המלט, הנמל וכלי השיט: מספנות ישראל שבשליטת פוגל, קצב ומשפחה שמלצר בדרך לבורסה. מה מגלה תשקיף החברה?

טיוטת התשקיף שפרסמה מספנות ישראל,שבבעלות שלומי פוגל, סמי קצב ומשפחת שמלצר, מספקת חשיפה לתוצאות החברה, לדומיננטיות של מגזר המלט אצלה ולעובדה שהיא לוטשת עיניה לרכישת נמל חיפה • החברה מבקשת לגייס בת"א 350-450 מיליון שקל, לפי שווי של 1.5-1.8 מיליארד שקל

נמל חיפה. פעילות הנמל של מספנות ישראל ייצרה הכנסות של 128 מיליון שקל ב־2019  / צילום: מצגת החברה
נמל חיפה. פעילות הנמל של מספנות ישראל ייצרה הכנסות של 128 מיליון שקל ב־2019 / צילום: מצגת החברה

משבר הקורונה לא מרחיק את כל החברות הפרטיות הגדולות מבורסת תל אביב. כך, הנפקת המניות הראשונית (IPO) של חברת מספנות ישראל נמצאת בימים אלה ביישורת האחרונה שלה, והיא צפויה להיות אחת המשמעותיות בבורסה המקומית השנה. ההנפקה הנרקמת נכנסת להילוך גבוה עם פרסום טיוטת תשקיף ומצגת, כחלק מסבב רוד-שואו בקרב המשקיעים המוסדיים שבו התחילה החברה.

על פי ההערכות, במסגרת ההנפקה, בהנחה כי תצא לפועל כמתוכנן, מבקשת מספנות ישראל לגייס 350-450 מיליון שקל, לפי שווי חברה בטווח של 1.5-1.8 מיליארד שקל "לפני הכסף", ולהנפיק לפחות 20% מהונה, כדי לאפשר למנייתה להיכלל במדדי הבורסה המרכזיים לאחר השלמת המהלך. את ההנפקה מובילים דיסקונט חיתום ופועלים אי.בי.אי.

הנפקתה של מספנות ישראל, שעברה לשלבים מתקדמים וקרובה לצאת לפועל כמתוכנן, נעשית לאחר שבשנים קודמות פורסמו כמה הצהרות שלא מומשו אודות הנפקתה האפשרית. השווי שלפיו מבקשת החברה להנפיק את מניותיה, גבוה משמעותית מהעסקה שביצעו השותפים במספנות ישראל ב-2017 לרכישת חלקו של לן בלווטניק בחברה, באמצעות כלל תעשיות, שמכר להם את מניותיו (כ-19%) תמורת 140 מיליון שקל, לפי שווי חברה של קצת יותר מ-700 מיליון שקל.

שלומי פוגל/ צילום: רפי דלויה
 שלומי פוגל/ צילום: רפי דלויה

החברה מעסיקה כיום כ-450 עובדים

מיהי החברה החדשה שצפויה לרכז עניין בבורסה המקומית? מספנות ישראל, שנמצאת בשליטת שלומי פוגל, סמי קצב, משפחת שמלצר וקבוצת גולד בונד הבורסאית (שבשליטה בה מחזיקים פוגל, שמלצר ומשפחת בורכרד), מחלקת את פעילותה לארבעה מגזרים עיקריים. הגדול בהם עד השנים האחרונות כלל תכנון, בנייה, תחזוקה ומתן שירותים לכלי שייט, בעיקר צבאיים וגם אזרחיים (מגזר ימי).

נוסף על כך, החברה עוסקת בטעינת ופריקת מטענים (מגזר הנמל), בהובלה ימית, ומאז 2016 גם בפעילות בתחום המלט. בסך הכל מעסיקה מספנות ישראל כ-450 עובדים, ומנכ"ל החברה הוא צבי שכטרמן.

מלבד תוצאותיה הכספיות של מספנות ישראל, עוד חושפת טיוטת התשקיף כי לקראת ההנפקה מתכננים בעלי השליטה בה חלוקת דיבידנד של 100 מיליון שקל, שלו נדרש אישור בית המשפט. 

מספנות ישראל מחזיקה בנמל הפרטי הראשון בישראל, שהוקם בחיפה ב-2007, וטיוטת התשקיף שפורסמה חושפת כי היא "בוחנת התמודדות במכרז לרכישת חברת נמל חיפה", בעצמה או יחד עם שותפים בינלאומיים מהענף. רצונה של מספנות ישראל להתמודד על רכישת נמל חיפה נחשף לאחר החלטת מדינה שהתקבלה מוקדם יותר השנה על מכירתו, ובהתאם לכך, לא מן הנמנע כי חלק מכספי ההנפקה יסייעו לה בהתמודדות במכרז זה.

אסי שמלצר/ צילום: אוראל כהן, כלכליסט
 אסי שמלצר/ צילום: אוראל כהן, כלכליסט

במספנות ישראל מסבירים כי רכישת נמל חיפה תוכל לסייע לה "לנצל את הידע שנצבר בה לצורך כניסה לפעילויות נמליות נוספות שבהן תהיה קיימת לחברה אפשרות לשליטה בשרשרת הערך, כמו גם להגדיל את היקף שירותי הנמל המסופקים על ידי החברה".

במספנות ישראל מעריכים כי הפרטת נמל חיפה תושלם במקביל לפתיחת הנמלים החדשים המתוכננים בחיפה ובאשדוד - מה שיוביל "להגברת התחרות בענף" ויכול להשפיע גם על פעילותה.

פעילות הנמל הנוכחית של מספנות ישראל תרמה לה הכנסות בהיקף של כ-128 מיליון שקל בשנה שעברה - כ-17% מסך הכנסותיה אשתקד, שהגיעו ל-741 מיליון שקל, וייצרה לה רווח תפעולי של כ-14 מיליון שקל - כ-18% מהרווח התפעולי שלה ב-2019, שהסתכם ב-75 מיליון שקל. ברבעון הראשון של השנה שיעור ההכנסות מפעילות הנמל נותר דומה (כ-17%), בהיקף של כ-32 מיליון שקל, והרווח התפעולי מפעילות זו הגיע ל-6.5 מיליון שקל והיווה כ-24% מסך הרווח התפעולי הרבעוני של מספנות ישראל, שהסתכם ב-27 מיליון שקל.

עוד מעידים הנתונים שמציגה כעת מספנות, בין השאר, על הדומיננטיות הגוברת של פעילות המלט שבה מחזיקה החברה, כחמש שנים לאחר שנכנסה לפעילות בו, על רקע החלטת ממשלה לפתח את התחרות בענף.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה הכנסות המלט של מספנות ישראל קפצו ביותר מ-40% והגיעו ל-91 מיליון שקל - כך שהן הפכו לכמחצית מסך הכנסותיה הרבעוניות, שהסתכמו ב-185 מיליון שקל, בעוד הרווח התפעולי מהן שהתקרב ל-9 מיליון שקל, היווה יותר מ-30% מסך רווחיה התפעוליים לרבעון. זאת, אחרי שבשנה שעברה הכנסות מגזר המלט של מספנות ישראל הסתכמו ב-284 מיליון שקל - קרוב ל-40% מכלל הכנסותיה השנתיות שהסתכמו ב-741 מיליון שקל, והרווח התפעולי הסתכם ב-17.5 מיליון שקל - כ-23% משורה זו.

מספנות ישראל נכנסה לפעילות בתחום המלט ב-2016, וכיום החברה מעידה על עצמה כי היא יבואנית המלט הגדולה בישראל, וזאת כשמולה מתחרים שלושה יצרני מלט מקומיים - נשר, מלט הר טוב ושפיר. כפי שמספנות ישראל מעריכה, מ-2016 אז התחילה להתפתח תחרות בענף כתוצאה מעלייה במספר היצרנים והיבואנים, ועד לסוף 2019, מחיר המלט בשוק המקומי ירד ב-15%-20%. לפי הערכות החברה, היקף פעילות ענף המלט בישראל עומד על כ-2 מיליארד שקל, וצומח בכ-3.5% בשנה.

מספנות ישראל פועלת באמצעות החברות סימנט ואיסקו, המוחזקת על ידה בכ-70%, ביבוא, ייצור, ערבוב, עיבוד ומכירת חומרי מלט, וכן בהובלת מלט. לקוחותיה העיקריים הם מפעלי תעשייה בענף הבנייה והתשתיות וקבלני בניין ותשתיות בישראל.

הפעילות המסורתית והוותיקה של מספנות ישראל, בתחום תכנון ובניית כלי שייט צבאיים ואזרחיים (מגזר המספנה), נפגעה בסיכום הרבעון הראשון של השנה מהשפעת משבר הקורונה, שהאט את הקצב של כניסת פרויקטים חדשים, בעיקר ממדינות זרות ובשל קושי לקיים פגישות והאילוץ לצמצום פגישות.

כך, הכנסות הרבעון הראשון שלה מביצוע עבודות לכלי שייט הצטמקה ב-45% ל-29 מיליון שקל, והרווח התפעולי ממנה הסתכם בכ-5.5 מיליון שקל - הקטן מבין מגזרי הפעילות של מספנות ישראל.

בסך הכל סיכמה מספנות ישראל את הרבעון הראשון עם שיפור של כ-10% בהכנסותיה, שהגיעו ל-186 מיליון שקל, לצד עלייה של כ-4% ברווח הנקי שלה, שהסתכם בקצת יותר מ-19 מיליון שקל. זאת, אחרי שבסיכום שנת 2019 הכנסותיה נשחקו ב-6% ל-741 מיליון שקל, אבל אחרי הכנסה חד-פעמית, ובעיקר שינוי חד בסעיפי מימון, הרווח הנקי השנתי שלה קפץ ב-31% והגיע ל-64 מיליון שקל. 

פילוח-רווחי-מספנות-ישראל-לפי-מגזרים
 פילוח-רווחי-מספנות-ישראל-לפי-מגזרים

המצטרפת המעניינת הנוספת לבורסה: מימון ישיר

הנפקה ראשונית גדולה אחרת שמצפים לה בשוק זה זמן היא זו של חברת האשראי הצרכני מימון ישיר, אשר השלימה בימים האחרונים את הנפקת המניות הראשונית (IPO) שלה, שבמסגרתה הבטיחה גיוס של כ-130 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-940 מיליון שקל "לפני הכסף".

מימון ישיר, שבניהול ערן וולף ושבשליטת קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן, כבר הייתה אמורה להנפיק את מניותיה בבורסה קודם למשבר הקורונה, ועל פי שווי חברה שהוערך אז בכ-1.5 מיליארד שקל "לפני הכסף", אלא שמשבר הקורונה טרף את הקלפים עבורה, ועבור בעליה - צור שמיר והעמיתים בקופות הגמל של אלטשולר שחם.

בכל מקרה, לאחר גישושים ארוכים החברה מגיעה לבורסה, ומפרטי ההנפקה שפרסמה עולה כי הגופים העיקריים שהשקיעו ברכישת המניות היו הפניקס (כ-49 מיליון שקל) קרן ספרה (כ-38 מיליון שקל) והראל פיננסים (כ-32 מיליון שקל). שם בולט נוסף בין המשקיעים בהנפקה הוא מורי ארקין, שרכש מניות תמורת כ-6 מיליון שקל.

כחלק מהליך ההנפקה, סדרת האג"ח (ב') של מימון ישיר, שנסחרה עד היום במערכת רצף מוסדי והיקפה הנוכחי כ-375 מיליון שקל, נרשמה גם היא למסחר. דירוג הסדרה עומד על A2.

מימון ישיר עוסקת במתן אשראי צרכני למגוון מטרות, בראשן הלוואות לרכישת כלי רכב, ולצדן הלוואות צרכניות לכל מטרה. נכון לסוף חודש יוני הסתכם תיק האשראי של מימון ישיר, "שלא הומחה לצדדים שלישיים", בכ-2.6 מיליארד שקל. במסגרת פעילותה, נוהגת מימון ישיר להעביר חלק ניכר מתיק האשראי שהיא מעמידה ומנהלת לגופים שלישיים - דבר שמשחרר לה הון. נכון לסוף יוני, לחברה תיק הלוואות נוסף בהיקף של 6.2 מיליארד שקל, שנמכר לצדדים שלישיים ושאינו יושב על המאזן שלה.

עוד בקבוצת צור שמיר, חברת איי.די.איי (המוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר") עדכנה כי בשלב המוסדי של הרחבת אחת מסדרות האג"ח שלה (ה'), שבו נרשמו ביקושי יתר, היא הבטיחה גיוס של כ-100 מיליון שקל.

צור שמיר, בעלת השליטה במימון ישיר, שולטת גם באיי.די.איי ביטוח ובחברת הנדל"ן אדגר. מניית צור שמיר היא אחת מהנפגעות המשמעותיות ממשבר הקורונה, ומתחילת השנה איבדה כ-50% מערכה, כך שהיא משקפת לצור שמיר שווי נוכחי של כ-460 מיליון שקל.