"בחיל האוויר הישראלי הכל גמיש יותר": הצצה לטייסת המל"טים הגרמנית הפועלת מתל נוף

אחרי שהשבוע התקיים בגרמניה לראשונה תרגיל אווירי משותף עם ישראל, חושף סא"ל מיכאל הופאקר את האימונים המתקיימים בטייסת "הברון האדום" הגרמנית בתל-נוף • ההכשרות הן חלק מעסקה בשווי כמיליארד אירו לחכירת חמישה מל"טים מסוג HERON-TP של התעשייה האווירית

התרגיל האווירי המשותף שהתקיים השבוע בגרמניה. תרגיל ראשון מעל אדמת גרמניה   / צילום: Luftwaffe
התרגיל האווירי המשותף שהתקיים השבוע בגרמניה. תרגיל ראשון מעל אדמת גרמניה / צילום: Luftwaffe

התרגיל האווירי המשותף שהתקיים השבוע בגרמניה, הפעם הראשונה שבה מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי לוקחים חלק באימונים במדינה, היה רצוף ברגעים סמליים: מטס מעל פאתי מינכן לזכר קורבנות הטבח באולימפיאדת מינכן ב-1972, מטס ישראלי-גרמני מעל מחנה הריכוז דכאו, טקסי אזכרה וגם טיסה משותפת - כנף לצד כנף - של מפקד חיל האוויר הישראלי עמירם נורקין ועמיתו הגרמני אינגו גרהארץ בשמי המדינה. התרגיל נועד להציג את עומק שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות.

אבל שיתוף פעולה יומיומי והדוק יותר מתקיים בשנה וחצי האחרונות, ללא תשומת לב תקשורתית רבה, בבסיס חיל האוויר תל נוף, שם צוותים של חיילים ומטיסים גרמנים מתאמנים בהטסת מל"טים מסוג Heron TP (איתן), כחלק מעסקה בשווי קרוב למיליארד אירו בין ממשלת גרמניה, דרך חברת-בת של "איירבאס", לתעשייה האווירית ולממשלת ישראל. חמישה מל"טים (ועוד שניים לצורכי אימונים) יוחכרו בשנים הקרובות לגרמניה, לפי העסקה עם דגל גרמניה על זנבם, מצוידים במיטב התוצרת של התעשיות הביטחוניות הישראליות.

חיילים גרמנים בבסיס ישראלי

כחלק מסעיף בשווי קרוב ל-200 מיליון אירו בעסקה, יאמן בשנים הקרובות חיל האוויר הישראלי (בשיתוף התעשייה האווירית) צוותים גרמנים, וזו הסיבה שכבר יותר משנה וחצי פועלת בתל נוף טייסת-אימונים גרמנית בשם "הברון האדום". למעשה, מדובר בנוכחות צבאית קבועה של חיילים גרמניים בבסיס צבאי ישראלי, תקדים ביחסים ההדוקים שהתפתחו בין המדינות. החיילים מסתובבים במדים גרמניים, עם דגל על הזרוע, אוכלים יחד עם עמיתיהם הישראלים בחדר האוכל, חולקים משרדים ומתאמנים יחד.

מי שנמצא בישראל כדי להוביל את האופרציה הזו הוא סגן אלוף מיכאל הופאקר, ולרגל התרגיל המשותף נעתר חיל האוויר הגרמני לבקשה לספק פרטים על התקדמות העסקה, שלא רק רושמת פרק חדש ביחסים בין המדינות, אלא גם מספקת"חותמת איכות בינלאומית" לתחום המל"טים הישראלי.

סא"ל הופאקר. "אין הרבה שאלות אישיות על מה המשפחה עשתה בשואה" / צילום: Francis Hildemann
 סא"ל הופאקר. "אין הרבה שאלות אישיות על מה המשפחה עשתה בשואה" / צילום: Francis Hildemann

סא"ל הופאקר, שנמצא בישראל מאז אוקטובר ומחזיק משרד בבסיס תל-נוף, אחראי על הפן הלוגיסטי והמינהלי של האימונים, אך גם על בקרת האיכות שלהם. בעוד עד כה שיתוף הפעולה הצבאי בין המדינות היה בעיקר חד-צדדי: גרמניה לקחה על עצמה כשליש ויותר מעלות בניית צוללות שאמורות (לפי פרסומים זרים) להיות בעלות יכולת שיגור טילים גרעיניים בתגובה להתקפה, ולהבטיח את קיומה של מדינת ישראל; הפעם הישראלים הם אלה שמוכרים לגרמנים נשק.

"עד כה היו לנו שלושה מחזורים של הכשרות", מספר הופאקר, "שניים מהן כללו כ-12 משתתפים מהצד הגרמני, אבל בסוף המחזור השני כבר התפרצה הקורונה ונאלצנו לשנות היערכות. לפיכך, את המחזור השלישי קיימנו במתכונת מצומצמת עם ארבעה משתתפים". הופאקר משבח את חיל האוויר הישראלי ש"הפגין גמישות בזמני הקורונה" והצליח להעביר חלק מההדרכה בזמן שארבעת הגרמנים שוהים בבידוד, כדי לחסוך זמן.

"הרבה דברים שונים כאן", הוא אומר בחיוך, "אבל התפקיד שלנו הוא לשלב בין התרבויות, ואני חושב שזה הולך טוב. אצלנו בחיל האוויר הגרמני יש שרשראות פיקוד מסודרות, הכל חייב לעבור בדיוק לפי הנהלים. אבל בחיל האוויר הישראלי הכל גמיש יותר. יש פחות מטה והרבה יותר דברים מאורגנים באופן פשוט באמצעות הווטסאפ. לפעמים התרבות הזו היא יתרון, כמו בזמני קורונה כשהיינו צריכים לשנות את הנהלים ולהעביר חלק מההדרכה בזמן בידוד. זה היה מאוד מרשים".

כעת ממתינים בתל-נוף לגל הרביעי של ההכשרות, כאשר ברקע נמשכים בגרמניה הדיונים אם לחמש את המל"טים שנחכרו מישראל או לא. סוגיה זו היא מה שעיכבה את העסקה במשך יותר משנה בעבר, על רקע התנגדות של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) השותפה לקואליציה. מי שכיהן כשר החוץ מטעם המפלגה, זיגמר גבריאל, טרפד את העסקה ברגע האחרון ב-2017, בטענה כי המל"טים הישראלים מסוגלים לשאת טילים לצורך סיכול ממוקד, וכי הדבר מורכב מבחינה מוסרית.

לבסוף, גבריאל ירד מהבימה הפוליטית, והפשרה שהתקבלה בקואליציה קבעה כי הפרלמנט הגרמני יכריע בנפרד, כאשר בינתיים האימונים יתבצעו על מל"טים בלתי-חמושים.

"אנחנו כרגע מתאמנים אך ורק על איסוף מודיעין, ללא שימוש ביכולת ההתקפית של המל"ט", מבהיר הופאקר. "כרגע יש דיונים פוליטיים בעניין בגרמניה ואנחנו מחכים לתוצאות שלהם". לא ברור מתי תתקבל הכרעה בעניין, אולם הצבא הגרמני הבהיר כמה פעמים כי חימוש המל"טים יסייע עוד יותר לכוחות בשטח. למעשה, אחד מהנימוקים לבחירה דווקא ב-HERON TP של התעשייה האווירית, הוא היכולת שלו לשאת טילים בעלי יכולת השמדה עצמית ברגע האחרון שיוכלו למנוע הרג חפים מפשע.

"משולבים לגמרי, כאילו אנחנו טייסת אחת"

סא"ל הופאקר מספר כי האופרציה הגרמנית בישראל מתרחבת בהדרגה. "אני הקצין הראשון כאן ואנחנו אמורים לצמוח בהדרגה לחמישה בני אדם, בנוסף למי שמגיעים לאימונים שנמשכים בין שישה לשמונה שבועות. כרגע האימונים מתבצעים על הגרסה הישראלית של ה-HERON-TP, בעוד המל"טים המיוחדים שייבנו בעבור חיל האוויר הגרמני נמצאים בשלבי ייצור ובדיקה. הראשון שבהם (שיכונה G-Heron TP) כבר נמצא בשלב טיסות הניסוי שלו.

"מה שאותי מאוד מרשים", ממשיך הופאקר, "הוא איך היחסים בין המדינות התפתחו עד לרמה הנוכחית שבה יש ידידות ישראלית-גרמנית עמוקה ויש חיילים גרמנים בבסיס ישראלי. אנחנו משולבים לגמרי בטייסת האימונים. משתמשים במבנים ביחד, חולקים חדרי תדרוך, כאילו אנחנו טייסת אחת. אני חושב שגם הישראלים מרגישים ככה. זה מאוד אמוציונלי כשהם חושבים על ההיסטוריה. למעשה, אין הרבה שאלות אישיות על מה המשפחה עשתה בשואה, אנחנו מדברים כמו חיילים, יותר על המשפחות הקיימות מאשר על העבר".

הוא מספר כי יש דגש מיוחד, אפילו במסגרת ההכשרה בישראל, על החינוך ההיסטורי בנוגע לשואה ומלחמת העולם השנייה. "קיימנו ונקיים טקסים מיוחדים ביום הזיכרון הישראלי לשואה ולגבורה, ובנוסף החיילים מקבלים אפשרות לבקר ב’יד ושם’ ובאתרים אחרים. "הרושם שלנו עד כה מאוד חיובי", מספר סא"ל הופאקר, "האימונים נעשים בצורה מאוד מקצועית וחיל האוויר פתוח ללקחים".

התרגיל הנוכחי המתקיים מעל אדמת גרמניה לא כולל שימוש במל"טים, אבל בשטח, הדור הקודם של המל"טים מתוצרת התעשייה האווירית HERON-1 נמצא בשימוש מבצעי במשימות של הצבא הגרמני במאלי ובאפגניסטן. "טרם התחלנו את השימוש ב-HERON-TP בשטח, אבל מאז 2010 אנחנו משתמשים במל"טים תוצרת ישראל ויש לנו ניסיון מאוד חיובי. הם מאפשרים לנו לצפות באזורים נרחבים לאורך זמן ולהגן על הכוחות שלנו על הקרקע. יש הצלחות גדולות והייתי אומר שהמל"טים הישראלים כבר סייעו להציל את חייהם של חיילים גרמנים. הדור החדש של ה-HERON יאפשר לנו אפילו לשפר את היכולות בתחום זה".

העסקה שנחתמה חוזה תקופת פעילות של שבע שנים, והסכום שיועבר לחברת הבת של "איירבאס" עומד על כ-720 מיליון אירו. עם זאת, לא ברור כמה מתוך סכום זה הועבר לתעשייה האווירית. לפי תחזית משרד ההגנה הגרמני, שאולי תתעכב בשל מגפת הקורונה, שני המל"טים הראשונים היו אמורים להיות מסופקים לשימוש בתוך שנתיים מרגע התחלת ההכשרות (ינואר 2019), ולאחר מכן יסופק מל"ט נוסף כל שלושה חודשים. בסך הכול, יותר מ-50 צוותים של חיילים גרמנים אמורים להיות מוכשרים בבסיס תל-נוף.