העותרים נסוגו, והכשרת הישוב תקים מלון בחוף הרצליה פיתוח

העותרים החליטו למשוך את העתירה לאחר שבית המשפט הבהיר שעם אישורה של תוכנית המתאר הארצית תמ"א 1, ייעוד המגרש הוא למלונאות

הדמיית המלון בהרצליה פיתוח / צילום: אדריכל אורי זרובבל
הדמיית המלון בהרצליה פיתוח / צילום: אדריכל אורי זרובבל

13 תושבים מהרצליה פיתוח, וביניהם דפנה הר לב מקבוצת אביב, היהלומן חיים צ'יזיק ואיש העסקים אביב בוים, משכו עתירה מנהלית שהגישו לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד הקמת בית מלון בהרצליה. מדובר בתוכנית לבניית מלון בגובה 14 קומות במגרש פאת ים, שממוקם מתחת לרחוב גלי תכלת, וליד הירידה לכיוון חוף השרון. התב"ע למבנה (הר/מק/2261) אושרה על ידי הוועדה המחוזית תל אביב, אחרי הליך מסודר של שמיעת התנגדויות, בחודש פברואר 2020.

למגרש מבנה מוזר של שני משולשים הנפגשים בקודקודיהם בנקודה המרוחקת כ-100 מטר מהים. בסיס המשולש המערבי הוא ממש קו החול של החוף, ובסיס המשולש הנגדי הוא על רחוב גלי התכלת. בשנת 1988 רכשה הכשרת הישוב 67% מהזכויות במגרש עליו חלה תב"ע היסטורית מ-1968. מדובר בתב"ע למלונאות, 50 יחידות ב-12 קומות, בשטחי בנייה עיקריים של 7,000 מ"ר. בתשריט התב"ע המלון מסומן כמעט על קו המים, במשולש המערבי של המגרש.

הדמיית המלון בהרצליה פיתוח / צילום: אדריכל אורי זרובבל
 הדמיית המלון בהרצליה פיתוח / צילום: אדריכל אורי זרובבל

התוכנית החדשה למגרש זה, שהוכנה ע"י האדריכל אורי זרובבל, כוללת הקמת מבנה בגובה 14 קומות, וכן שלוש קומות מרתף. בסך הכל יכלול המלון 144 חדרים בשטח של כ-19,200 מ"ר. המבנה מתרחק מקו המים ובחלק המערבי של המגרש יוקצה שטח פרטי פתוח (שפ"פ) עם זיקת הנאה להולכי רגל.

13 העותרים טענו כי התוכנית הישנה שחלה על הקרקע בוטלה עם אישורה של תמ"א 13 בשנת 1983. עוד טענו כי בניית מלון על קרקע שמשמשת היום שטח פתוח בדרך לים והפיכתה לשטח פרטי היא בלתי סבירה. "לא ייתכן שמשאב הטבע כמעט היקר ביותר, חוף הים, ייוותר בידיים פרטיות ויהיה תלוי בחסדיהם של בעלים פרטיים. מדובר בחוף ים בשטח בעל ערכיות גבוהה בחלק ממצוק הכורכר. שמירה על השטח כמשאב ציבורי מוטלת על כתפי הרשות, וזו אינה רשאית להעביר את האחריות לכתפי חברה שמטרותיה עסקיות בלבד".

העותרים החליטו למשוך את עתירתם לאחר ששופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, לימור ביבי, הבהירה להם שעם אישורה בחודש פברואר 2020 של תוכנית המתאר הארצית תמ"א 1, המאחדת את מרבית תוכניות המתאר הארציות, נקבע ייעוד מגרש פאת ים למלונאות. אי לכך, אין שום סיכוי להצלחת תביעה בעניין זה. השופטת פתרה את העותרים מתשלום הוצאות.

את חברת הכשרת הישוב ייצגו חיים וינרוב ממשרד המבורגר עברון, ואת השותפים, בעלי הקרקע הפרטיים, אורית אלמוזלינו-רייז וגד טיכו ממשרד רם כספי.