהשוק ממתין לה בדריכות, תבחן את מצב רוחם של המשקיעים, בייחוד על רקע עייפות מצטברת מחברות הזנק שמפסידות כספים. העובדים מפעילים לחץ על המנכ"ל בריאן צ'סקי להנפיק את החברה כבר השנה, זאת כיוון שאופציות רבות שקיבלו עומדות לפקוע.

החברה נוסדה ב-2008, כאשר מייסדיה החלו להזמין אורחים לשכור מזרונים בדירתם במרכז סן פרנסיסקו, והפכה לאחד הסטארט אפים המוערכים ביותר בעשור האחרון. ב-2017 שוויה הוערך על ידי משקיעים פרטיים בלמעלה מ-30 מיליארד דולר, ובשנה שעברה היא רשמה הכנסה של 4.8 מיליארד דולר, כך לפי דוחות שהגיעו לידי הוול סטריט ג'ורנל.

אך גם עלויות הניהול עלו בשנים האחרונות, כאשר החברה הוציאה סכום כסף גדול על משרדים אופנתיים, והשקיעה בשיפור השירותים וביטחון האורחים בדירותיה המושכרות. זה הוביל לכך שהיא רשמה הפסד נקי בינואר-ספטמבר 2019, לעומת רווח בתקופה המקבילה ב-2018.

ואז הכתה המגפה. ההזמנות נעלמו בן לילה, והחברה מצאה את עצמה מותקפת על ידי בעלי הדירות הזועמים, שרווחיהם נמחקו כי היא החליטה להחזיר למזמיני החדרים את כספם.

Airbnb מיהרה לגייס 2 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח להמרה בריבית גבוהה - עם ערבויות למשקיעים שהמימוש שלהן יביא אותה לשווי שוק של 18 מיליארד דולר, כמעט חצי ממה שהיא הוערכה ב-2017. במאי הודיעה החברה על פיטורי רבע מכוח האדם שלה.

אבל מאז האביב, ההתאוששות של החברה הייתה מהירה להפתיע. גם כשאנשים נשארו קרוב לבתיהם, הם עדיין חיפשו לשכור דירות. לדברי החברה, ב-8 ביולי חזרה רמת ההזמנות לרמה בה נרשמה ב-3 במרץ, כאשר נרשמו הזמנות של יותר ממיליון לילות לשהייה עתידית בדירות Airbnb ברחבי העולם.

ההזמנות השנה עדיין בירידה ביחס ל-2019, אך בארה"ב הן עלו ב-22% ו-6.7% ביוני וביולי בהתאמה, בהשוואה לשנה שעברה, כך לפי AirDNA, חברת אנליזה שעוקבת אחרי שוק ההשכרה לטווח קצר.